Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2259553_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
8. oktober 2020
Kontor:
Nordatlantkontoret
Sagsbeh: Martine Cecilie Lund
Frederiksen
Sagsnr.: 2020-0030-4752
Dok.:
1633772
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1809 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Nick Hækkerup
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1810: Spm. om, hvordan borgere i Grønland er stillet ved sager om tilhold, opholdsforbud og bortvisning i forhold til mægling, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1809 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren –
på baggrund af at Lov om konfliktråd i anled-
ning af en strafbar handling trådte i kraft i Danmark i 2010, og
idet det i det grønlandske samfund, hvor gerningsmand og offer
i høj grad ofte lever i samme by, er oplagt med et værktøj som
dette, der kan bidrage til at bedre tilværelsen for alle parter, når
der er begået en strafbar handling
redegøre for om Naalak-
kersuisut har fremsendt ønske om at prioritere en tiltrædelse af
denne anordning og er regeringen i så fald åben for at fremsætte
anordning for Grønland på dette område, med de ændringer,
som de særlige grønlandske forhold tilsiger?”
Svar:
Foruden lov om konfliktråd i anledning af en strafbar handling, der kan sæt-
tes i kraft for Grønland ved kongelig anordning, følger det af § 319 i rets-
plejelov for Grønland, at justitsministeren efter drøftelse med Grønlands
Selvstyre kan iværksætte en forsøgsordning med konfliktmægling i Grøn-
land.
I relation hertil har etablering af konfliktråd i Grønland været drøftet i Rådet
for Grønlands Retsvæsen, der på sit møde i maj 2012 besluttede at nedsætte
en styregruppe, der skulle undersøge mulighederne og formen for en even-
tuel implementering af konfliktråd i Grønland.
På baggrund af styregruppens indstilling fremsendte Naalakkersuisut i sep-
tember 2013 en anmodning til Justitsministeriet om oprettelse af en forsøgs-
ordning med konfliktråd i Grønland. I juli 2015 præsenterede Justitsmini-
steriet et oplæg til en sådan ordning for Naalakkersuisut. I 2017 meddelte
Naalakkersuisut, at man imidlertid ikke fuldt ud kunne støtte oplægget i den
fremsendte form og foreslog, at der blev nedsat en arbejdsgruppe, der skulle
fremkomme med forslag til en eller flere alternative modeller til etablering
af konfliktråd i Grønland.
Arbejdsgruppen blev nedsat i 2019, og i forlængelse af arbejdsgruppens ar-
bejde har Departementet for Sociale Anliggender, Familie og Justitsområdet
ved brev af 21. april 2020 tilkendegivet over for Justitsministeriet, at der kan
etableres en grønlandsk forsøgsordning med konfliktråd ud fra den overord-
nede ramme, som Justitsministeriet foreslog i 2015. Departementet er dog i
den forbindelse kommet med en række overvejelser og forslag, som ønskes
medtaget i den konkrete tilrettelæggelse af og den endelige udformning af
forsøgsordningen.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1810: Spm. om, hvordan borgere i Grønland er stillet ved sager om tilhold, opholdsforbud og bortvisning i forhold til mægling, til justitsministeren
Departementet har herefter den 9. september 2020 anmodet Justitsministe-
riet om en status på det videre arbejde med etablering af konfliktråd i Grøn-
land og en tidsramme herfor. Justitsministeriet har som svar herpå og under
henvisning til den løbende prioritering af sager på retsområdet mellem
Naalakkersuisut og Justitsministeriet tilkendegivet, at sagen skal prioriteres
over for andre sager, der også ønskes prioriteret af Naalakkersuisut.
Sagen afventer herefter Naalakkersuisuts prioritering, og måtte Naalak-
kersuisut fremsætte ønske om prioritering af etablering af en forsøgsordning
med konfliktråd i Grønland, vil Justitsministeriet tage dette til efterretning
og tilrettelægge arbejdet med konfliktordningen i lyset af den øvrige opga-
veportefølje.
3