Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2256718_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
06. oktober 2020
Politikontoret
Nanna de Fønss
2020-0030-4733
1647219
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1793 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1794: Spm. om ministeren vil tilkendegive sin egen holdning til, at politiet som en myndighed, og dem der bør kunne håndtere en sådanne konflikt, som er beskrevet i artiklen Efter ragnarok i berygtet bydel melder politiet nu om ro i Jyllands Posten den 11. september 2020, bruger en imam som konfliktmægler, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1793 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren præcisere, hvilket samarbejde politiet har med
den lokale imam i området omkring Motalavej, som bliver om-
talt i artiklen: ”Efter ragnarok i berygtet bydel melder politiet nu
om ro” fra Jyllands Posten den 11. september 2020?”
Svar:
1.
Jeg tager skarp afstand fra tanken om, at det er imamer, der skal mægle i
konflikter og sikre trygheden i samfundet. Tanken om den slags parallel-
samfund er helt uforenelig med værdierne i det danske samfund. Det er først
og fremmest det danske politi, som skal sikre trygheden her i landet.
Når det er sagt, så er udsatte boligområder et emne, hvor vi er afhængige af
flere aktører. Her spiller bl.a. kommuner, politi og boligorganisationer en
rolle. En forudsætning for, at vi kan komme udfordringerne til livs, er derfor
et tæt og godt samarbejde mellem de nævnte parter.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, som har oplyst, at
politikredsen samarbejder med relevante lokale samarbejdspart-
nere og øvrige lokale kræfter omkring Motalavej. Samarbejdet
inkluderer bl.a. kommunen, boligselskaberne, helhedsplanen
”En Fælles Indsats”, private aktører, varmemestre, klubmedar-
bejdere, fritidsjobkonsulenter mv. Herudover har politikredsen
en kontinuerlig og tæt kontakt med de lokale borgere i området.
Politikredsen har i den forbindelse fremhævet, at de koncentre-
rer deres samarbejder om de aktører, som ønsker at bidrage til
en positiv udvikling på Motalavej
og i politikredsens øvrige
udsatte boligområder.
Politikredsen har vurderet, at den i artiklen omtalte imam er
identisk med imamen fra Ringparken, som også er formand for
beboerforeningen i Ringparken (et andet SUB-område i Sla-
gelse Kommune). Den pågældende har bl.a. sammen med en
række fædre fra de konfliktende familier, deltaget i et konse-
kvensmøde, som blev afholdt hos politiet i juni måned. I den
forbindelse havde han en logistisk rolle, idet han i forlængelse
af politikredsens indkaldelse til konsekvensmødet var behjælpe-
lig med kontakt til familierne.
Politikredsen har oplyst, at den pågældende har påtaget sig en
mæglerrolle mellem de konfliktende familier på Motalavej.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1794: Spm. om ministeren vil tilkendegive sin egen holdning til, at politiet som en myndighed, og dem der bør kunne håndtere en sådanne konflikt, som er beskrevet i artiklen Efter ragnarok i berygtet bydel melder politiet nu om ro i Jyllands Posten den 11. september 2020, bruger en imam som konfliktmægler, til justitsministeren
Dette er ifølge politiets oplysninger sket på eget initiativ og efter
ønske fra familierne. Politikredsen har ikke været involveret i
mæglingen. Imamen har dog af egen drift efterfølgende oriente-
ret politiet om processen og resultatet.
Endelig har politikredsen anført, at Slagelse Kommune har til-
budt de involverede familier en ekstern mægler med mæglerer-
faring fra andre konfliktsituationer, hvilket familierne dog ikke
har ønsket at gøre brug af.”
3