Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2268271_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. oktober 2020
Politikontoret
Mie Rohde Laursen
2020-0030-4744
1630437
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1804 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1804: Spm. om, hvordan klagesager registreres og behandles i politiet, jf. at hvert andet offer for voldtægt føler sig dårligt behandlet af politiet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1804 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren under henvisning til, at hvert andet offer for
voldtægt føler sig dårligt behandlet af politiet redegøre for,
hvordan klagesager registreres og behandles i politiet, samt hvor
mange- og i hvilke politikredse, der er indgivet klager, for peri-
oden 2016-2020?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1.
Det kan indledningsvis oplyses, at Rigspolitiet i sommeren
2019 gennemførte en dybdegående tilfredshedsundersøgelse
blandt borgere, der har været udsat for forskellige typer af kri-
minalitet: Indbrud i privat beboelse, vold, tyveri, databedrageri,
blufærdighedskrænkelse eller voldtægt. Overordnet viste under-
søgelsen, at kriminalitetsramte borgeres tilfredshed varierede på
tværs af de undersøgte kriminalitetstyper, og at andelen af util-
fredse borgere var højest blandt dem, der var udsat for voldtægt
(47 pct.).
Borgerne, der indgik i undersøgelsen med en sag om voldtægt,
havde primært været i kontakt med politiet fra 2016-2018. Siden
disse borgeres møde med politiet har Rigspolitiet iværksat flere
tiltag med henblik på at forbedre voldtægtsramte borgeres ople-
velse af mødet med politiet. Formålet med de iværksatte tiltag
har været at sikre, at anmeldelserne altid tages alvorligt og be-
handles grundigt, så forurettede kan føle sig tryg, godt behandlet
og taget seriøst.
2.
En dispositionsklage er en klage over politiets dispositioner i
politifaglige spørgsmål
både inden for og uden for strafferets-
plejen. Dispositionsklager omfatter et betydeligt antal dispositi-
oner af meget forskelligartet karakter. Der kan være tale om helt
generelle ledelsesmæssige dispositioner som for eksempel prio-
ritering af politiets ressourcer eller generelle overvejelser af
operationel eller polititaktisk karakter vedrørende anvendelse af
eksempelvis magtmidler. Der kan også være tale om konkrete
dispositioner rettet mod en lille gruppe borgere eller en enkelt-
person i forbindelse med politiets efterforskning af lovovertræ-
delser eller i forbindelse med ordenshåndhævelse.
Det er politikredsene, der som udgangspunkt behandler klager
over politiets dispositioner i 1. instans. Der er klageadgang til
Rigspolitiet for så vidt angår sager uden for strafferetsplejen og
til statsadvokaterne for så vidt angår sager inden for strafferets-
plejen. Klager over politiet i forbindelse med, at et offer for
voldtægt har følt sig dårligt behandlet, vil som udgangspunkt
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1804: Spm. om, hvordan klagesager registreres og behandles i politiet, jf. at hvert andet offer for voldtægt føler sig dårligt behandlet af politiet, til justitsministeren
falde inden for strafferetsplejen.
Det er imidlertid ikke muligt at identificere disse sager og der-
med opgøre antallet af klager på området. Dette gælder både sa-
ger uden for og inden for strafferetsplejen. Det skyldes, at der
ikke registreres et særskilt sagsnummer eller emneord på denne
specifikke sagskategori. Der kan derfor ikke søges specifikt i
politiets systemer på denne type sag. Det vil således kræve en
manuel gennemgang af dispositionsklager både i politikredsene,
Rigspolitiet og hos statsadvokaterne at kunne redegøre for, om
der har været klager af den omhandlede karakter.”
Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten,
der har oplyst følgende:
”1.
Efter retsplejelovens § 749, stk. 1, kan en anmeldelse om
et strafbart forhold afvises, hvis der ikke findes grundlag for at
indlede en efterforskning. En sådan henlæggelse kan eksem-
pelvis ske, hvis der på baggrund af oplysningerne givet i for-
bindelse med anmeldelsen ikke er formodning for, at der er
begået noget strafbart.
Såfremt der ikke har været rejst sigtelse i en sag, kan sagen
henlægges efter retsplejelovens § 749, stk. 2, hvis der ikke er
grundlag for at fortsætte en påbegyndt efterforskning, f.eks.
fordi fortsat efterforskning ikke kan forventes at føre til, at no-
gen kan sigtes for et strafbart forhold.
Afvises en anmeldelse eller indstilles efterforskningen under-
rettes den forurettede, der kan påklage afgørelsen til den over-
ordnede anklagemyndighed (den regionale statsadvokat), jf.
retsplejelovens § 749, stk. 3.
Hvis der er rejst sigtelse i en sag, kan påtalen helt eller delvist
opgives efter retsplejelovens § 721, stk. 1, i tilfælde, hvor 1)
sigtelsen har vist sig grundløs, 2) videre forfølgning i øvrigt
ikke kan ventes at føre til, at sigtede findes skyldig, eller 3)
sagens gennemførelse vil medføre vanskeligheder, omkostnin-
ger eller behandlingstider, som ikke står i rimeligt forhold til
sagens betydning og den straf, som i givet fald kan forventes
idømt.
Såfremt påtalen opgives underrettes den forurettede, der kan
påklage afgørelsen til den overordnede anklagemyndighed
(den regionale statsadvokat), jf. retsplejelovens § 724, stk. 1.
2.
Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække
oplysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om an-
tallet af klager over, at en anmeldelse om voldtægt er blevet
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1804: Spm. om, hvordan klagesager registreres og behandles i politiet, jf. at hvert andet offer for voldtægt føler sig dårligt behandlet af politiet, til justitsministeren
2268271_0004.png
afvist (retsplejelovens § 749, stk. 1), at efterforskningen af sa-
gen er blevet indstillet (retsplejelovens § 749, stk. 2), eller at
påtale er opgivet (retsplejelovens § 721).
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er
opbygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en lovovertrædelse. I forbindelse med sagens af-
slutning registreres en afgørelsestype, som angiver straffesa-
gens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et red-
skab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgørelser
der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil derimod ikke
uden videre være muligt at trække data af mere detaljeret ka-
rakter.
I forbindelse med sagsbehandlingen af straffesager registreres
det ikke, om der er klaget over, at en anmeldelse er blevet af-
vist, at efterforskningen er blevet indstillet, eller at påtale er
opgivet. Det betyder, at det ikke er muligt at trække de ønskede
oplysninger fra POLSAS.”
Justitsministeriet har endelig indhentet en udtalelse fra Den Uafhængige Po-
litiklagemyndighed, der har oplyst følgende:
”Klage
over politipersonales adfærd, herunder klager over poli-
tipersonales adfærd i forbindelse med behandlingen af vold-
tægtssager, kan indgives til Politiklagemyndigheden, der også
af egen drift kan iværksætte en undersøgelse af politipersonales
adfærd.
Politiklagemyndigheden vil typisk efter modtagelse af en ad-
færdsklage indhente supplerende oplysninger fra eller foretage
en afhøring af klageren. Politiklageren sender herefter klagen til
den polititjenestemand, der klages over, og anmoder polititjene-
stemanden om en udtalelse i anledning af klagen eller foretager
en afhøring af polititjenestemanden. Politiklagemyndigheden
indhenter endvidere relevante sagsakter hos politikredsen og af-
hører relevante vidner mv.
Når Politiklagemyndighedens undersøgelse er afsluttet, træffer
Politiklagemyndigheden afgørelse i sagen. En afgørelse kan in-
debære, at der udtales kritik af polititjenestemandens adfærd.
Afgørelsen kan ikke påklages til anden administrativ myndig-
hed.
Af tabel 1 fremgår, i hvilke politikredse der er indgivet adfærds-
klager i relation til politiets behandling af voldtægtssager.
Tabel 1 - Adfærdsklager:
Politikreds
Nordjylland
4
2016
2017
2018
2019
2020
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1804: Spm. om, hvordan klagesager registreres og behandles i politiet, jf. at hvert andet offer for voldtægt føler sig dårligt behandlet af politiet, til justitsministeren
2268271_0005.png
Politikreds
Østjylland
Midt- og Vestjylland
Sydøstjylland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland og Lolland-Falster
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland
Københavns Vestegn
København
Bornholm
I alt
2016
2017
2018
1
2019
2020
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
3
0
2
Udover at behandle adfærdsklager efterforsker Politiklage-
myndigheden anmeldelser om strafbare forhold begået af po-
litipersonale, og Politiklagemyndigheden kan i den forbindelse
oplyse, at Politiklagemyndigheden siden 2016 har efterforsket
2 straffesager, som fremgår af tabel 2, i relation til politiets
behandling af voldtægtssager (anmeldelse om pligtforsøm-
melse).
Tabel 2 - Straffesager:
Politikreds
Nordjylland
Østjylland
Midt- og Vestjylland
Sydøstjylland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland og Lolland-Falster
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland
Københavns Vestegn
København
Bornholm
I alt
1
0
0
0
1
1
1
1
2016
2017
2018
2019
2020
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1804: Spm. om, hvordan klagesager registreres og behandles i politiet, jf. at hvert andet offer for voldtægt føler sig dårligt behandlet af politiet, til justitsministeren
Det bemærkes, at Politiklagemyndigheden ikke har en sagska-
tegori om politiets behandling af voldtægtssager. Politiklage-
myndigheden har derfor foretaget en fritekstsøgning i sagsbe-
handlingssystemerne på ordet
”voldtægt” og udarbejdet tabel-
lerne på baggrund af de fremsøgte resultater.”
Jeg vil gerne afslutningsvist understrege, at jeg finder det problematisk, at
så mange anmeldere af voldtægt ikke er tilfredse med den behandling, de
har fået af politiet. Det skal vi have gjort noget ved. Det er noget af det, jeg
forventer vil blive drøftet med partierne i forbindelse med de igangværende
forhandlinger om en ny flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden.
6