Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2263763_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. oktober 2020
Politikontoret
Karoline Ove Dahl
2020-0030-4782
1636865
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1833 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1831: Spm. om det er ministerens overbevisning, at NC3 råder over tilstrækkelige ressourcer til at leve op til kravet om hurtig bevissikring i sager om digitale krænkelser, som politiets vejledning om politiets håndtering af sager om digitale krænkelser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1833 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del - spørgs-
mål 1344 oplyse, hvor ofte SPOC sender anmeldelserne videre
til politikredsene på grund af sagspres i NC3? Ministeren bedes
ligeledes vurdere, om han mener, politikredsene har de nødven-
dige kompetencer til at håndtere komplekse sager digitale kræn-
kelser?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvist oplyse, at alle anmeldelser om
strafbare forhold forankres i en politikreds
i nogle tilfælde hos
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Krimi-
nalitet.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at alle sager om digitale sex-
krænkelser indgivet på politi.dk som udgangspunkt visiteres og
vurderes af
SPOC’en,
inden de forankres i rette politikreds.
Dette skal sikre en hurtig kontakt til udbyderne med henblik på
hastesikring og fjernelse af krænkende materiale.
Primo 2020
sendte SPOC’en, på grund af et stort sagspres,
og
uden at have foretaget den indledende visitation, ca. 60 anmel-
delser til politikredsene med henblik på, at kredsen selv foretog
den indledende bevissikring og vurdering af behovet for haste-
sikring.
SPOC’en
har i disse tilfælde gjort politikredsene opmærksom
på, at der skulle ske hastesikring og fjernelse af det krænkende
materiale med henblik på at sørge for en tilsvarende effektiv
sagsbehandling.
Det kan endvidere oplyses, at NC3 har en IT-ingeniør i hver po-
litikreds (med undtagelse af Bornholms Politi), ligesom hver po-
litikreds har et antal it-koordinatorer. Dette personale er uddan-
net til bl.a. at foretage undersøgelse af elektroniske databærende
medier, bistå politikredsenes øvrige personale i forbindelse med
datasikring og selvstændigt foretage lokal it-efterforskning samt
kvalitetssikre politikredsenes it-efterforskningsmæssige opga-
veløsning i øvrigt.
NC3 yder derudover bistand til politikredsenes efterforskning
og retsforfølgning af it kriminalitet mv., som kræver særligt
avanceret teknologi, ekspertise eller rutine”
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1831: Spm. om det er ministerens overbevisning, at NC3 råder over tilstrækkelige ressourcer til at leve op til kravet om hurtig bevissikring i sager om digitale krænkelser, som politiets vejledning om politiets håndtering af sager om digitale krænkelser, til justitsministeren
I forlængelse heraf kan det oplyses, at der i regeringens oplæg fra august
2020 til en ny flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden bl.a. lægges
op til at samle nogle af de mest specialiserede efterforsknings- og anklager-
faglige kompetencer og værktøjer i en ny slagkraftig national efterforsk-
ningsenhed. Det omfatter bl.a. en samling af store dele af NC3 og politiets
Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet (LCIK) samt
de to specialiserede efterforskningsfællesskaber (SEØ og SEV). Samlingen
af specialiserede kompetencer vil styrke det faglige miljø, sikre bedre vi-
dendeling, og sikre at de specialiserede kompetencer anvendes bedre på
tværs på området til at efterforske komplekse sager eller til at bistå politi-
kredsenes efterforskninger af f.eks. it-kriminalitet.
Med etableringen af en ny national efterforskningsenhed vil de mest speci-
aliserede faglige miljøer i politiet inden for bl.a. it-kriminalitet i Danmark
således blive samlet. Dette forventes at medføre en øget kvalitet i efterforsk-
ningen af organiseret og kompleks kriminalitet, herunder kompleks it-rela-
teret kriminalitet.
Endvidere lægges der i regeringens oplæg op til at etablere en digital patrul-
jeenhed med 10 politiårsværk, som kan være til stede på internettet for at
patruljere eller efterforske kriminalitet og bl.a. understøtte politikredsenes
efterforskning på internettet.
Endelig lægges der op til at igangsætte et arbejde med at undersøge mulige
nye initiativer med henblik på at forebygge og forhindre kriminalitet på net-
tet. I undersøgelsen vil der bl.a. skulle arbejdes med at afdække politimæs-
sige behov for nye beføjelser og værktøjer til at forebygge og forhindre kri-
minalitet på nettet.
3