Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2248775_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
22. september 2020
Svar på Retsudvalgets spørgsmål nr. 1706 (REU alm. del) af 25.
august 2020 stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren som opfølgning på samråd den 16. juni 2020 vedr. Kammeradvoka-
ten redegøre for, hvorvidt hyrdebrevet, som daværende innovationsminister Sophie
Løhde udsendte i maj 2017 til samtlige ministerier indeholdende retningslinjer for
brugen af Kammeradvokaten, fortsat efterleves af de enkelte ministerier. Vil mini-
steren i bekræftende fald oplyse, hvor mange gange hyrdebrevet er blevet efterlevet
med den konsekvens, at der er valgt en anden juridisk rådgiver end Kammeradvo-
katen? Og vil ministeren i benægtende fald redegøre for årsagen til, at de enkelte
ministerier ikke har efterlevet hyrdebrevet i deres valg af juridisk rådgiver?
Svar
I det hyrdebrev, som blev udsendt af daværende innovationsminister Sophie
Løhde er anført følgende:
”Kammeradvokataftalen,
der trådte i kraft 1. januar 2015, begrænser ikke statens ret til
selv at varetage juridiske opgaver. Statslige institutioner bør derfor altid overveje, om juridi-
ske opgaver bedst løses af interne juridiske kompetencer eller ved bistand fra andre myndig-
heder med kompetencer på området. I de situationer hvor en statslig institution vurderer, at
der er behov for at anvende en ekstern advokat med henblik på at løse en juridisk opgave,
skal der tages stilling til, hvilken ekstern leverandør, som skal bistå med opgaven.
Ifølge Kammeradvokataftalen er de statslige indkøbere som udgangspunkt forpligtet til at
anvende Kammeradvokaten ved indkøb af juridisk bistand. Det er dog muligt at anvende
andre advokater end Kammeradvokaten i visse tilfælde.
Finansministeriet har iværksat en række initiativer med henblik på at udbrede kendskabet
til aftalens muligheder for at købe advokatbistand uden for Kammeradvokataftalen. Siden
aftalen trådte i kraft har de statslige institutioner dog kun anvendt de nye muligheder i afta-
len i begrænset omfang.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1706: Spm. om, hvorvidt hyrdebrevet, som daværende innovationsminister Sophie Løhde udsendte i maj 2017 til samtlige ministerier indeholdende retningslinjer for brugen af Kammeradvokaten, fortsat efterleves af de enkelte ministerier, til finansministeren
Side 2 af 2
Jeg vil derfor opfordre til, at det i de enkelte ministerier overvejes, om aftalens muligheder for
at indkøbe advokatbistand uden for Kammeradvokataftalen kan benyttes i højere grad.
[…]
For at understøtte regeringens ambitioner på området vil det derfor være nødvendigt, at vi
alle har fokus på forbruget af Kammeradvokaten, og at aftalens mulighed for brug af andre
advokater i højere grad anvendes.”
Hyrdebrevet vedlægges i sin helhed,
jf. bilag 1,
ligesom det fremgår af Økonomisty-
relsens hjemmeside (https://oes.dk/indkoeb/indkoeb-af-juridiske-ydelser/om-
kammeradvokatordningen/historik/).
Det er de enkelte statslige myndigheder, der er ansvarlige for at tilrettelægge løs-
ningen af juridiske opgaver, herunder ved indkøb af juridiske ydelser, og det er
dermed de enkelte statslige myndigheder, der vurderer, om de finder grundlag for
at anvende en anden advokat end Kammeradvokaten.
Hyrdebrevet ændrer, som det fremgår, ikke på dette, men hyrdebrevet indeholder
en opfordring til i højere grad at anvende aftalens mulighed for brug af andre ad-
vokater end Kammeradvokaten i de tilfælde, hvor der søges ekstern advokatbi-
stand. Det er en opfordring, jeg fuldt og helt er enig i.
Finansministeriet arbejder, som anført i hyrdebrevet, på at udbrede kendskabet til
aftalens muligheder. Økonomistyrelsens hjemmeside indeholder således vejle-
dende materiale om køb af juridiske ydelser, herunder en vejledning om brug af
andre advokater end Kammeradvokaten ved køb af juridiske tjenesteydelser.
Økonomistyrelsen har til brug for besvarelsen foretaget en aktuel opgørelse af for-
bruget af anden advokat end Kammeradvokaten,
jf. bilag 2.
Økonomistyrelsen har
i den forbindelse konsolideret opgørelsesmetoden, hvorfor oplysningerne afviger
fra det, der blev oplyst under samrådet om statens brug af Kammeradvokaten den
16. juni 2020.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister