Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2111889_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
20. november 2019
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Jun Zhang
Sagsnr.: 2019-0030-2948
Dok.:
1282172
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 176 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. oktober 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Jørgen Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om kommentar til henvendelsen om retssikkerhed, REU alm. del – bilag 51, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 176 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen om retssikkerhed,
REU alm. del
bilag 51, herunder redegøre for følgende:
kan retten nægte en person at føre sin egen sag for retten, og hvis
retten pålægger den pågældende at møde ved en advokat, skal
retten i så fald være behjælpelig med at finde en egnet advokat?
gældende regler for fri proces, herunder om det er i overens-
stemmelse med FN’s Handicapkonvention, hvis en borger med
handicap nægtes fri proces med den konsekvens, at sagen ikke
bliver prøvet for retten, og om ministeren i givet fald finder, at
det svækker retssikkerheden?”
Svar:
1.
Jeg vil gerne indlede med at slå fast, at jeg ikke er bekendt med de nær-
mere detaljer i den konkrete sag, som spørgsmålet vedrører, ligesom jeg af
principielle årsager finder det rigtigst ikke at udtale mig om konkrete sager,
som er eller har været under behandling ved domstolene.
2.
Det kan om muligheden for at føre sin egen sag for retten generelt oplyses,
at en part i en civil sag frit kan vælge, om parten ønsker at føre retssagen
selv eller med bistand fra en advokat. Retten kan dog pålægge en part at lade
en retssag udføre af en advokat, hvis retten ikke finder det muligt at be-
handle sagen på en hensigtsmæssig måde, uden at parten har en sådan bi-
stand. Hvis det ikke er muligt for parten at finde en advokat, kan retten be-
skikke en advokat for parten.
3.
Det kan om reglerne om fri proces generelt oplyses, at fri proces er udtryk
for, at staten yder økonomisk bistand med henblik på at sikre den enkelte
borgers adgang til domstolene. Formålet med fri proces er således at give
personer med mindre gode økonomiske forhold mulighed for at føre retssa-
ger på linje med personer med bedre økonomiske forhold.
Ved afgørelsen af, om en ansøger opfylder de økonomiske betingelser for
fri proces, anvendes et indtægtsgrundlag, der består af summen af den per-
sonlige indkomst og kapitalindkomst mv. Hvis en person opfylder de øko-
nomiske betingelser for at få fri proces, kan der gives proces, hvis ansøgeren
skønnes at have rimelig grund til at føre proces. Der lægges ved denne vur-
dering vægt på bl.a. sagens betydning for ansøgeren, udsigten til, at ansøge-
ren vil få medhold i sagen, sagsgenstandens størrelse og størrelsen af de
forventede sagsomkostninger. Endvidere indgår det i vurderingen bl.a., om
ansøgeren har mulighed for at få sagen afgjort ved et administrativt nævn
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om kommentar til henvendelsen om retssikkerhed, REU alm. del – bilag 51, til justitsministeren
mv. De nærmere økonomiske betingelser for fri proces er fastsat i bekendt-
gørelse nr. 1372 af 28. november 2018 om fri proces.
Der kan herudover gives fri proces, når særlige grunde taler for det, selvom
de nævnte betingelser ikke er opfyldt. Det gælder navnlig i sager, som er af
principiel karakter eller af almindelig offentlig interesse, eller som har væ-
sentlig betydning for ansøgerens sociale eller erhvervsmæssige situation.
Sager om fri proces behandles af henholdsvis domstolene og Civilstyrelsen
afhængig af, hvad den sag, der ønskes fri proces til, drejer sig om.
4.
Det følger af
FN’s Handicapkonvention,
at deltagerstaterne skal sikre, at
personer med handicap har effektiv adgang til retssystemet på lige fod med
andre. De nævnte regler om fri proces gælder for alle. En borger med han-
dicap vil således kunne meddeles fri proces, hvis den pågældende opfylder
de nævnte betingelser.
3