Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2254285_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. september 2020
Økonomikontoret
Sofie Dahl-Larsen
2020-0030-4650
1608045
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1720 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1720: Spm. om, hvorfor regionerne ikke hjælper hinanden med at udjævne belæg i fængsler og arresthuse, således at der ikke ligger en ekstraordinær stor belastning i Nordjylland og en mindre belastning i de andre regioner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1720 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor regionerne ikke hjælper
hinanden med at udjævne belæg i fængsler og arresthuse, såle-
des at der ikke ligger en ekstraordinær stor belastning i Nordjyl-
land og en mindre belastning i de andre regioner? Vil ministeren
endvidere tilkendegive, om det vil være en fordel for alle at ud-
jævne belægget på alle regioner?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Indledningsvist
skal det bemærkes, at kriminalforsorgen helt
generelt følger belægsudviklingen og kapacitetsanvendelsen på
tværs af de fire kriminalforsorgsområder tæt. Heri indgår også
løbende vurderinger af, hvordan belægget placeres mest hen-
sigtsmæssigt på tværs af landet.”
Kriminalforsorgen har siden 2017 været udfordret af et kraftigt
stigende belæg i alle fire kriminalforsorgsområder. Det gennem-
snitlige belæg er steget til et markant højere niveau end forudsat
i flerårsaftalen 2018-2021, og det er forventningen, at belægs-
stigningen vil fortsætte i resten af 2020 og ind i 2021.
For at håndtere belægget har kriminalforsorgen siden 1. januar
2018 åbnet mere end 480 fængselspladser m.v. Det er forvent-
ningen, at der i resten af 2020 og 2021 vil blive åbnet yderligere
ca. 60 pladser. Derudover har regeringen med finanslovforslaget
for 2021 tilkendegivet ønske om at igangsætte og forberede
yderligere kapacitetsudvidelser på op mod ca. 250 pladser, som
kan imødegå kapacitetsudfordringen fra 2022 og frem.
På trods af de markante kapacitetsudvidelser forventer kriminal-
forsorgen en gennemsnitlig årlig kapacitetsudnyttelse på ca. 101
pct. i 2020 og over 103 pct. i 2021.
Før COVID-19-situationen i perioden fra 1. januar til 11. marts
2020 var det gennemsnitlige belæg på fængsels- og arrestpladser
fordelt nogenlunde jævnt på tværs af de fire kriminalforsorgs-
områder med en gennemsnitlig kapacitetsudnyttelse på mellem
101,0 pct. og 104,1 pct. Visse udsving i belægget og regionale
forskelle vil aldrig helt kunne undgås.
I forbindelse med håndteringen af COVID-19-situationen blev
der i perioden 12. marts til 17. april 2020 iværksat et midlertidigt
tilsigelsesstop til kriminalforsorgens institutioner. Tilsigelses-
stoppet medførte et midlertidigt fald i belægget i 2. kvartal og
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1720: Spm. om, hvorfor regionerne ikke hjælper hinanden med at udjævne belæg i fængsler og arresthuse, således at der ikke ligger en ekstraordinær stor belastning i Nordjylland og en mindre belastning i de andre regioner, til justitsministeren
begyndelsen af 3. kvartal 2020, særligt på de åbne fængselsplad-
ser, på tværs af alle kriminalforsorgsområder.
Det var efter ophævelse af tilsigelsesstoppet forventningen, at
belægget ville normalisere sig i løbet af 3. kvartal 2020 og for-
dele sig nogenlunde jævnt på tværs af de fire kriminalforsorgs-
områder. Der var derfor på daværende tidspunkt ikke grundlag
for at foretage en udjævning af belægget på tværs af områderne.
Det kan dog konstateres, at kriminalforsorgsområde Midt- og
Nordjylland fra august har haft en større belægsstigning end de
øvrige tre områder. Der er derfor truffet beslutning om at fore-
tage ændringer af fordelingen af indsatte mellem områderne,
herunder nedjustering af belægstilgangen til Område Midt- og
Nordjylland, som led i den løbende tilpasning af fordelingen af
nyindsættelser. Evt. ændringer heri baserer sig på en samlet vur-
dering af belægssituationen i kriminalforsorgen, samt planlagte
kapacitetsændringer.
I forhold til arrestantbelægget kan det oplyses, at kriminalfor-
sorgens arrester er pålagt at modtage varetægtsfængslede fra po-
litiet. Af hensyn til politiets arbejde har kriminalforsorgen der-
for ikke samme mulighed for at udjævne arrestantbelægget, som
det er tilfælde med afsonerbelægget.”
3