Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2242404_0001.png
Beredskabsplan ved større
ulykker og katastrofer
Senest revideret den 1. oktober 2019
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0002.png
2
Indholdsfortegnelse
Indledning ............................................................................................................................ 5
Formålet med en beredskabsplan ved større ulykker og katastrofer ................................ 5
Strukturen i krisestyringsorganisationen........................................................................... 5
Planens gyldighedsområde .............................................................................................. 6
Planens centrale præmisser............................................................................................. 7
Planens ajourføring og afprøvning ................................................................................... 7
Opgaver for krisestaben ................................................................................................... 8
Stabsstøttefunktionerne ................................................................................................... 9
1. Aktivering og drift af krisestaben .................................................................................... 10
1.1. Krav til krisestaben .................................................................................................. 10
1.2. Modtagelse af varsler og alarmer m.v. .................................................................... 11
1.3. Aktivering af krisestaben ......................................................................................... 11
1.3.1. Beslutning om aktivering af krisestaben ........................................................... 11
1.3.2. Indledende opgaver vedrørende aktivering af krisestaben ............................... 12
1.3.3. Krisestabens mødested ........................................................................................ 13
1.3.4. Gennemførelse af 1. krisestabsmøde ............................................................... 13
1.3.5. Gennemførelse af efterfølgende krisestabsmøder ............................................ 13
1.4. Afløsning af krisestabsmedlemmerne ..................................................................... 13
1.5. Deaktivering af krisestaben ..................................................................................... 13
2. Informationshåndtering .................................................................................................. 14
2.1. Formålet med håndtering af informationer .............................................................. 14
2.1.1. Krav til håndteringen af informationer ................................................................... 14
2.2. Tilgang af informationer om hændelsen .................................................................. 14
2.2.1. Forstærket overvågning .................................................................................... 14
2.2.2. Iværksættelse af medieovervågning ................................................................. 14
2.2.3. Iværksættelse af rapportering fra retter/enheder m.fl. ....................................... 14
2.2.4. Hastemeldinger fra retter/enheder m.fl. ............................................................ 15
2.2.5. Videresendelse af informationer til krisestabsrummet ...................................... 15
2.3. Krisestabens behandling af informationer om hændelsen ....................................... 15
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0003.png
3
2.3.1. Dokumentation af informationer, beslutninger m.v. ........................................... 15
2.3.2. Vurdering af informationer om hændelsen ........................................................ 16
3. Koordinering af handlinger og ressourcer ...................................................................... 16
3.1. Formålet med koordinering af handlinger og ressourcer ......................................... 16
3.1.1. Krav til koordinationen af handlinger og ressourcer .......................................... 16
3.2. Beslutninger vedrørende handlinger og ressourceanvendelse ............................... 17
3.3. Krisestabens hasteprocedure .................................................................................. 17
3.4. Overblik over Danmarks Domstoles ressourcer ...................................................... 17
4. Kommunikation .............................................................................................................. 17
4.1. Formålet med kommunikationsindsatsen ................................................................ 17
4.2. Indledende kommunikationsopgaver ....................................................................... 18
4.3. Generelle kommunikationsopgaver ......................................................................... 19
5. Oversigt over Danmarks Domstoles delplaner, indsatsplaner m.v. ................................ 20
Bilagsliste........................................................................................................................... 21
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0004.png
4
Enhederne i organisationsdiagrammet betegnes herefter samlet: Danmarks Domstole.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0005.png
5
Indledning
Formålet med en beredskabsplan ved større ulykker og
katastrofer
Danmarks Domstole skal udarbejde en samlet plan for Danmarks Domstoles beredskab,
jf. beredskabslovens § 24. I planen beskrives, hvordan Danmarks Domstoles funktioner
opretholdes og videreføres i tilfælde af varslede eller uvarslede hændelser, katastrofer,
terrorhandlinger, krigshandlinger eller lignende. Planen skal blandt andet bidrage til at
opretholde retssamfundet herunder fortsat at kunne holde grundlovsforhør, sager om
fristforlængelser samt andre uopsættelige sager indenfor lovens frister.
Formålet med beredskabsplanen er at kunne håndtere hændelser, der sætter Danmarks
Domstole under pres. Den skal anvendes ved hændelser, hvor der er behov for en
krisestyringsorganisation til at håndtere situationen. Planen beskriver etablering af en
krisestyringsorganisation, som gør det muligt for Danmarks Domstole fortsat at løse sine
opgaver inden for lovens frister.
Krisestabens organisation etableres som udgangspunkt, hvis retten/enheden vurderer, at
en hændelse kan berøre Danmarks Domstoles virke, og at hændelsen ikke kan håndteres
effektivt eller hurtigt nok af rettens/enhedens daglige beredskab.
Domstolsstyrelsens bestyrelsesformand skal altid orienteres, når krisestaben aktiveres og
holdes løbende orienteret fx ved modtagelse af log, situationsbillede,
medievurderingsrapport og beslutningsreferater fra krisestabens møder.
Sikkerhedssekretariatet udarbejder en skriftlig evaluering af krisehåndteringen, når krisen
er overstået, der så vidt muligt skal forelægges Domstolsstyrelsens bestyrelse på det
førstkommende bestyrelsesmøde.
Strukturen i krisestyringsorganisationen
Danmarks Domstoles
sikkerhedssekretariat
er placeret i Domstolsstyrelsen og består af:
Sikkerhedskoordinator
Sikkerhedsfuldmægtig
Danmarks Domstoles
krisestab,
der træder sammen efter behov, er som hovedregel
placeret i Domstolsstyrelsen og består af:
Domstolsstyrelsens direktør
De berørte retters retspræsidenter og landsretspræsident
Domstolsstyrelsens kommunikationschef
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0006.png
6
Sikkerhedskoordinator
Sikkerhedsfuldmægtig
Danmarks Domstoles
krisestabssekretariat
er placeret i Domstolsstyrelsen, ledes af
sikkerhedskoordinatoren og består af:
Receptionsmedarbejdere, mindst fire
En fra direktionssekretariatet
Hvis en eller flere af ovenstående ikke er tilgængelige kontaktes vedkommendes
stedfortræder
dette princip er gældende i alle dele af denne plan.
Planens gyldighedsområde
Beredskabsplanen gælder for Danmarks Domstole, jf. organisationsdiagrammet, og
danner en overordnet ramme for Danmarks Domstoles krisestab. Specifikke planer for de
forskellige typer af hændelser findes i instrukser og bilag til denne plan.
Retterne, Procesbevillingsnævnet og Domstolsstyrelsen udarbejder egne lokalplaner samt
instrukser og bilag, som er nødvendige i forhold til denne beredskabsplan.
Sikkerhedssekretariatet beder retterne, Procesbevillingsnævnet og Domstolsstyrelsen om
at sende opdaterede instrukser og bilag til
[email protected]
en gang
årligt.
Alle planer skal være praktisk anvendelige og skal derfor overholde disse kriterier:
Handlingsorienterede
der skal være klare retningslinjer for, hvordan
organisationen skal håndtere hændelser herunder hvem, der skal gøre hvad og
hvornår.
Overskuelige
planerne skal være logisk opbyggede og hurtige at slå op i samt
være skrevet i et letforståeligt sprog.
Ajourførte
planerne skal revideres, når lovgivningen stiller krav om det, og når
der er væsentlige ændringer i trusselsbilledet, i organisationen eller en hændelse
viser, at der er behov for at ændre planen.
Tilgængelige
medarbejderne skal altid kunne få adgang til deres plan.
Realistiske
der skal være overensstemmelse mellem planen og virkeligheden.
Læst og forstået
alle relevante medarbejdere skal kende planen for at sikre den
bedst mulige håndtering af uforudsete hændelser.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0007.png
7
Afprøvede
planerne skal afprøves mindst en gang årligt og evalueres efter både
øvelser og virkelige hændelser.
Planens centrale præmisser
Den generelle beredskabsplan er baseret på Danmarks Domstoles almindelige
organisation suppleret med etablering af en krisestab og tilhørende stabsstøttefunktioner.
Planen er baseret på fire overordnede principper:
Sektoransvarsprincippet:
Den ret/enhed, der har ansvaret for en opgave til daglig,
bevarer ansvaret for opgaven i krisestaben.
Lighedsprincippet:
De procedurer og ansvarsforhold, der anvendes i dagligdagen,
anvendes i videst muligt omfang også i krisestaben.
Handlingsprincippet:
I en situation med uklare eller ufuldstændige informationer er
det mere hensigtsmæssigt at etablere et lidt for højt beredskab end et lidt for lavt
beredskab. Samtidig skal der hurtigt kunne ændres på beredskabet i nedadgående
retning for at undgå ressourcespild.
Fleksibilitetsprincippet:
Planens forskellige elementer kan tilpasses og tages i
anvendelse på baggrund af en vurdering af behovet.
Beredskabsplanen er bygget op over de fem kerneopgaver i krisestyringen:
1. Aktivering og drift af krisestaben.
2. Håndtering af informationer om krisen.
3. Koordinering af handlinger og ressourcer.
4. Kommunikation.
5. Operativ indsats.
Beredskabsplanen
er opbygget med Beredskabsstyrelsens ”Generelle Beredskabsplan”
som referenceramme og tager udgangspunkt
i ”Helhedsorienteret
Beredskabsplanlægning”.
Planens ajourføring og afprøvning
Sikkerhedssekretariatet
justerer og ajourfører løbende beredskabsplanen efter behov.
Sikkerhedssekretariatet
skal mindst en gang om året planlægge og gennemføre en
øvelse, hvor Danmarks Domstole afprøver beredskabsplanen eller væsentlige dele af den.
Krisestyringsøvelser eller anden øvelsesaktivitet kan erstatte denne afprøvning.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0008.png
8
Sikkerhedssekretariatet
gennemfører ligeledes en gang om året en alarmeringsøvelse
for krisestabens nøglepersoner.
Sikkerhedssekretariatet
har det overordnede ansvar for, at planen bliver evalueret efter
øvelser og efter brug i krisesituationer. Øvrige retter/enheder skal bidrage til evalueringen.
Opgaver for krisestaben
Krisestaben skal sikre, at Danmarks Domstole samlet yder en effektiv indsats i forbindelse
med ekstraordinære hændelser. Det er essentielt for at løse denne opgave, at staben
opstiller og opretholder et overblik over situationen, koordinerer handlinger og disponerer
ressourcer. Herudover skal krisestaben koordinere Danmarks Domstoles interne og
eksterne kommunikation om hændelsen.
Krisestaben består dels af seks faste medlemmer samt af ad hoc-medlemmer fra
relevante retter/enheder. Herudover kan der indkaldes eksterne aktører som ad hoc-
medlemmer:
Domstolsstyrel-
sens direktør
Relevant(e)
landsretspræsi-
dent(er)
Sikkerheds-
Sikkerhedsfuldm
fuldmægtig
ægtig
Relevant(e)
retspræsidenter
Kommunikations-
chef
Ad hoc
Talsmand
Ad hoc
Ad hoc
Sikkerheds-
koordinator
Repræsentanter for relevante
centre i Domstolsstyrelsen
Eksterne aktører
De enkelte retter/enheder inddrages ud fra en vurdering af behovet for deres deltagelse i
krisestaben. Alle retspræsidenter, direktører og enhedschefer skal derfor planlægge efter
selv at kunne indgå i staben samt planlægge efter, at en stedfortræder kan indgå.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0009.png
9
Sikkerhedskoordinatoren leder som udgangspunkt krisestaben frem til 1. stabsmøde,
hvorefter Domstolsstyrelsens direktør overtager ledelsen. Sikkerhedskoordinatoren
koordinerer stab og støttefunktioner. Som hovedregel udpeges der en talsmand blandt
krisestabens faste medlemmer. Talsmandsfunktionen varetages som udgangspunkt af den
implicerede retspræsident, implicerede landsretspræsident, Domstolsstyrelsens direktør
eller kommunikationschefen.
Stabsstøttefunktionerne
Stabsstøttefunktionerne skal bidrage til, at krisestaben effektivt kan varetage sine opgaver.
Funktionerne etableres og bemandes ud fra en vurdering af behovet for støtte. De
ansvarlige enheder skal sikre, at funktionerne kan bemandes, se bemandingsplanen (bilag
4).
Stabsstøttefunktionerne omfatter følgende områder:
Krisestabssekretariatet:
Krisestabssekretariatet og sikkerhedsfuldmægtigen bistår sikkerhedskoordinatoren og
varetager opgaver vedrørende overvågning og fordeling af informationer fra mail, telefon
og sikrede kommunikationssystemer, logføring, udarbejdelse af referater og aktionslister,
journalisering samt afsendelse af informationer til eksterne aktører.
Situationsbillede:
Hvis situationen omhandler et begrænset område, er den relevante
retspræsident/direktør/enhedschef ansvarlig for, at der bliver udarbejdet et
situationsbillede. Dækker hændelsen flere retter/enheder, eller er der tale om en større
hændelse, har krisestaben det overordnede ansvar for at udarbejde Danmarks Domstoles
samlede situationsbillede.
Kommunikation:
Domstolsstyrelsens enhed for kommunikation er ansvarlig for Danmarks Domstoles
informationer til brugere og medier om hændelsen, for overvågningen af mediernes
dækning af situationen m.v. De nærmere forhold vedrørende kommunikation fremgår af
kapitel 4 og bilag 18 -20.
Logistik (forplejning, faciliteter og kørsel m.v.):
De enkelte retter/enheder har det overordnede ansvar for egen intern logistik (forplejning,
hvilefaciliteter, kørsel m.v.).
Der skal altid være adgang til kaffe, te, koldt vand, frugt m.v. Større måltider serveres tre
gange dagligt.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0010.png
10
I tilfælde af en langvarig hændelse træffes der på krisestabsmødet konkret beslutning om
etablering af egentlige hvilefaciliteter.
Administration:
Domstolsstyrelsens centre og den implicerede ret løser administrative opgaver, der
relaterer sig til hændelsen. Dette kan bl.a. omfatte afklaring af kontraktretlige forhold,
juridisk støtte, personaleadministrativ vejledning, indkaldelse/udsendelse af personel,
økonomiske beregninger, udarbejdelse af budgetter og tilvejebringelse af
bygningsmæssige rammer.
It:
Domstolsstyrelsens Center for It har det overordnede ansvar for, at stabens it fungerer og
for at yde øjeblikkelig støtte, hvis der opstår It-mæssige problemer.
Udsendelse og indkaldelse af forbindelsesmedarbejdere:
Danmarks Domstole kan blive forpligtet til at udsende forbindelsesmedarbejdere i
forbindelse med aktivering af følgende tværgående stabe m.v.:
National Operativ Stab.
Ekstern forbindelsesmedarbejder indkaldes efter behov ved kontakt til den pågældende
myndighed.
1. Aktivering og drift af krisestaben
1.1. Krav til krisestaben
Krisestaben (inklusive støttefunktioner) skal være fuldt funktionel senest to timer efter, at
det er besluttet at aktivere krisestaben og skal kunne drives så længe, det er nødvendigt.
Krisestaben kan anvendes ved alle former for større ulykker og katastrofer og vil bl.a.
kunne aktiveres i forbindelse med følgende hændelsestyper:
Stort personalefravær (pga. sygdom, strejke eller lignende).
Sager med stor bevågenhed.
Kraftig regn og skybrud.
It nedbrud.
Strømafbrydelse.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0011.png
11
Sikkerhedshændelser.
Andre situationer hvor det skønnes nødvendigt.
1.2. Modtagelse af varsler og alarmer m.v.
Ved modtagelse af varsler og alarmer m.v. viderestilles/videresendes disse til
sikkerhedstelefonen tlf. 4068 8824 eller [email protected].
Typiske varsler og alarmer m.v. består af:
Varsler om farligt vejr.
Trusselsvurderinger vedrørende ekstraordinære sikkerhedsmæssige trusler.
Aktivering af tværgående stabe på nationalt plan.
Varsler og alarmer fra internationale organisationer.
Medieomtale af større hændelser der kan have særlig interesse for Danmarks
Domstole.
Uheld eller andre hændelser der i øvrigt kan vedrøre Danmarks Domstoles
opgaver.
Se Instruks for håndtering af varsler og alarmer samt varsling af stabsmedlemmer (bilag 5)
1.3. Aktivering af krisestaben
1.3.1. Beslutning om aktivering af krisestaben
Hvis retten/enheden vurderer, at en hændelse kan berøre Danmarks Domstoles virke, og
at hændelsen ikke kan håndteres effektivt eller hurtigt nok af rettens/enhedens daglige
beredskab, skal vedkommende kontakte sikkerhedskoordinatoren for en vurdering af
situationen, se bilag 5, ”Instruks for håndtering af varsler og kriser samt varsling af
stabsmedlemmer”.
Sikkerhedskoordinatoren træffer herefter i samråd med
Domstolsstyrelsens direktør beslutning om, hvorvidt krisestaben skal aktiveres.
Domstolsstyrelsens direktør kan endvidere til enhver tid beslutte at aktivere staben helt
eller delvist, hvis situationen tilsiger det.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0012.png
12
Aktiveringstrin
Informationsberedskab
Beskrivelse
Varsling af chefer og nøglepersoner anvendes i
en situation, hvor der ikke er behov for at
(Varsling af chefer og nøglepersoner) aktivere og etablere krisestaben, men hvor
chefer og nøglepersoner bør være orienteret om
Se bilag 5, 6 og 8
situationen, jf. bilag 5.
Operationsberedskab
Indkaldelse af den samlede stab
Se bilag 5, 7 og 8
Krisestaben indkaldes i situationer, hvor der er
behov for at Danmarks Domstole kan varetage
samtlige krisestyringsrelevante opgaver
omgående og i længere tid.
1.3.2. Indledende opgaver vedrørende aktivering af krisestaben
Sikkerhedssekretariatet og krisestabssekretariatet varetager de praktiske opgaver i
forbindelse med aktivering af krisestaben og de indledende opgaver. De indledende
opgaver omfatter:
Varsling/indkaldelse af relevante medlemmer og støttefunktioner
Relevante medlemmer og støttefunktioner varsles/indkaldes via telefon, sms og mail såvel
indenfor som udenfor arbejdstid. Sikkerhedssekretariatet og krisestabssekretariatet skal
føre en liste over, hvilke personer de har været i kontakt med, og hvornår de indkaldte
medlemmer kan møde i krisestaben (bilag 8 og 9).
Hvis der indkaldes til krisestabsmøde, skal indkaldelsen indeholde oplysninger om
deltagere, tid, sted og dagsorden (jf. bilag 1 og 2)
Klargøring af krisestabsrum
Krisestabsrummet klargøres, jf. instruks for klargøring af krisestabsrummet (bilag 10).
Opstart af log samt overvågning af telefon og mail
Loggen føres af krisestabssekretariatet eller initierende medarbejdere/chefer, indtil
opgaven kan overdrages til sikkerhedsfuldmægtigen, eller den der udpeges hertil.
Retspræsidenter, direktører og chefer har pligt til at orientere den udpegede logfører om
beslutninger og handlinger. Relevante receptioner ved Danmarks Domstole forstærker
overvågningen af hovedpostkasserne og hovedtelefonnumrene.
Generel orientering af Danmarks Domstoles medarbejdere
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0013.png
13
Efter drøftelse med den berørte ret/enhed orienterer enheden for kommunikation
Danmarks Domstoles medarbejdere via relevante medier. Det skal fremgå af
orienteringen, at alle retter/enheder er forpligtet til at støtte krisestaben, hvis der er behov
for det.
1.3.3. Krisestabens mødested
Krisestaben mødes som udgangspunkt i Domstolsstyrelsen. Såfremt krisestaben ikke kan
anvende Domstolsstyrelsens normale lokaler og faciliteter, eller det er mere
hensigtsmæssigt, flytter krisestaben, krisestabssekretariatet og kommunikationsenheden
til alternativt mødested, se instruks for klargøring af krisestabsrummet (bilag 10).
1.3.4. Gennemførelse af 1. krisestabsmøde
På første krisestabsmøde fastlægger staben deltagerkredsen, mødeinterval og træffer
beslutning om en række forhold i forbindelse med den konkrete hændelse.
Domstolsstyrelsens direktør leder normalt mødet. Se dagsorden for 1. krisestabsmøde
(bilag 1)
1.3.5. Gennemførelse af efterfølgende krisestabsmøder
Domstolsstyrelsens direktør leder normalt møderne ud fra dagsorden for krisestabsmøder.
Se dagsorden for efterfølgende krisestabsmøde (bilag 2).
1.4. Afløsning af krisestabsmedlemmerne
Ved længerevarende hændelser, hvor krisestaben er i operationsberedskab, har
sikkerhedskoordinatoren ansvaret for at vurdere, om der skal iværksættes afløsning af
krisestabsmedlemmerne. Alle berørte retter/enheder er ansvarlige for, at der foretages en
planlægning af krisestabens bemanding i den konkrete situation, og herunder at der
udpeges afløsere til de bemandede funktioner.
Krisestabssekretariatet indkalder afløserne og fører en liste over, hvilke personer de har
været i kontakt med, og hvornår de kan møde i krisestaben. Afløsningen foregår ved
overlapning og personlig overlevering umiddelbart efter et krisestabsmøde.
1.5. Deaktivering af krisestaben
Når der ikke længere er behov for krisestyringsorganisationen, og eventuelt resterende
opgaver mere hensigtsmæssigt kan løses i basisorganisationen, træffer
Domstolsstyrelsens direktør beslutning om deaktivering af krisestaben og
krisestabsstøttefunktionerne efter drøftelse med krisestabens medlemmer.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0014.png
14
2. Informationshåndtering
2.1. Formålet med håndtering af informationer
Målet med håndtering af informationer om hændelsen er at sikre, at Danmarks Domstoles
krisestab til stadighed har et overblik over den samlede situation, som kan indgå i
grundlaget for at træffe beslutninger. Håndtering af informationer skal samtidig indgå i
grundlaget for at varetage en effektiv kommunikation samt bidrage til dokumentation af
trufne afgørelser og handlinger. Derudover får krisestaben en bedre mulighed for at
evaluere deres håndtering af krisen og beredskabsplanen.
2.1.1. Krav til håndteringen af informationer
Første udgave af Danmarks Domstoles situationsbillede skal foreligge straks efter
aktiveringen af krisestaben.
Danmarks Domstoles opdaterede situationsbillede skal så vidt muligt fordeles til
krisestabsmedlemmerne senest 30 minutter før næste planlagte møde i krisestaben.
Alle relevante informationer og beslutninger vedrørende hændelsen skal løbende og
hurtigst muligt registreres i Danmarks Domstoles log.
Ansvaret påhviler alle i krisestaben og krisestabssekretariatet.
Det aftales på de enkelte krisestabsmøder, hvornår referat af mødet skal foreligge.
2.2. Tilgang af informationer om hændelsen
Under hændelsen vil krisestaben modtage informationer fra forskellige kilder herunder
retterne/enhederne, pressen
nationalt og internationalt samt befolkningen.
Informationen udefra vil typisk tilgå via telefon, mail (hovedpostkasser,
retternes/enhedernes postkasser og personlige mailadresser), videokonference og
personlig henvendelse.
2.2.1. Forstærket overvågning
I forbindelse med 1. krisestabsmøde træffer krisestaben beslutning om hvilke
telefonnumre, e-mailadresser og andre kommunikationssystemer, der skal indføres
forstærket overvågning af.
2.2.2. Iværksættelse af medieovervågning
Enheden for kommunikation skal hurtigst muligt efter aktiveringen af krisestaben
iværksætte systematisk overvågning af udvalgte medier, se kapitel 4 og bilag 18-20.
2.2.3. Iværksættelse af rapportering fra retter/enheder m.fl.
For løbende at have overblik over situationen ved retterne og Domstolsstyrelsens centre
m.fl. kan krisestaben iværksætte en rapporteringsordning.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0015.png
15
Når rapporteringsordning er sat i værk, skal retterne/enhederne efter krisestabens
beslutning sende en ajourført situationsrapport på
[email protected].
Staben
afgør indsendelsesfrekvensen.
2.2.4. Hastemeldinger fra retter/enheder m.fl.
Retterne/enhederne m.fl. har mulighed for at sende hastemelding til krisestaben, hvis der
er indtruffet en begivenhed, der ikke kan afvente regelmæssig rapportering, se skabelon til
hastemeldinger (bilag 14).
2.2.5. Videresendelse af informationer til krisestabsrummet
Under hændelsen skal alle relevante informationer sendes til krisestabsrummet, uanset
hvor og hvordan informationerne modtages.
For at bevare overblikket over de informationer, der tilgår krisestaben, er det særdeles
vigtigt, at afsenderen vurderer, hvilke informationer der er troværdige og relevante i forhold
til den aktuelle styring, inden de sendes til krisestaben.
Mails videresendes til
[email protected].
Telefoner omstilles som udgangspunkt
ikke til krisestabsrummet, i stedet overdrages telefonbeskeder til sikkerhedskoordinatoren.
Informationer fra sikrede kommunikationssystemer udskrives og overdrages til
sikkerhedskoordinatoren.
2.3. Krisestabens behandling af informationer om hændelsen
2.3.1. Dokumentation af informationer, beslutninger m.v.
Væsentlige informationer og beslutninger skal fastholdes på skrift, så der er enighed om,
og klarhed over hvad der er oplyst til og besluttet af krisestaben.
Det er sikkerhedskoordinatorens ansvar at sikre en korrekt, effektiv og rettidig
dokumentation af alle væsentlige informationer, møder, beslutninger m.v.
Krisestabssekretariatet yder sekretariatsbistand til sikkerhedskoordinatoren, jf.
bemandingsplanen (bilag 4).
Krisestabens logførere skal løbende og hurtigst muligt registrere alle ind- og
udgående informationer, samt krisestabens beslutninger i Danmarks Domstoles log,
se endvidere instruks og skabelon til logføring og journalisering (bilag 12 og 13).
Det skal tydeligt fremgå af loggen, om informationer er bekræftede eller ubekræftede.
Krisestabes referent skal skrive aktionspunkter og beslutninger ned under
krisestabsmøderne, så de kan fordeles til relevante interne og eksterne parter ved
mødernes afslutning. Krisestaben godkender inden fordeling.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0016.png
16
2.3.2. Vurdering af informationer om hændelsen
Krisestaben skal i videst muligt omfang systematisk vurdere alle relevante informationer
om hændelsen, så der skabes grundlag for effektiv koordinering af handlinger og
ressourcer samt rettidig og målrettet kommunikation.
I forbindelse med vurderingen skal krisestaben i særlig grad være opmærksom på
informationer, som indikerer ændringer i situationen eller den forventede udvikling,
herunder:
Ændringer som kan påvirke allerede iværksatte tiltag.
Ændringer som kan skabe behov for nye tiltag.
Informationer som indikerer behov for øjeblikkelig tiltag fra Danmarks Domstoles side
afleveres direkte til krisestaben.
Alle, der modtager relevante informationer til situationsbilledet, videregiver dem til
krisestabssekretariatet, som udarbejder Danmarks Domstoles samlede situationsbillede,
se instruks og skabelon til opstilling af Danmarks Domstoles samlede situationsbillede
(bilag 15 og 16).
3. Koordinering af handlinger og
ressourcer
3.1. Formålet med koordinering af handlinger og ressourcer
Formålet med krisestabens koordinering af handlinger og disponering af ressourcer er at
opnå den bedst mulige udnyttelse af Danmarks Domstoles ressourcer, så konsekvenserne
af hændelsen kan begrænses, og situationen kan normaliseres hurtigst muligt. Alle berørte
retter/enheder skal kunne bemandes og efter behov styrkes med ressourcer fra andre
retter/enheder, og sagerne skal kunne flyttes mellem retterne, fx hvis en retsbygning er
utilgængelig. Dette gælder også udenfor normal åbningstid.
3.1.1. Krav til koordinationen af handlinger og ressourcer
Ved anmodninger om bistand fra retterne/enhederne eller eksterne aktører skal
krisestaben hurtigst muligt og i videst muligt omfang søge at imødekomme behovet, enten
ved at omdisponere egne ledige ressourcer eller ved at videreformidle anmodningen til
andre aktører.
Ved ændringer i situationen eller den forventede udvikling skal krisestaben hurtigst muligt
opstille alternative forslag og træffe beslutning om handlinger og ressourceanvendelse.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0017.png
17
3.2. Beslutninger vedrørende handlinger og
ressourceanvendelse
Retterne/enhederne kan iværksætte handlinger og disponere over egne ressourcer, indtil
krisestaben beslutter andet. Krisestaben har kompetence til at træffe beslutninger
vedrørende Danmarks Domstoles handlinger og ressourceanvendelse. Såfremt det
vurderes nødvendigt, inddrages bestyrelsens formand.
Domstolsstyrelsens bestyrelsesformand skal altid orienteres, når krisestaben aktiveres og
holdes løbende orienteret fx ved modtagelse af log, situationsbillede,
medievurderingsrapport og beslutningsreferater fra krisestabens møder.
Sikkerhedssekretariatet udarbejder en skriftlig evaluering af krisehåndteringen efter krisen
er overstået, der så vidt muligt skal forelægges Domstolsstyrelsens bestyrelse på det
førstkommende bestyrelsesmøde.
3.3. Krisestabens hasteprocedure
Hvis en anmodning om støtte fra Danmarks Domstole har særligt hastende karakter,
rådfører sikkerhedskoordinatoren sig med Domstolsstyrelsens direktør, eventuelt pr.
telefon.
Sikkerhedskoordinatoren orienterer hurtigst muligt herefter medlemmerne af krisestaben.
3.4. Overblik over Danmarks Domstoles ressourcer
Krisestaben skal løbende have et overblik over Danmarks Domstoles disponerede og ikke-
aktiverede ressourcer samt have overblik over, hvilke ressourcer der kan frigøres eller
omdisponeres uden at svække den samlede indsats.
Opgaven varetages i krisestaben af sikkerhedsfuldmægtigen med udgangspunkt i
indrapporteringer fra retterne/enhederne.
4. Kommunikation
4.1. Formålet med kommunikationsindsatsen
Kommunikationschefen er en integreret del af kriseledelsen. Kritiske situationer stiller
særlige krav til rettidig og korrekt kommunikation til alle interessenter i forbindelse med
krisen.
Formålet med kommunikationen i forbindelse med ekstraordinære hændelser inden for
Danmarks Domstoles virkefelt er at begrænse skadevirkningerne, forhindre fejlinformation
som eskalerer krisen, skabe tillid blandt brugere og borgere og skærme
ledelse/fagpersonale med operativt ansvar. Dette sker ved at:
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0018.png
18
Reagere med hurtig og præcis kommunikation ved en pludseligt opstået
informationsefterspørgsel.
Opretholde et højt informationsniveau i forhold til presse, samarbejdspartnere og
befolkning samt til Danmarks Domstoles egne medarbejdere og pårørende i
langvarige perioder med stor efterspørgsel på information.
I modsat fald kan der opstå et informationstomrum, som hurtigt bliver fyldt med rygter og
spekulationer, som kan forstærke krisen og oplevelsen af krisen.
Et generelt princip er, at alle synlige foranstaltninger skal følges op med relevant, rettidig,
korrekt og koordineret information.
Kommunikationsmedarbejdere placeres i Testlokalet på 3. sal i Domstolsstyrelsen eller
alternativt mødested, se instruks for klargøring af krisestabsrummet (bilag 8). Det er
vigtigt, at der foregår en tæt koordination af krisekommunikationen i forbindelse med
hændelser, der omfatter flere myndigheder.
4.2. Indledende kommunikationsopgaver
I tilfælde af en ekstraordinær hændelse vil der ofte opstå et akut behov for meget hurtigt at
orientere medarbejdere, forsyne pressen med information og for at bevare et overblik over
mediernes omtale af hændelsen og Danmarks Domstoles andel i den.
Kommunikationschefen er ved ekstraordinære hændelser derfor bemyndiget til at hurtigst
muligt og inden afholdelsen af 1. krisestabsmøde at iværksætte en række indledende
kommunikationsopgaver, som kan foretages
udelukkende med reference til
Domstolsstyrelsens direktør:
Se handlingsplan i bilag 18
20.
At iværksætte forstærket pressebetjening og medieovervågning.
At kortlægge hvad Danmarks Domstole kan og bør udtale sig om.
At beslutte foreløbigt hovedbudskab, samt underliggende argumentation.
At udarbejde en indledende pressestrategi for Danmarks Domstole.
At udpege foreløbige talsmænd, som kan stå til rådighed for medierne ved
pressehenvendelser. Den/de pågældende skal som udgangspunkt fritages for
andre opgaver.
At udsende kortfattede nyheder med foreløbig information til presse og offentlighed
via relevant kanal.
At orientere de dele af Danmarks Domstoles egen organisation, som ikke har aktiv
del i krisestyringen, om at krisestyringsindsatsen er i gang.
At orientere kommunikationsenheden hos eventuelle samarbejdspartnere.
At indkalde medarbejdere og de på forhånd trænede supplerende medarbejdere til
Kommunikationsenheden for at løse ovenstående opgaver.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0019.png
19
4.3. Generelle kommunikationsopgaver
I tilfælde af en aktivering af Danmarks Domstoles krisestab, varetager kommunikation
følgende opgaver, som initieres af kommunikationschefen:
Forstærket medieovervågning af Ritzau, DRs radio- og TVkanaler, TV2 NEWS.
Herudover efter behov andre relevante landsdækkende medier (tv, radio og
dagblades onlineudgaver), regionale, udenlandske, samt sociale medier,
herunder politiets tweets. Overvågningen udføres af supplerende medarbejdere
fra Domstolsstyrelsen, som er trænet til opgaven.
Forstærket pressebetjening
Pressestrategier udarbejdes og distribueres løbende internt i Danmarks
Domstole. Som minimum skal de indeholde retningslinjer for, hvem der udtaler
sig og om hvad. Pressehenvendelser modtages, registreres, prioriteres og
videreformidles til relevante talsmænd godkendt af krisestaben. Opgaven
varetages af Domstolsstyrelsens pressemedarbejder.
Udarbejdelse af relevant ekstern og intern kommunikation
Nyheder til domstol.dk og intranettet, mails, pressemeddelelser samt evt.
nyhedsbreve til pårørende udarbejdes i samarbejde med relevante retter/centre.
Tekster skrives af Domstolsstyrelsens kommunikationsmedarbejder.
Koordination med bilaterale samarbejdsparter foretages af
kommunikationschefen.
Støtte til evt. underliggende myndigheders deltagelse i tværgående stabe.
Se desuden bilag 18-20 for detaljeret
handlingsplan
og beskrivelse af
Nøglepersoner
i Kommunikationsenheden og deres opgaver.
Retningslinjer
for kommunikationsarbejdet.
Medievurderingsrapport.
Rollefordeling.
Forudsætning for krisekommunikation.
Til møderne i Danmarks Domstoles krisestab gør Kommunikationschefen rede for og
vurderer mediebilledet, indkomne pressehenvendelser samt udarbejdet og påtænkt
ekstern og intern kommunikation.
Herudover afleverer Kommunikationschefen en medievurderingsrapport, log over
pressehenvendelserne samt ekstern og intern kommunikation til Krisestabssekretariatet til
brug for udarbejdelsen af Danmarks Domstoles samlede situationsbillede.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0020.png
20
5. Oversigt over Danmarks Domstoles
delplaner, indsatsplaner m.v.
Actioncards bilag 22-27
It-beredskabsplan
Retternes lokalplaner
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0021.png
21
Bilagsliste
Bilag 1: Dagsorden for 1. krisestabsmøde
Bilag 2: Dagsorden for efterfølgende krisestabsmøde
Bilag 3: Skabelon til referat
Bilag 4: Bemandingsplan
Bilag 5: Instruks for håndtering af varsler og kriser samt varsling af krisestabsmedlemmer
Bilag 6: Vejledning om informationsberedskab
Bilag 7: Vejledning om operationsberedskab
Bilag 8: Krisestabens kontaktoplysninger og andre vigtige telefonnumre
Bilag 9: Kontaktskabelon
Bilag 10: Instruks for klargøring af krisestabsrummet
Bilag 11: Instruks for forbindelsesmedarbejder
Bilag 12: Instruks for logføring og journalisering
Bilag 13: Skabelon til logføring og journalisering
Bilag 14: Skabelon til hastemeldinger
Bilag 15: Instruks for opstilling af Danmarks Domstoles samlede situationsbillede
Bilag 16: Skabelon til Danmarks Domstoles samlede situationsbillede
Bilag 17: Skabelon til aktionsliste
Bilag 18: Kommunikation
stående procedurer
Bilag 19: Kommunikationshandlingsplan
Bilag 20: Medievurderingsrapport
Bilag 21: Vejledning til prioritering af sager
Bilag 22: Actioncard Ekstreme vejrfænomener
Bilag 23: Actioncard Alvorlige smitsomme sygdomsudbrud (pandemi)
Bilag 24: Actioncard Nukleare ulykker
Bilag 25: Actioncard Ulykker
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1759: Spm. om ministeren vil sende Danmarks Domstoles beredskabsplan, inklusive bilag, der henvises til i svaret på REU alm. del – spørgsmål 1557, til justitsministeren
2242404_0022.png
22
Bilag 26: Actioncard Terrorhandlinger
Bilag 27: Actioncard Cyberangreb
Bilag 28: Konsekvensanalyse Danmarks Domstole