Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2252282_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
29. september 2020
Kontor:
Databeskyttelseskontoret
Sagsbeh: Nathalie Bidstrup Niel-
sen
Sagsnr.: 2020-0030-4656
Dok.:
1610261
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1723 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maiken Bøgelund Bek
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1723: Spm. om der i persondataloven er hjemmel til at bede beboerforeninger om at slette tusindvis af dokumenter, og dermed gøre det umuligt for foreningen at bevare deres historiske viden, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1723 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om der i persondataloven er hjem-
mel til at bede beboerforeninger om at slette tusindvis af doku-
menter, og dermed gøre det umuligt for foreningen at bevare de-
res historiske viden?”
Svar:
1.
I det omfang en beboerforening behandler personoplysninger omfattet af
databeskyttelsesreglerne, skal det ske under iagttagelse af disse regler.
Som det følger af Datatilsynets udtalelse nedenfor, skal personoplysninger
slettes eller gøres anonyme, når en beboerforening ikke længere har brug for
oplysningerne. Det er i første omgang op til den enkelte beboerforening at
vurdere, hvor længe foreningen har brug for at behandle oplysningerne.
En beboerforening kan dog i visse tilfælde have pligt til at slette personop-
lysninger på anmodning fra en registreret person. Det kan f.eks. være, hvis
den registrerede gør indsigelse mod behandlingen, og der ikke foreligger
legitime grunde til behandlingen, som går forud for indsigelsen.
Som det fremgår af Datatilsynets udtalelse nedenfor, har tilsynet i en kon-
kret sag fundet, at en sejlklub ikke var forpligtet til at slette oplysninger om
en klager, som fremgik af foreningens gamle klubblade på internettet. Da-
tatilsynet lagde i vurderingen vægt på, at sejlklubben behandlede oplysnin-
ger om klageren på et lovligt grundlag, og at klageren ikke havde anført
særlige grunde, som gik forud for foreningens interesse i at behandle oplys-
ningerne.
2.
Justitsministeriet har som nævnt ovenfor til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet et bidrag fra Datatilsynet, som har oplyst følgende:
”Det
følger af databeskyttelsesforordningens artikel 2, stk. 1, og
databeskyttelseslovens § 1, stk. 2, at databeskyttelsesforordnin-
gen og databeskyttelsesloven finder anvendelse ved behandling
af personoplysninger, der helt eller delvist foretages ved hjælp
af automatisk databehandling, og på anden ikke-automatisk be-
handling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i
et register.
I det omfang en beboerforening foretager en sådan behandling
af personoplysninger, skal behandlingen således ske under iagt-
tagelse af databeskyttelsesreglerne.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1723: Spm. om der i persondataloven er hjemmel til at bede beboerforeninger om at slette tusindvis af dokumenter, og dermed gøre det umuligt for foreningen at bevare deres historiske viden, til justitsministeren
2252282_0003.png
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra
c, at personoplysninger skal være tilstrækkelige, relevante og
begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål,
hvortil de behandles (princippet om dataminimering).
Endvidere følger det af databeskyttelsesforordningens artikel 5,
stk. 1, litra e, at personoplysninger skal opbevares på en sådan
måde, at det ikke er muligt at identificere de registrerede i et
længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil
de pågældende personoplysninger behandles (princippet om op-
bevaringsbegrænsning).
Beboerforeningerne skal derfor (løbende) vurdere, om forenin-
gerne fortsat har behov for personoplysningerne, og i modsat
fald slette eller anonymisere oplysningerne.
En registeret har endvidere mulighed for at anmode om at få
personoplysninger om sig selv slettet, og den dataansvarlige har
pligt til at slette personoplysninger uden unødig forsinkelse,
hvis én af betingelserne for sletning er opfyldt.
Af databeskyttelsesforordningens artikel 17 fremgår således, at
sletning i en række tilfælde kan finde sted, bl.a. hvis den data-
ansvarliges formål med at behandle personoplysninger ikke
længere er aktuelt, eller hvis den registrerede gør indsigelse mod
behandlingen, og der ikke foreligger legitime grunde til behand-
lingen, som går forud for indsigelsen. Den dataansvarlige er dog
ikke forpligtet til at slette personoplysninger, hvis behandlingen
f.eks. er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som
den dataansvarlige er underlagt, eller for at retskrav kan fastlæg-
ges, gøres gældende eller forsvares.
Datatilsynet har i en konkret sag
1
i øvrigt fundet, at en sejlklub
ikke var forpligtet til at slette oplysninger om klageren, som
fremgik af foreningens gamle klubblade på internettet. Datatil-
synet lagde i vurderingen vægt på, at sejlklubben behandlede
oplysninger om klageren på et lovligt grundlag, og at klageren
ikke havde anført særlige grunde, som gik forud for foreningens
interesse i at behandle oplysningerne.”
1
https://www.datatilsynet.dk/tilsyn-og-afgoerelser/afgoerelser/2020/jun/offentliggoerelse-
af-gamle-klubblade
3