Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2274996_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
6. november 2020
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Rikke Petersen Faaborg
Sagsnr.: 2020-0030-4797
Dok.:
1639112
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1841 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vermund (NB).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1841: Spm. om effekten af udrejsekontrol på opklaring af kriminalitet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1841 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for effekten af udrejsekontrol på op-
klaring af kriminalitet? Vil ministeren endvidere redegøre for,
om udrejsekontrol ud fra en politifaglig vurdering vil være et
egnet værktøj til f.eks. at standse udførsel af tyvekoster. Mini-
steren bedes inddrage tal og konkrete politifaglige erfaringer i
sin besvarelse, i det omfang det er muligt.”
Svar:
Efter Schengenreglerne må der ikke udføres grænsekontrol på de indre
grænser, dvs. grænserne mellem Schengenlandene. Der kan dog undtagel-
sesvist genindføres midlertidig grænsekontrol ved de indre grænser, hvis der
foreligger en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sik-
kerhed. Grænsekontrollen må ikke overstige det strengt nødvendige for at
imødegå den alvorlige trussel.
Danmark har siden den 4. januar 2016 gennemført midlertidig grænsekon-
trol
i form af en indrejsekontrol
ved grænsen til Tyskland med henvis-
ning til først migrationssituationen og siden primært den alvorlige terror-
trussel mod Danmark. Siden den 12. november 2019 har Danmark gennem-
ført midlertidig grænsekontrol ved grænsen til Sverige
i form af en indrej-
sekontrol
med henvisning til truslen fra organiseret grænseoverskridende
kriminalitet og terror. Regeringen har senest den 14. oktober 2020 meddelt
EU-Kommissionen og de øvrige medlemsstater, at regeringen har truffet be-
slutning om at genindføre den midlertidige grænsekontrol ved grænsen til
Tyskland og Sverige i 6 måneder fra den 12. november 2020.
Der gennemføres ikke i dag systematisk udrejsekontrol på de indre grænser.
En sådan systematisk udrejsekontrol vil rejse alvorlige spørgsmål i forhold
til Schengenreglerne.
Det er derimod ikke i strid med Schengenreglerne at gennemføre kontroller,
der er indrettet som målrettede og stikprøvebaserede kriminalitetskontroller
i grænseområdet, så længe udøvelsen ikke har tilsvarende virkning som
grænsekontrol.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse hos Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1841: Spm. om effekten af udrejsekontrol på opklaring af kriminalitet, til justitsministeren
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at Rigspolitiet har for-
stået ”udrejsekontrol” som en etableret grænsekontrol af perso-
ner, der rejser ud af Danmark ved grænsen, enten på baggrund
af stikprøvevis kontrol eller i forbindelse med systematisk kon-
trol. En sådan egentlig udrejsekontrol er ikke etableret i Dan-
mark som led i den midlertidige grænsekontrol, og på den bag-
grund er det ikke muligt for Rigspolitiet nærmere at redegøre
for, hvilken effekt udrejsekontrol har på opklaring af kriminali-
tet.
I forhold til spørgsmålet om udrejsekontrol ud fra en politifaglig
vurdering vil være et egnet værktøj til at standse udførsel af ty-
vekoster, kan Rigspolitiet mere generelt oplyse, at omrejsende
kriminelle personer og grupper erfaringsmæssigt udfører krimi-
nalitet med stor intensitet og agilitet.
Dette betyder bl.a., at kriminaliteten udføres med en høj kadence
og med skiftende gerningssteder i Danmark, hvorefter de krimi-
nelle hurtigt udrejser af Danmark. Kosterne medtages enten ved
udrejsen eller overlades til andre kriminelle med henblik på at
bringe kosterne ud af landet.
Det er stort set alle former for tyvekoster, der fragtes ud af Dan-
mark. Der er dog stor forskel på, hvordan det gøres, og hvor
professionelt og organiseret gerningspersonerne agerer. Det kan
både være gerningspersonerne selv, der kører kosterne ud, men
ofte benyttes transportører. Koster føres typisk ud af landet med
fragtmænd, lastbilchauffører, minibuschauffører eller chauffø-
rer i almindelige biler, ligesom koster også føres ud af landet
ved pakkepost.
Selvom politiet ikke i dag foretager egentlige udrejsekontroller
på grænsen af personer, der rejser ud af Danmark, foretager po-
litiet sædvanlige kriminalitetskontroller rettet mod personer og
køretøjer, der fører koster ud af landet. Kriminalitetskontrollen
udføres både inde i landet, herunder i det grænsenære område,
men også på grænsen ved udrejse fra Danmark.
Kriminalitetskontrollerne er typisk målrettet på baggrund af
analyser af de kriminelles adfærd og færden, ligesom kriminali-
tetskontrollerne foretages på baggrund af politiets konkrete ef-
terretninger. Kriminalitetskontrollerne kan både være af generel
og synlig karakter, men kan også ske som led i politiets obser-
vation eller ved civil patruljering. Den efterretnings- og analy-
semæssige tilgang er en væsentlig forudsætning for at kunne be-
kæmpe den grænseoverskridende og organiserede kriminalitet.
I det grænsenære område udføres der således periodiske, stik-
prøvevise kontroller af personer og køretøjer. Der foretages li-
geledes anholdelser af mistænkte og beslaglæggelse af tyveko-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1841: Spm. om effekten af udrejsekontrol på opklaring af kriminalitet, til justitsministeren
ster i forbindelse med eller i direkte forlængelse af kriminalitets-
kontrollerne. Der indsamles og registreres information om mis-
tænkelige personer og køretøjer, der antræffes i forbindelse med
kontrollerne. Informationerne danner efterfølgende grundlag for
efterforskning eller for opklaring af kriminalitet, ligesom infor-
mationerne kan anvendes som led i politiets brug af systemet for
automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG).
På tilsvarende vis arbejdes der tillige i det grænsenære område
målrettet med at registrere køretøjer og personer, hvis der ved
standsningen af køretøjer opstår mistanke om, at personer ind-
rejser og opholder sig i landet i berigelsesøjemed. Dette gælder
både i forbindelse med indrejsekontrollen på grænsen samt ved
politikredsens patruljeberedskab. På baggrund af bl.a. disse op-
lysninger, andre efterretninger og analyser registreres relevante
køretøjer på hotlister i ANPG, ligesom køretøjerne kontrolles
ved udrejsen ved mistanke om, at de pågældende udfører tyve-
koster fra landet.
Det er Rigspolitiets vurdering, at kriminalitetskontroller, som
iværksættes på baggrund af analyser og efterretninger
eventu-
elt kombineret med planlagte kontrolaktioner ud fra et efter-
forskningsmæssigt perspektiv
udgør et egnet redskab til ek-
sempelvis at standse udførslen af tyvekoster. Det er erfaringen,
at den bedste effekt opnås ved, at kontrollerne tilrettelægges på
baggrund af analyser og efterretninger og gennemføres af både
civilt klædt politipersonale og af uniformeret politipersonale.
Effekten af kriminalitetskontrollerne ses ikke udelukkende i de
grænsenære politikredse, men også i resten af dansk politi, hvor
der via kriminalitetskontrollerne opnås adgang til oplysninger
om mistænkelige personer, der er registreret i forbindelse her-
med, ligesom oplysningerne efterfølgende vil kunne anvendes i
politikredsenes efterforskninger.
Ud over de efterretnings- og analysebaserede kriminalitetskon-
troller varetager Syd- og Sønderjyllands Politi nationale forplig-
telser for dansk politi ved
såkaldte ”hjemtagersager”, hvorefter
både koster og personer hjemtages fra udlandet.
Hjemtagersager er sager, hvor kriminelle personer og/eller grup-
per anholdes i udlandet f.eks. med tyvekoster fra indbrudskrimi-
nalitet eller anden organiseret kriminalitet begået i Danmark.
Personerne hjemtages på baggrund af en international arrestor-
dre af Udlændingekontrolafdelingen (UKA Vest) i politikredsen
og i samarbejde med den lokale anklagemyndighed med henblik
på videre efterforskning og strafforfølgelse i Danmark. Der er
således ved politiets håndtering af hjemtagersager et øget fokus
på at få bragt de tyvekoster, der føres ud af landet, tilbage.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1841: Spm. om effekten af udrejsekontrol på opklaring af kriminalitet, til justitsministeren
Rigspolitiet skal i øvrigt bemærke, at der i forbindelse med Fi-
nansloven for 2019 blev afsat ressourcer til særlige politiindsat-
ser i de grænsenære områder i Sønderjylland og Lolland-Falster.
Indsatserne målrettes personer, der er rejst ind i Danmark med
det formål at begå berigelseskriminalitet, og som forsøger at
fragte tyvekosterne mv. ud af landet via bl.a. lande- og søgræn-
sen mod Tyskland. Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at
der på nuværende tidspunkt er udført 4 ud af 12 planlagte kon-
troller i 2020. Det er forventningen, at alle 12 kontroller gen-
nemføres inden udløbet af 2020.”
Jeg kan henholde mig til, at Rigspolitiet mener, at kriminalitetskontroller i
form af målrettede og stikprøvebaserede kontroller i de grænsenære områ-
der udgør et egnet redskab til eksempelvis at standse udførslen af tyvekoster.
5