Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2252246_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. september 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
Joachim Slott Sørensen
2020-0030-4658
1610714
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1727 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1727: Spm. om, at indsatte i landets fængsler har mulighed for at ringe til andre end de tilladte personer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1727 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at indsatte i landets fængsler har mu-
lighed for at ringe til andre end de tilladte personer, Kriminal-
forsorgen er bekendt med, da de indsatte benytter sig af, at tele-
fonerne hos modtageren kan blive viderestillet? I bekræftende
fald, hvordan ser ministeren, at man kan komme dette problem
til livs?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Kriminalforsorgens opgave er at medvirke til at begrænse
kriminalitet ved at fuldbyrde de straffe, som domstolene har
fastsat. Straffuldbyrdelsen sker ved at gennemføre den kontrol,
der er nødvendig for at fuldbyrde straffen, og ved at støtte og
motivere de dømte til at leve en tilværelse uden kriminalitet, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 3.
Kriminalforsorgen har i de senere år haft et særligt fokus på at
styrke sikkerheden i fængslerne og forebygge ny kriminalitet
bl.a. ved at identificere og hindre ulovlig kommunikation ind og
ud af fængslerne. Der er således f.eks. taget en række initiativer
mod indsmugling af mobiltelefoner og ulovlige genstande, som
har medført et markant fald i antallet af indsmuglede telefoner.
Indsattes muligheder for en kriminalitetsfri tilværelse efter
løsladelsen hænger imidlertid nøje sammen med de pågælden-
des mulighed for under indsættelsen at kunne opretholde forbin-
delsen til omverdenen. Indsatte har derfor som udgangspunkt
bl.a. mulighed for at komme på udgang fra fængslet samt ret til
at modtage besøg i fængslet og at have brevveksling og telefon-
samtaler med personer uden for fængslet.
2.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 57, stk. 1, har en indsat, i det
omfang det er praktisk muligt, ret til at føre telefonsamtaler. Ad-
gangen til at føre telefonsamtaler kan dog nægtes, hvis dette fin-
des nødvendigt af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, af
hensyn til kriminalforsorgens indsats mod radikalisering og ek-
stremisme, af hensyn til at forebygge kriminalitet eller af hensyn
til beskyttelse af den forurettede ved lovovertrædelsen, jf. straf-
fuldbyrdelseslovens § 57, stk. 2. Telefonsamtalen optages, på-
høres eller aflyttes uden retskendelse i lukkede institutioner,
medmindre dette ikke findes nødvendigt, jf. straffuldbyrdelses-
lovens § 57, stk. 3.
Telefonsamtaler til og fra en indsat, som af politiet skønnes at
indtage en ledende eller koordinerende rolle i en gruppe af per-
soner, som tilsammen står bag omfattende og alvorlig krimina-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1727: Spm. om, at indsatte i landets fængsler har mulighed for at ringe til andre end de tilladte personer, til justitsministeren
litet, skal optages, påhøres eller aflyttes, medmindre det er åben-
bart, at det ikke er nødvendigt af ordens- eller sikkerhedsmæs-
sige hensyn eller af hensyn til at forebygge kriminalitet, jf. straf-
fuldbyrdelseslovens § 57, stk. 4.
Endvidere skal telefonsamtaler til og fra en indsat, som er dømt
for en af de forbrydelser, der er nævnt i straffelovens kapitel 12
eller 13, eller som kriminalforsorgen skønner at være radikali-
seret, ekstremistisk eller i risiko for at blive det, optages, påhøres
eller aflyttes, medmindre det er åbenbart, at det ikke er nødven-
digt af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, af hensyn til
kriminalforsorgens indsats mod radikalisering og ekstremisme
eller af hensyn til at forebygge kriminalitet, jf. straffuldbyrdel-
seslovens § 57, stk. 5.
Herudover følger det af varetægtsbekendtgørelsens § 72, at en
varetægtsarrestant, hvis forbindelse gennem brevveksling ikke
uden væsentlig ulempe kan afventes, kan få tilladelse til at føre
telefonsamtaler, i det omfang det er praktisk muligt. Politiet kan
dog af hensyn til varetægtsfængslingens øjemed modsætte sig
dette, ligesom kriminalforsorgen kan nægte en varetægtsarre-
stant at føre telefonsamtaler, hvis dette findes nødvendigt af or-
dens- eller sikkerhedsmæssige hensyn. Meddeles en varetægts-
arrestant tilladelse til at føre telefonsamtaler, påhøres eller aflyt-
tes disse uden retskendelse af kriminalforsorgen, medmindre
dette ikke findes nødvendigt af ordens- eller sikkerhedsmæssige
grunde.
3.
Indsatte i åbne fængsler har adgang til at føre telefonsamtaler
fra mønt- eller korttelefon eller lignede, ligesom indsatte kan få
tilladelse til at installere egen telefon på eget opholdsrum. Her-
udover kan de indsattes ret til at føre telefonsamtaler gennemfø-
res ved, at den indsatte lejer en fastmonteret mobiltelefon i eget
opholdsrum.
Indsatte i lukkede fængsler kan, hvor de tekniske forudsætnin-
ger for at føre kontrol er til stede, få en generel tilladelse til at
telefonere til 10 telefonindehavere, som forinden skal godken-
des af kriminalforsorgen. Til brug for godkendelsen indhentes
der oplysninger om telefonindehaveren i Det Centrale Kriminal-
register. Telefonsamtalerne efter denne ordning, der foregår fra
en telefon opsat på afdelingen, optages og kontrolleres efterføl-
gende stikprøvevis.
4.
Direktoratet for Kriminalforsorgen er bekendt med, at telefo-
niordningen i de lukkede fængsler, jf. ovenfor under pkt. 3, i
nogle situationer omgås eller forsøges omgået af de indsatte, så-
ledes at den indsatte i forbindelse med telefonopkaldet taler med
personer, som ikke er godkendt af kriminalforsorgen. Det kan
f.eks. være tilfældet ved viderestilling af opkaldet, eller ved at
en anden person får overladt telefonen, som der er ringet op til.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1727: Spm. om, at indsatte i landets fængsler har mulighed for at ringe til andre end de tilladte personer, til justitsministeren
Med henblik på at imødegå, at den indsatte misbruger sin tilla-
delse til at telefonere, optages telefonsamtalerne, som kriminal-
forsorgen efterfølgende kontrollerer stikprøvevis. Hvis krimi-
nalforsorgen konstaterer, at et telefonopkald viderestilles eller
formålet misbruges, vil dette som udgangspunkt medføre, at den
indsattes tilladelse til at ringe til den konkrete person inddrages,
ligesom den indsatte ikendes en disciplinærstraf. Hvis der er in-
dikationer for, at en indsat misbruger en tilladelse til at telefo-
nere, vil dette som udgangspunkt blive undersøgt nærmere.
Kriminalforsorgen kan yderligere oplyse, at der ved aflytning af
telefonsamtaler er særligt fokus på forhold, der er relateret til
orden og sikkerhed i fængslet, f.eks. planlægning af vold mod
personalet, indsmugling af ulovlige effekter, eller forhold rela-
teret til ny kriminalitet.
Afslutningsvis skal det oplyses, at indsattes misbrug af privile-
gier er et af de områder, som har fokus i arbejdet med en styrket
sikkerheds- og efterretningsorganisation i kriminalforsorgen.”
Jeg har noteret mig, at kriminalforsorgen er opmærksom på problemstillin-
gen med omgåelse af reglerne for indsattes telefonsamtaler, og at denne sø-
ges imødegået ved bl.a. optagelse og gennemlytning af opkald, inddragelse
af telefontilladelse og ikendelse af disciplinærstraf. Hertil kommer, at bl.a.
denne problemstilling er i fokus i forbindelse med styrkelse af kriminal-
forsorgens sikkerheds- og efterretningsorganisation. Jeg kan på den bag-
grund henholde mig til direktoratets udtalelse.
4