Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2252818_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 4
Offentligt
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. juli 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 4 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 4:
Ved lov nr. 1273 af 20. november 2015 blev adgangen til frihedsberøvelse af asyl-
ansøgere som motivationsfremmende foranstaltning udvidet (jf. udlændingelo-
vens § 36, stk. 5 og 6). Det fremgår imidlertid af svarene på UUI alm. del spørgs-
mål 495 (folketingsåret 2017-18) og UUI alm. del. spørgsmål 355 (folketingsåret
2018-19, 1. samling), at antallet af iranske statsborgere i udrejseposition var 198
pr. 1. januar 2015, 256 pr. 1. januar 2018 og 425 pr. 1. januar 2019. Mener mini-
steren på den baggrund, at den udvidede adgang til frihedsberøvelse som motiva-
tionsfremmende foranstaltning har haft den ønskede effekt på antallet af iranske
statsborgere i udrejseposition?
(Spørgsmålet har tidligere været stillet som UUI alm. del
spørgsmål 476 i folke-
tingsåret 2018-19, 1. samling.)
Svar:
1.
Det ligger regeringen meget på sinde, at vi i Danmark har et effektivt udsendel-
sessystem. Det gælder naturligvis i forhold til det operative udsendelsesarbejde,
men også i forhold til den lovgivning og de foranstaltninger, som naturligt hører
sig til udsendelsesområdet.
Det er regeringens klare holdning, at udlændinge uden lovligt ophold skal udrejse
af Danmark i overensstemmelse med udlændingemyndighedernes afgørelse her-
om. Frivillig hjemrejse er i den forbindelse at foretrække, da det også er den mest
værdige og skånsomme måde at vende hjem på.
Hvis en udlænding ikke ønsker at medvirke til sin udrejse, er der i lyset af udlæn-
dingeloven adgang til at træffe bestemmelse om en række motivationsfremmen-
de foranstaltninger, herunder eksempelvis motivationsfremmende frihedsberø-
velse. Sådanne tiltag finder jeg generelt er nødvendige i forhold til at sikre et ef-
fektivt udsendelsessystem.
2. september 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelseskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 10378
Side
1/4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1735: Spm. om Rapport om asylansøgeres mulighed for at få adgang til arbejdsmarkedet og bo uden for asylcentrene skrevet af et af Justitsministeriet i januar 2012 nedsat embedsmandsudvalg, til udlændinge- og integrationsministeren
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet bidrag fra Justitsministeriet, som har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Nord-
sjællands Politi, som har det landsdækkende operative ansvar for ud-
sendelse af tredjelandsstatsborgere, og således iværksætter friheds-
berøvelse i medfør af udlændingelovens § 36, stk. 5 og 6 som led i
udsendelse af den pågældende udlænding. Rigspolitiet har anmodet
Nordsjællands Politi om at oplyse antallet af frihedsberøvelser i med-
før af udlændingelovens § 36, stk. 5 og § 36, stk. 6.
Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at det ikke er muligt at
trække de anmodede oplysninger om frihedsberøvelse efter udlæn-
dingelovens § 36, stk. 5 og 6 fra Politiets Sagsstyringssystem (POL-
SAS). Nedenstående opgørelse stammer således fra et internt sags-
styringsark, som alene føres med henblik på administration af de ud-
lændinge, som er frihedsberøvede. Det interne sagsstyringsark inde-
holder oplysninger om aktuelt frihedsberøvede udlændinge samt ud-
lændinge, som har været frihedsberøvet og nu er løsladt. Det interne
sagsstyringsark føres ikke med henblik på dannelse af statistik til of-
fentliggørelse og nedenstående opgørelse er på den baggrund be-
hæftet med en vis usikkerhed, ligesom tallene er dynamiske.
Nedenstående opgørelse er baseret på registreringer fra det interne
sagsstyringsark. I forhold til oplysningen om løsladelse bemærkes, at
oplysning herom er baseret på den bestemmelse der dannede grund-
lag for frihedsberøvelse af udlændingen umiddelbart forinden, den
pågældende blev løsladt. Det skal i den forbindelse bemærkes, at en
udlænding, som er frihedsberøvet i medfør af udlændingelovens §
36, stk. 5 eller 6, skal løslades, når en udlænding medvirker til udrejse
eller udsendelse af landet på en sådan måde, at denne kan gennem-
føres. Der kan dog i sådanne situationer efter en konkret vurdering
ske efterfølgende frihedsberøvelse i medfør af udlændingelovens §
36, stk. 1, 1. pkt. med henblik på at sikre udlændingens tilstedeværel-
se til effektuering af udsendelsen. I disse tilfælde vil det interne sags-
styringsark alene indeholde oplysninger om, at udlændingen enten
aktuelt er frihedsberøvet i medfør af udlændingelovens § 36, stk. 1,
1. pkt., eller at udlændingen var frihedsberøvet i medfør af udlæn-
dingelovens § 36, stk. 1, 1. pkt. på løsladelsestidspunktet. Sagssty-
ringsarket indeholder således ikke oplysninger om grundlaget for
eventuelle tidligere frihedsberøvelser, herunder f.eks. frihedsberø-
velser i medfør af § 36, stk. 5 eller 6. Sagsstyringsarket giver således
ikke mulighed for at tilvejebringe historiske oplysninger om antallet
af udlændinge, der på et givent tidspunkt eller i en given periode har
Side
2/4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1735: Spm. om Rapport om asylansøgeres mulighed for at få adgang til arbejdsmarkedet og bo uden for asylcentrene skrevet af et af Justitsministeriet i januar 2012 nedsat embedsmandsudvalg, til udlændinge- og integrationsministeren
2252818_0003.png
været frihedsberøvede i medfør af udlændingelovens § 36, stk. 5 og
stk. 6.
Nordsjællands Politi har på den baggrund oplyst følgende om iranske
udlændinge, som er blevet løsladt i perioden fra den 22. november
2015 til den 5. august 2019, og som på tidspunktet for løsladelsen var
frihedsberøvede i medfør af udlændingelovens § 36, stk. 5 eller 6:
2015
(22.11.15
31.12.15)
Udlændingelovens
0
§ 36, stk. 5
Udlændingelovens
0
§ 36, stk. 6
Total
0
2016
2017
2018
2019
(pr.
05.08.19)
0
0
0
1
0
1
0
8
8
1
0
1
Det bemærkes, at løsladelsen af frihedsberøvede udlændinge, som er
frihedsberøvede efter udlændingelovens § 36, stk. 5 eller 6 ikke nød-
vendigvis er et udtryk for, at udlændingen er udsendt i forbindelse
med løsladelsen. En løsladelse kan således også skyldes, at frihedsbe-
røvelsen ikke kan opretholdes som følge af at betingelserne for at op-
retholde frihedsberøvelsen efter udlændingelovens § 36, stk. 5 eller
6, ikke længere er opfyldt, herunder som følge af, at der ikke er ud-
sigt til, at det ved fortsat frihedsberøvelse vil være muligt at formå
den pågældende udlænding til at medvirke til sin udsendelse, eller
såfremt der som følge af modtagerlandets myndigheders holdning til
udsendelse ikke er udsigt til, at en udsendelse vil kunne gennemføres
uden den pågældendes medvirken inden udløbet af den absolutte
frist for frihedsberøvelse, jf. udlændingelovens § 37, stk. 8, 2. pkt.
Det bemærkes endvidere, at Nordsjællands Politi på opgørelsestids-
punktet den 5. august 2019 har oplyst, at kredsen ikke havde nogen
iranske udlændinge, der aktuelt var registreret som frihedsberøvede i
medfør af udlændingelovens § 36, stk. 5 eller 6.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt den udvidede adgang til
frihedsberøvelse som motivationsfremmende foranstaltning har haft
den ønskede effekt på antallet af iranske udlændinge i udsendelses-
position, kan Rigspolitiet oplyse, at det beror på en konkret vurdering
fra sag til sag, hvorvidt en motivationsfremmende frihedsberøvelse
medvirker til, at en udlænding kan udsendes. Det er således ikke mu-
ligt for politiet at udtale sig generelt om effekten af motivations-
fremmende frihedsberøvelse. Der henvises til Udlændinge- og Inte-
grationsministeriets besvarelse af 21. juni 2018 af spørgsmål nr. 656
(Alm. del).
Side
3/4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1735: Spm. om Rapport om asylansøgeres mulighed for at få adgang til arbejdsmarkedet og bo uden for asylcentrene skrevet af et af Justitsministeriet i januar 2012 nedsat embedsmandsudvalg, til udlændinge- og integrationsministeren
Rigspolitiet skal endelig henvise til Udlændinge- og Integrationsmini-
steriets besvarelser af spørgsmål nr. 553 og 590 (Alm. del) af hhv. 14.
maj 2018 og 30. maj 2018.”
3.
For så vidt angår en vurdering af effekten af motivationsfremmende frihedsbe-
røvelse, kan jeg henholde mig til Rigspolitiets udtalelse. Jeg vil samtidig gerne
understrege,, at det er vigtigt for mig, at regeringens politik ikke kun sender signa-
ler, men at vi også vurderer, at den virker efter hensigten. Vi kan selvfølgelig sjæl-
dent vide med sikkerhed, hvilke konkrete tiltag som har en motivationsfremmen-
de effekt. Jeg vil i den kommende tid derfor grundigt undersøge, hvilke yderligere
initiativer der kan tages for at fremme udrejse, og at udrejse så vidt muligt sker på
en ordentlig måde. Her vil erfaringerne fra lovændringerne i november 2015 også
indgå.
Mattias Tesfaye
/
Rebekka Schjellerup
Side
4/4