Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2255907_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. oktober 2020
Formueretskontoret
Rune Bæk Krogh
2020-0030-4691
1618451
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1757 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1757: Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/9-20 fra Preben Hansen, Fyn-Langelands Fond, vedrørende forslag til praksisændring for Civilstyrelsens grænsebeløb for opløsning af fonde, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1757 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 2/9-20 fra Preben
Hansen, Fyn-Langelands Fond, vedrørende forslag til praksis-
ændring for Civilstyrelsens grænsebeløb for opløsning af fonde,
jf. REU alm. del - bilag 555?”
Svar:
Af henvendelsen, der henvises til i spørgsmålet, fremgår det bl.a., at den
ikke-erhvervsdrivende fond i lyset af det nuværende lave renteniveau og
fondens administrationsomkostninger kæmper med at få afkast nok til både
at betale regninger og foretage uddelinger. Det foreslås i den forbindelse, at
det gøres lettere for små fonde at blive opløst.
Der er til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Ci-
vilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Civilstyrelsen kan oplyse, at det følger af fondslovens § 32, stk.
1, at Civilstyrelsen efter indstilling fra en fonds bestyrelse kan
tillade, at fonden opløses ved uddeling af kapitalen, hvis fon-
dens midler ikke står i rimeligt forhold til fondens formål. Ci-
vilstyrelsen skal foretage en konkret vurdering af, om fondens
midler ikke længere står i rimeligt forhold til fondens formål.
I maj 2020 hævede Civilstyrelsen administrativt sit udgangs-
punkt for, hvornår en fonds midler i almindelighed ikke længere
kan anses for at stå i rimeligt forhold til formålet, fra 2 mio. kr.
til 3-4 mio. kr. Der er dog ikke tale om en absolut grænse, men
et beløbsmæssigt udgangspunkt for vurderingen i den konkrete
sag.
I den forbindelse lægger Civilstyrelsen navnlig vægt på, at der
ikke bør være væsentlig ubalance mellem minimumskapitalkra-
vet på 1 mio. kr. i fondslovens § 8 for at oprette en fond og ud-
gangspunktet for, hvornår en fonds midler almindeligvis ikke
står i rimeligt forhold til fondens formål.
Det er dog ikke alene størrelsen af en fonds midler, der indgår i
Civilstyrelens vurdering af, hvorvidt en anmodning om opløs-
ning af en fond kan imødekommes. Civilstyrelsen lægger end-
videre vægt på blandt andet fondens alder, formål og mulighed
for afkast.
Civilstyrelsen vil således tage stilling til, hvorvidt fonden rent
faktisk har mulighed for at generere et afkast til uddeling, og om
formålet kan opfyldes med uddeling af mindre beløb, eller om
dette kræver uddeling af større beløb. Det betyder eksempelvis,
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1757: Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/9-20 fra Preben Hansen, Fyn-Langelands Fond, vedrørende forslag til praksisændring for Civilstyrelsens grænsebeløb for opløsning af fonde, til justitsministeren
at hvis en fond efter sit formål uddeler midler til enkeltpersoners
uddannelse, underhold mv., vil uddeling af mindre beløb typisk
kunne opfylde formålet. Er formålet derimod at uddele midler
til forskningsprojekter eller lignende projekter, vil uddeling af
mindre beløb typisk ikke kunne opfylde formålet.”
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at et udkast til ændring til be-
kendtgørelsen om anbringelse og bestyrelse af fondes midler (anbringelses-
bekendtgørelsen) den 1. september 2020 blev sendt i offentlig høring. Æn-
dringen af anbringelsesbekendtgørelsen har bl.a. til formål at forbedre fon-
denes muligheder for at opnå afkast af deres kapitalinvesteringer i lyset af
de seneste års lave renteniveau. Den nye bekendtgørelse forventes at træde
i kraft den 15. oktober 2020.
Justitsministeriet kan endelig henvise til den samtidige besvarelse af spørgs-
mål nr. 1758 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg vedrørende det kom-
mende udvalgsarbejde med revision af fondslovgivningen.
3