Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2260798_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1615
Offentligt
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. september 2020
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
David Fristrup Simonsen
2020-0030-4537
1578190
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1615 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. august 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Jørgen Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1816: Spm. om oversendelse af de referater fra møder i Domstolsstyrelsens krisestab, der bl.a. nævnes i artiklen Byret ville selv bestemme under nedlukning. Så ringede Domstolsstyrelsens direktør, Information, den 4. august 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1615 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren eventuel i fortrolig form oversende møderefera-
terne fra krisestaben, som Domstolsstyrelsen nedsatte i marts
2020 i forbindelse med nedlukning af landet grundet covid-19,
herunder angive krisestabens deltagerkreds og antal møder, som
krisestaben har afholdt i perioden fra 11. marts og frem til d.d.?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Danmarks Domstoles beredskabsplan bemyndiger Domstols-
styrelsens direktør til at aktivere en krisestab, der kan forestå
krisestyringen i tilfælde af, at en krise indtræffer. Domstolssty-
relsen besluttede den 11. marts 2020 at aktivere en krisestab, der
mødtes første gang i Domstolsstyrelsen samme dag, jf. nærmere
herom Domstolsstyrelsens udtalelse vedrørende spørgsmål nr.
1557 fra Folketingets Retsudvalg.
Krisestabens medlemmer var retspræsidenterne for Østre
Landsret, Københavns Byret og Retten i Helsingør og Dom-
stolsstyrelsens direktion samt Domstolsstyrelsens kommunika-
tionschef, it-driftschef, souschef i HR, direktionssekretær, sik-
kerhedskonsulent og sikkerhedskoordinator. Retspræsidenterne
for Østre Landsret og Københavns Byret er desuden medlemmer
af Styregruppen for Sikkerhed ved Danmarks Domstole, der har
godkendt beredskabsplanen.
I perioden fra den 11. marts 2020 og indtil den 23. juni 2020,
hvor kriseberedskabet blev sat i bero, er der afholdt 39 møder i
krisestaben – overvejende i form af videomøder.
Krisestaben har ikke udarbejdet referater af møderne, men har
ført en aktionslog. Domstolsstyrelsen har endvidere ført en be-
slutningslog.
Aktionsloggen indeholder en oversigt i helt summarisk form –
for hvert punkt i en enkelt sætning – over de tiltag og beslutnin-
ger om handlinger mv., der blev drøftet, iværksat og løbende
fulgt op på af krisestaben under COVID-19-krisen, f.eks. den
12. marts 2020: ”Koordination med Kriminalforsorgen om arre-
stanttransporter.” Beslutningsloggen indeholder en tilsvarende
helt summarisk oversigt over større beslutninger truffet af kri-
sestaben, Domstolsstyrelsens direktion og bestyrelse samt Dom-
stolsstyrelsens Center for IT, f.eks. den 12. marts 2020: ”Uddy-
bende nyhed på Domstol.dk – hvordan man som borger skal for-
holde sig (åbningstider, sagstyper mv.)”. Aktionsloggen og be-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1816: Spm. om oversendelse af de referater fra møder i Domstolsstyrelsens krisestab, der bl.a. nævnes i artiklen Byret ville selv bestemme under nedlukning. Så ringede Domstolsstyrelsens direktør, Information, den 4. august 2020, til justitsministeren
slutningsloggen er udarbejdet til internt brug og giver ikke et
fuldstændigt og fyldestgørende billede af forløbet med iværk-
sættelse af et nødberedskab, krisestabens og Domstolsstyrelsens
arbejde og den efterfølgende genåbning af domstolene.
Krisestabens drøftelser og beslutninger tog bl.a. afsæt i spørgs-
mål og henvendelser fra retspræsidenter, dommere og det admi-
nistrative personale, der efterspurgte vejledning om håndterin-
gen af praktiske, administrative og juridiske spørgsmål.
Domstolsstyrelsen udsendte på baggrund af drøftelserne og be-
slutningerne i krisestaben næsten dagligt en såkaldt FAQ til alle
retspræsidenter, hvor der blev samlet op på spørgsmål og hen-
vendelser, orienteret om relevante lovændringer, delt gode råd
og erfaringer mellem retterne mv. Disse FAQ’er afspejler drøf-
telserne og beslutningerne i krisestaben.
De nævnte FAQ’er vedlægges.
Der henvises i øvrigt til Domstolsstyrelsens udtalelse vedrø-
rende spørgsmål nr. 1557 fra Folketingets Retsudvalg for en
nærmere beskrivelse af krisestabens funktion og opgaver.”
3