Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2261380_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1156
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2020
Politikontoret
Mie Funder
2020-0030-4023
1454125
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1156 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. april 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1839: Spm. om, at det i den nuværende corona-smittesituation, hvor brug af mundbind - herunder stofmundbind i mørke farver, i nogle tilfælde i kombination med religiøst inspirerede hovedtørklæder - er udbredt i det offentlige rum, er vanskeligt eller umuligt for politi og anklagemyndighed at løfte bevisbyrden for, at tildækningsforbuddet er overtrådt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1156 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilke retningslinjer gælder for politi og anklagemyndighed,
når de under den globale coronavirus-pandemi skal løfte bevis-
byrden for, at en person iført burka eller niqab i det offentlige
rum ikke bærer den nævnte klædedragt for at beskytte sig mod
coronavirus-smitte?”
Svar:
1.
Det følger af straffelovens § 134 c, stk. 1, at den, som på offentligt sted
bærer en beklædningsgenstand, der skjuler vedkommendes ansigt, straffes
med bøde. Ifølge bestemmelsens stk. 2 gælder forbuddet dog ikke for til-
dækning af ansigtet, der tjener et anerkendelsesværdigt formål.
Forbuddet omfatter eksempelvis ikke forbindinger og lignende, der skyldes
helbredsmæssige årsager. Det vil i øvrigt bero på en konkret vurdering, om
en tildækning af ansigtet i det enkelte tilfælde tjener et anerkendelsesværdigt
formål. Ved denne vurdering vil der navnlig skulle lægges vægt på beklæd-
ningsgenstandens karakter, den konkrete brug samt den situation, hvori be-
klædningsgenstanden bæres, jf. pkt. 3.2.3. i de almindelige bemærkninger
til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud) (L 219,
FT 2017-18).
Det kan i den forbindelse tilføjes, at det, som oplyst ved den daværende
justitsministers besvarelse af 17. maj 2018 af spørgsmål nr. 3 vedrørende
lovforslaget, er Justitsministeriets opfattelse, at en maske, der alene dækker
en persons næse- og mundåbning, som udgangspunkt ikke kan anses for at
skjule ansigtet i strid med tildækningsforbuddet.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Det fremgår af Rigspolitiets vejledning om politiets håndhæ-
velse af tildækningsforbuddet, at der altid skal foretages en kon-
kret vurdering i forhold til, hvorvidt en tildækning af ansigtet på
offentligt sted – der som udgangspunkt er omfattet af forbuddet
– er undtaget af forbuddet, fordi tildækningen tjener et anerken-
delsesværdigt formål.
I denne vurdering skal der navnlig lægges vægt på:
Beklædningsgenstandens karakter,
Den konkrete anvendelse af beklædningsgenstanden,
samt
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1839: Spm. om, at det i den nuværende corona-smittesituation, hvor brug af mundbind - herunder stofmundbind i mørke farver, i nogle tilfælde i kombination med religiøst inspirerede hovedtørklæder - er udbredt i det offentlige rum, er vanskeligt eller umuligt for politi og anklagemyndighed at løfte bevisbyrden for, at tildækningsforbuddet er overtrådt, til justitsministeren
Den konkrete situation, hvori beklædningsgenstanden
bæres.
Rigspolitiet kan desuden oplyse, at der ikke er udarbejdet sær-
lige retningslinjer for håndtering af tildækningsforbuddet i lyset
af den nuværende COVID-19-situation.”
3