Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2252820_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 4. september 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 1735 (alm.
del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1735:
I svaret på REU alm. del - spørgsmål 1677 skriver ministeren, at frihedsberøvelse
”er et yttigt redska til at otivere udlæ di ge ude lovligt ophold til at forlade
la det”. Vil i istere redegøre for, hvorda dette ste
er overe s ed ”Rap-
port om asylansøgeres mulighed for at få adgang til arbejdsmarkedet og bo uden
for asyl e tre e” skrevet af et af Justits i isteriet i ja uar
edsat e eds-
mandsudvalg, hvor det på side
8 øverst ko stateres: ”Side okto er
har
Rigspolitiet således ikke anvendt hjemlen til frihedsberøvelse i udlændingelovens
§ 36, stk. 5, idet erfaringerne har vist, at frihedsberøvelse ikke har den ønskede
motiverende effekt. Tilsvarende gør sig gældende i forhold til anvendelsen af mu-
lighede for friheds erøvelse efter udlæ di gelove s § , stk. ”. Vil i istere
oplyse, om der siden rapportens færdiggørelse i juni 2012 har vist sig konkrete
resultater, der godtgør, at frihedsberøvelse
modsat hvad der var Rigspolitiets
opfattelse fra 2005 til 2012
alligevel har en motiverende effekt, og at der såle-
des ka siges at være tale o et efter i istere s opfattelse ” yttigt redska ”?
Svar:
1.
Det er regeringens klare holdning, at udlændinge uden lovligt ophold har en
pligt til at rejse ud af landet hurtigst muligt, ligesom de har pligt til at samarbejde
med myndighederne
.
29. september 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 16286
1378660
Administrativ frihedsberøvelse efter udlændingelovens § 36 kan i den forbindelse
været et nyttigt og nogle gange afgørende redskab. Det kan bl.a. være fordi, at
man vurderer, at der er en risiko for, at udlændingen forsvinder eller lægger hin-
dringer i vejen for en udsendelse.
Hvis en udlænding ikke ønsker at medvirke til sin udrejse, er der i lyset af udlæn-
dingeloven endvidere adgang til at træffe bestemmelse om en række motivations-
fremmende foranstaltninger, herunder eksempelvis motivationsfremmende fri-
hedsberøvelse efter udlændingelovens § 36, stk. 5 og 6.
Side
1/3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1735: Spm. om Rapport om asylansøgeres mulighed for at få adgang til arbejdsmarkedet og bo uden for asylcentrene skrevet af et af Justitsministeriet i januar 2012 nedsat embedsmandsudvalg, til udlændinge- og integrationsministeren
Det er som udgangspunkt en forudsætning for anvendelse af administrativ fri-
hedsberøvelse efter udlændingeloven, herunder motivationsfremmende friheds-
berøvelse, at mindre indgribende foranstaltninger, såsom meldepligt og opholds-
pligt m.v., ikke har vist sig tilstrækkelige.
Således anvendes motivationsfremmende frihedsberøvelse som udgangspunkt
som sidste udvej, når en udlænding uden lovligt ophold ikke samarbejder med
udlændingemyndighederne om sin udrejse, og frihedsberøvelsen ophører igen,
når udlændingen samarbejder.
Sådanne tiltag finder jeg generelt er nødvendige i forhold til at sikre et effektivt
udsendelsessystem. I den forbindelse sender motivationsfremmende frihedsberø-
velse også et vigtigt signal om, at det ikke er omkostningsfrit at nægte at samar-
bejde med myndighederne.
Rigspolitiet har gentagende gange siden den omtalte rapport fra 2012 afvist at
kunne udtale sig generelt om effekten af motivationsfremmende frihedsberøvel-
se. Jeg noterer mig dog samtidig, at Rigspolitiet har oplyst, at det beror på en kon-
kret vurdering fra sag til sag, om en frihedsberøvelse har den motivationsfrem-
mende effekt, og at der i hvert fald i konkrete tilfælde er udlændinge, som er ud-
rejst eller udsendt i umiddelbar forlængelse af deres løsladelse. Der henvises bl.a.
til tidligere besvarelser af UUI (Alm. del) spørgsmål 4 og 131, FT 2018-19 (2. sam-
ling).
Det bemærkes, at Hjemrejsestyrelsen den 1. august 2020 overtog ansvaret for
den praktiske del af udsendelsesarbejdet. Udlændinge- og Integrationsministeriet
har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra styrelsen, som bl.a. oplyser
følgende:
”Hje rejsestyrelse er i e overga gsfase, hvor styrelse er ved
at
opbygge den konkrete registreringspraksis med henblik på at udarbej-
de statistik. Der kan desværre ikke på baggrund af det eksisterende re-
gistreringsgrundlag i det elektroniske sagsbehandlingssystem foreta-
ges en sikker opgørelse af oplysninger om afviste asylansøgere, som er
hjemrejst/udsendt efter løsladelse fra frihedsberøvelse i medfør af ud-
lændingelovens § 36, stk.
og .”
2.
Jeg vil samtidig gerne understrege, at det er vigtigt for mig, at regeringens poli-
tik ikke kun sender signaler, men at vi også vurderer, at den virker efter hensigten.
Side
2/3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1735: Spm. om Rapport om asylansøgeres mulighed for at få adgang til arbejdsmarkedet og bo uden for asylcentrene skrevet af et af Justitsministeriet i januar 2012 nedsat embedsmandsudvalg, til udlændinge- og integrationsministeren
Vi kan selvfølgelig sjældent vide med sikkerhed, hvilke konkrete tiltag som har en
motivationsfremmende effekt, men jeg vil fastholde, at jeg generelt finder moti-
vationsfremmende foranstaltninger
herunder frihedsberøvelse efter § 36, stk. 5
og 6
nødvendige i forhold til at sikre et effektivt udsendelsessystem.
Mattias Tesfaye
/
Eydbjørn Djurhuus
Side
3/3