Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2247696_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2020
Reguleringskontoret
Halit Sert
2020-0030-4635
1626176
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1705 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. august 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1708: Spm. om, hvad der skete på Nørrebro natten til den 22. august 2020, hvor to patruljebiler rykkede ud til en fest med flere hundrede deltagende og kørte igen, mens festen stadig stod på, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1705 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvad regeringen vil gøre for at
undgå såkaldte piratfester, når Horesta udtaler, at de længe har
kendt til problemet? Der henvises til artiklen "Hundredvis af
festglade unge mødes til hemmelige fester", bragt på tv2.dk d.
23. august 2020.”
Svar:
Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at reglerne om forsamlingsfor-
buddet findes i bekendtgørelse nr. 1213 af 17. august 2020 om forbud mod
større forsamlinger og mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokali-
teter i forbindelse med håndtering af covid-19 med senere ændringer (for-
samlingsbekendtgørelsen).
Efter forsamlingsbekendtgørelsens § 1, stk. 1, 1. pkt., er det forbudt at af-
holde og deltage i indendørs og udendørs arrangementer, begivenheder, ak-
tiviteter eller lignende, hvor der er flere end 100 personer tilstede på samme
sted samtidig. I de kommuner, der fremgår af bilaget til bekendtgørelsen, er
grænsen nedsat til 50 personer, jf. § 1, stk. 1, 2. pkt.
Det beror på en konkret vurdering, om en fest eller lignende sammenkomst
udgør et arrangement, en begivenhed, en aktivitet eller lignende i forsam-
lingsbekendtgørelsens forstand.
Forsamlingsbekendtgørelsens § 6 indeholder endvidere regler om forbud
mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter. Det følger heraf
bl.a., at serveringssteder (lokaler og lokaliteter), hvor der serveres mad, drik-
kevarer eller tobak til indtagelse på salgsstedet, i tiden fra kl. 24 til kl. 5 som
hovedregel skal holde lukket for offentligheden, jf. § 6, stk. 1, nr. 1. Der er
fastsat en række undtagelser hertil i § 6, stk. 2 og 3, og der vil således kunne
sælges mad og drikkevarer, der ikke indtages på salgsstedet (take-away), og
afholdes private fester i tidsrummet fra 24 til kl. 5. Derudover følger det af
§ 6, stk. 4, 1. pkt., at serveringssteder må holde åbent indtil kl. 2, hvis der
ikke lukkes nye kunder ind på stedet efter kl. 23. Denne undtagelse gælder
ikke i de kommuner, der fremgår af bilaget til bekendtgørelsen, jf. § 6, stk.
4, 2. pkt.
Derudover følger det af § 6, stk. 1, nr. 2, at lokaler og lokaliteter, hvor der
drives natklub, diskotek og lignende, skal holdes lukket for offentligheden.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1708: Spm. om, hvad der skete på Nørrebro natten til den 22. august 2020, hvor to patruljebiler rykkede ud til en fest med flere hundrede deltagende og kørte igen, mens festen stadig stod på, til justitsministeren
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet skal indledningsvis bemærke, at der ikke findes en
entydig definition på begrebet ”piratfest”.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, der har oplyst, at politikredsen har udar-
bejdet en vejledning vedrørende civil ulydighed, og i den for-
bindelse er piratfester defineret som ”uautoriseret fest på tredje-
mands ejendom”.
Københavns Politi har endvidere bemærket, at piratfester ikke
er et nyt fænomen, men er en opgavekategori, som lejlighedsvis
håndteres i politikredsen. Ved konstatering af eller anmeldelse
af en piratfest vil vagtcentralen, efter en konkret vurdering og
opgavebelastningen i politikredsen på det aktuelle tidspunkt, di-
sponere det relevante antal patruljer til stedet med henblik på en
nærmere vurdering af situationen. I mange tilfælde vil politiets
indsatsleder også blive disponeret til stedet for at foretage en le-
delsesmæssig kvalificering af vurderingen og for at træffe be-
slutning om den mest hensigtsmæssige opgavevaretagelse. Det
bemærkes i den forbindelse, at regulering af en igangværende
fest med flere hundrede potentielt berusede mennesker, som un-
dertiden har et iboende modsætningsforhold til politiet, er en
særdeles ressourcekrævende politimæssig opgave, som indebæ-
rer en ikke uvæsentlig risiko for gadeuroligheder.
I den aktuelle covid-19-situation og med det særlige retsgrund-
lag, der er knyttet til denne situation, er større forsamlinger, her-
under fester/forsamlinger i det offentlige rum, en særlig prioritet
for Københavns Politi. Politikredsen har i den forbindelse be-
mærket, at det som udgangspunkt er lovligt at forsamles i det
offentlige rum, også i festligt lag, og at det kun er i den situation,
hvor festen bliver ordensforstyrrende og/eller i strid med covid-
lovgivningen, at politiet griber ind.
Københavns Politi har endvidere anlagt en offensiv pressestra-
tegi, hvorefter bl.a. den ledende politiinspektør for beredskabs-
enheden har givet flere tv-interviews, hvori han har opfordret de
unge til at udvise samfundssind og afstå fra afholdelse af så-
danne fester, ligesom han har opfordret borgerne til at anmelde
piratfester til politiet.
Københavns Politi har videre oplyst, at en politiinspektør fra be-
redskabsenheden i Københavns Politi den 24. august 2020 del-
tog i et møde hos brancheforeningen ”Horesta” vedrørende pi-
ratfester. Ved mødet deltog flere restaurationsindehavere samt
brancheforeningens politiske direktør og chefen for foreningens
afdeling for turisme og oplevelsesøkonomi. Et væsentligt fokus
på mødet var brancheforeningens trængte økonomiske situation
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1708: Spm. om, hvad der skete på Nørrebro natten til den 22. august 2020, hvor to patruljebiler rykkede ud til en fest med flere hundrede deltagende og kørte igen, mens festen stadig stod på, til justitsministeren
2247696_0004.png
som konsekvens af den aktuelle covid-19-situation og lovgiv-
ningen i tilknytning hertil. Henset hertil var branchen frustreret
over eksistensen af piratfester, som de i flere tilfælde mente bar
præg af at være relativt organiserede. Politiinspektøren opfor-
drede til, at de kontaktede politiet, såfremt de var eller blev be-
kendt med større piratfester.
Politikredsen har endvidere bemærket, at der ultimo august
2020 er udarbejdet et patruljeoplæg til brug for vagtchefens di-
sponering af beredskabet. Patruljeoplægget indeholder bl.a. en
anvisning om en målrettet fokus på piratfester, herunder fore-
byggende opsøgende synlig uniformeret patruljering i områder,
hvor der erfaringsmæssigt kan blive afholdt fester. Dette med
henblik på i videst muligt omfang at forebygge afholdelsen af
sådanne fester. Det er endvidere tanken, at nærpolitiet skal ind-
drages i indsatsen ved benyttelse af mobilpolitistation.
For så vidt angår mulighederne for at gribe ind over for piratfe-
ster, har politikredsen bemærket følgende:
Forbud mod større forsamlinger/forsamlingsforbud (covid-19)
Ifølge § 1, stk. 1, 1. pkt., i bekendtgørelse nr. 1213 af 17. august
2020 om forbud mod større forsamlinger og mod adgang til og
restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndte-
ring af covid-19 med senere ændringer (forsamlingsbekendtgø-
relsen) er det forbudt at afholde og deltage i indendørs og uden-
dørs arrangementer, begivenheder eller lignende, hvor der er
flere end 100 personer til stede på samme sted samtidig. I de
kommuner, der fremgår af bilaget til bekendtgørelsen, er græn-
sen dog nedsat til 50 personer.
Det følger af § 1, stk. 3, at forbuddet ikke gælder private boliger
og haver hertil, som kun beboerne råder over, ligesom det følger
af § 3, nr. 5, at forbuddet i § 1 ikke gælder lokaler, lokaliteter og
arrangementer, begivenheder, aktiviteter eller lignende, hvor
kunder, besøgende eller deltagere i det væsentlige sidder ned. I
disse tilfælde gælder bekendtgørelse nr. 456 af 20. april 2020
om forbud mod store forsamlinger i forbindelse med håndtering
af covid-19 med senere ændring, hvorefter det er forbudt at del-
tage i indendørs og udendørs arrangementer, begivenheder, ak-
tiviteter eller lignende, hvor der er flere end 500 personer til
stede samtidig. Såvel deltagere som arrangører vil kunne straf-
fes, men henset til udfordringer i forhold til at kunne dokumen-
tere, hvorvidt en given person var til stede som del i festen eller
eventuelt blot forbipasserende, har Københavns Politi oplyst, at
politikredsens fokus i første omgang vil være på dem, som ar-
rangerer eller i øvrigt faciliterer festen og eventuelt tillige ses at
tjene penge på arrangementet.
Det er forudsat, at der i forbindelse med ”piratfester” som ud-
gangspunkt vil være mere end 100 personer forsamlet (dog over
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1708: Spm. om, hvad der skete på Nørrebro natten til den 22. august 2020, hvor to patruljebiler rykkede ud til en fest med flere hundrede deltagende og kørte igen, mens festen stadig stod på, til justitsministeren
50 personer i de kommuner, der fremgår af bilaget til forsam-
lingsbekendtgørelsen), ligesom piratfester som ovenfor anført
typisk finder sted på tredjemands ejendom. Der forudsættes til-
lige, at der – som udgangspunkt – ikke kan antages at være tale
om arrangementer, hvor deltagerne i det væsentligste sidder ned.
En piratfest under disse forudsætninger vil således som ud-
gangspunkt udgøre en overtrædelse af § 1, stk. 1, i forsamlings-
bekendtgørelsen.
Såfremt Københavns Politi bliver bekendt med en ”piratfest”,
hvor det er muligt at identificere arrangører, facilitatorer og
eventuelt deltagere, er det i relation til dokumentation for, at der
har været tale om en forsamling på over 100 personer, som der-
med er i strid med forsamlingsforbuddet (dog over 50 personer
i de kommuner, der fremgår af bilaget til forsamlingsbekendt-
gørelsen), Københavns Politis vurdering, at der i retten som led
i en efterfølgende straffesag vil kunne fremlægges rapportmate-
riale, hvoraf det fremgår, at politipersonale på stedet har skøn-
net, at der har været væsentligt flere end 100 deltagere, samt en
nærmere beskrivelse af politiets observationer og baggrunden
for vurderingen, suppleret med relevant foto- og/eller videoma-
teriale, der dokumenterer situationen, som den så ud ved politi-
ets ankomst i muligt omfang.
Såfremt der er tale om en større forsamling, men ikke nødven-
digvis over 100 personer tilstede på samme tid (eller over 50
personer i de kommuner, der fremgår af bilaget til forsamlings-
bekendtgørelsen), vil reglen om sammenstimlen, der er egnet til
at forstyrre den offentlige orden i ordensbekendtgørelsens § 4
efter omstændighederne kunne bringes i anvendelse som led i
forebyggelse af, at flere mennesker tiltrækkes af en igangvæ-
rende fest og måske på sigt bliver til flere end 100 personer til-
stede på samme sted samtidig (eller flere end 50 personer i de
kommuner, der fremgår af bilaget til forsamlingsbekendtgørel-
sen).
Hvis der er tale om mange mindre fester, som kan ”smelte sam-
men” til én, vil der tillige kunne ske anvendelse af § 2 i forsam-
lingsbekendtgørelsen, hvorefter politiet kan påbyde personerne
at forlade stedet, hvis flere end 100 personer (eller flere end 50
personer i de kommuner, der fremgår af bilaget til bekendtgø-
relsen) befinder sig sammen på et offentligt tilgængeligt sted,
uden at forholdet er omfattet af § 1, stk. 1 eller 2, på en sådan
måde, som efter politiets skøn udgør en særlig fare for smitte
med covid-19. Ligeledes vil der, såfremt der er tale om støj/mu-
sik til ulempe, kunne ske håndhævelse af reglerne herom i or-
densbekendtgørelsen.”
I forbindelse med myndighedernes håndtering af covid-19 ligger det mig
meget på sinde, at der ikke sker omgåelse af bl.a. forsamlingsforbuddet og
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1708: Spm. om, hvad der skete på Nørrebro natten til den 22. august 2020, hvor to patruljebiler rykkede ud til en fest med flere hundrede deltagende og kørte igen, mens festen stadig stod på, til justitsministeren
reglerne om, at natklubber, diskoteker mv. skal holde lukket for offentlig-
heden. Politiet skal derfor have så effektive og slagkraftige handlemulighe-
der som muligt, så der sættes ind over for enhver omgåelse, og jeg har derfor
stort fokus på, om der er den rette udformning af reglerne, og om politiet
har de rette redskaber og kapacitet til at håndhæve reglerne.
6