Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2264491_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020 - 17474
Den 5. oktober 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 1763 (REU alm. del) stillet
8. september 2020 efter ønske fra Kristian Heegaard (RV).
Spørgsmål nr. 1763
Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer regeringen har taget og hvilke initiativer regeringen
påtænker at sætte i gang med henblik på at styrke Danmarks indsats i kampen imod menneskehandel,
således at Danmark igen kan rykke op og blive et såkaldt Tier 1 land?
Svar
Den danske indsats mod menneskehandel har siden 2002 været forankret i handlingsplaner
finansieret af satspuljen. Den nuværende handlingsplan mod menneskehandel løber frem til udgangen
af 2021.
Der er i regi af en tværministeriel arbejdsgruppe til bekæmpelse af menneskehandel, som
Ligestillingsafdelingen er i spidsen for, igangsat et analysearbejde af den socialfaglige indsats til ofre
for menneskehandel. Analysen forventes afsluttet ultimo 2020. På baggrund heraf vil regeringen tage
stilling til, hvorvidt og evt. hvordan der er behov for at justere og styrke den socialfaglige indsats på
området efter udløbet af den nuværende handlingsplan.
Analysen af den social faglige indsats skal ses i sammenhæng med det tværministerielle arbejde, der er
igangsat i regi af Beskæftigelsesministeriet om sårbare udenlandske arbejdstagere, herunder
menneskehandel til tvangsarbejde.
Der er derfor til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet, som har oplyst:
”at
der lige nu pågår et arbejde i en tværministeriel arbejdsgruppe om sårbare udenlandske
arbejdstagere, som skal pege på initiativer, der kan sætte ind over for situationer, hvor sårbare
udenlandske arbejdstagere udnyttes groft og i værste tilfælde bliver menneskehandlet til
tvangsarbejde. Analysen forventes afsluttet ultimo 2020.
Arbejdsgruppen ser på initiativer inden for følgende kategorier:
-
En styrkelse af arbejdsgivers forpligtelser. Det overvejes fx, om der kan indføres
mindstekrav for arbejdsgiveren, når denne sørger for indkvartering.
-
Retsforfølgning af bagmænd. Det overvejes fx, om der er behov for lovgivningsmæssige
tiltag på området.
-
Bistand og støtte til sårbare udenlandske arbejdstagere. Det overvejes fx om omfanget af
tilbud, herunder rådgivning og vejledning til sårbare udenlandske arbejdstagere, som ikke
vurderes handlet til tvangsarbejde, er tilstrækkeligt.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1763: Spm. om, hvilke initiativer regeringen har taget og hvilke initiativer regeringen påtænker at sætte i gang med henblik på at styrke Danmarks indsats i kampen imod menneskehandel, til ligestillingsministeren
-
Styrket myndighedsarbejde. Det overvejes fx hvordan der kan ske en styrket koordinering af
myndighedsarbejdet med en klar ansvarsplacering af de enkelte opgaver.”
Da Udlændinge- og Integrationsministeriet og Justitsministeriet deltager i begge de nævnte
arbejdsgrupper og er centrale aktører i indsatsen mod menneskehandel, er der desuden indhentet
bidrag fra disse to ministerier.
Udlændinge- og Integrationsministeriet oplyser, at:
”Regeringen
forventer i november 2020 at fremsætte et lovforslag, der skal styrke Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations (SIRI) kontrolmuligheder. Lovforslaget vil bl.a.
indeholde forslag om, at SIRI fremover vil kunne meddele afslag, allerede hvis der under
sagsbehandlingen er en vis formodning for, at et ansættelsestilbud ikke er reelt.
Lovforslaget vil også indeholde også et forslag om, at medfølgende familiemedlemmer til
udenlandske arbejdstagere skal have arbejdstilladelse, hvis de ønsker at arbejde for den samme
arbejdsgiver som arbejdstageren. Dette skal sikre, at udenlandske arbejdstagere og deres
familiemedlemmer ikke indgår aftaler med arbejdsgivere, hvor familiemedlemmet arbejder for
ingen eller en meget lav løn.”
Justitsministeriet oplyser, at:
”der
i regeringens oplæg til en ny flerårsaftale for politiet og
anklagemyndigheden bl.a. lægges op til, at der etableres en ny national efterforskningsenhed, hvor
specialiserede politi- og anklagerfaglige kompetencer forenes i én slagkraftig enhed, der skal
koncentrere sig om bekæmpelse af kompleks og organiseret kriminalitet, som menneskehandel kan
være en del af.”
Det bemærkes, at den amerikanske Trafficking in Persons rapport (TIP-rapporten), der placerer
Danmark i Tier 2, indeholder en række unøjagtigheder, som mit ministerium er i kontakt med de
amerikanske myndigheder omkring. Samlet er det vurderingen, at ovenstående initiativer vil styrke
Danmarks indsats på området.
Mogens Jensen
/
Mette Kaae Hansen
2