Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2256230_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. september 2020
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Rikke Petersen Faaborg
2020-0030-4602
1594199
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1435 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. juni 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1689: Spm. om politiet har foretaget sig andet end at registrere de henholdsvis 53 og 12 allerede kendte bandetilknyttede køretøjer, der har passeret Øresundsbroen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1435 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Har politiet intensiveret indsatsen mod danske bandemedlem-
mers kørsler til og fra Sverige, siden myndigheder fandt ud af
den øgede trafik over grænsen, jf. spørgsmål S 1208, f.eks. ved
at stoppe bilerne, udspørge personerne i bilerne, undersøge pas-
sagerne, undersøge bilerne eller har de bare kørt frem og tilbage
kvit og frit?”
Svar:
1.
Justitsministiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi. Københavns Politi har oplyst, at det ikke
er politikredsens oplevelse, at der efter den 14. marts 2020 –
hvor indrejserestriktionerne som følge af COVID-19 blev ind-
ført – har været en øget trafik af bandekøretøjer over Øresunds-
broen.
Bandekøretøjerne monitoreres systematisk, og oplysninger om
køretøjernes passage af broen kan således indgå i efterforsknin-
ger, såfremt det vurderes relevant.
Københavns Politi har i den forbindelse oplyst til Rigspolitiet,
at kriminalitetsbilledet mellem Danmark og Sverige monitore-
res gennem en række forskellige kilder, herunder bl.a. Open
Source Intelligence (OSINT), Automatisk Nummerplade Gen-
kendelse (ANPG), kildeoplysninger samt monitorering af rele-
vante sager. Data fra disse kilder bruges dels til udfærdigelse af
situationsbilleder, der kan målrette og understøtte en analyseba-
seret grænsekontrol, dels til udfærdigelse af efterforskningsop-
læg, der kan danne grundlag for iværksættelse af konkrete efter-
forskninger.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at en begrænsning af
bandemedlemmers trafik over Øresund bedst opnås ved at fort-
sætte den fokuserede måludpegning af køretøjer med relationer
til registrerede bandemedlemmer, som har dokumenterede rela-
tioner til Sverige og rejser på tværs af landene. Dette arbejde
udføres med en samtidig efterretningsmæssig understøttelse af
de danske grænse- og kriminalitetskontroller, således at kontrol-
len målrettes i videst muligt omfang. Hertil kommer, at Køben-
havns Politi har et tæt samarbejde med de svenske retshåndhæ-
vende myndigheder, som er et vigtigt element til at begrænse
bandemedlemmers kriminelle aktiviteter på tværs af den dansk-
svenske landegrænse og et område som prioriteres højt i Køben-
havns Politi.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1689: Spm. om politiet har foretaget sig andet end at registrere de henholdsvis 53 og 12 allerede kendte bandetilknyttede køretøjer, der har passeret Øresundsbroen, til justitsministeren
Københavns Politi har endelig oplyst, at Grænsecenter Øresund
– for politisamarbejde og kriminalitetsbekæmpelse i Øresunds-
regionen – har været i operativ drift siden 1. april 2020. Centeret
har grundlæggende til formål at styrke indsatsen mod grænse-
overskridende kriminalitet, ligesom centeret samtidig skal være
med til at samle koordineringen af samarbejdet med Sverige og
kontrolindsatsen i grænseområderne.
Centeret er fortsat i opstarts- og etableringsfasen, men har siden
opstarten den 1. april 2020 arbejdet målrettet med at etablere et
tæt samarbejde med de retshåndhævende myndigheder i Sve-
rige. Fra den 1. september 2020 vil der f.eks. være placeret en
forbindelsesofficer fra henholdsvis svensk politi og de svenske
toldmyndigheder i centeret.
Der er endvidere etableret flere sagsspecifikke samarbejdsafta-
ler mellem dansk politi og svensk politi samt anklagemyndighe-
den i både Dannmark og Sverige. Samarbejdet skal være med til
at sikre gensidig understøttelse af efterforskninger på tværs af
grænsen. Endelig har centret indledt et samarbejde med Told-
styrelsen med henblik på bl.a. at øge vidensdeling på tværs af de
danske myndigheder, ligesom samarbejdet samtidig kan bidrage
til etablering af et fælles netværk mellem de relevante svenske
og danske myndigheder.
Rigspolitiet kan henholde sig udtalelserne fra Københavns Po-
liti.”
2.
Jeg kan henholde mig til udtalelserne fra Rigspolitiet og Københavns Po-
liti og skal samtidig understrege, at regeringen har et stort fokus på krimi-
nalitetsbekæmpelse i Øresundsregionen.
Det nye Grænsecenter Øresund for politisamarbejde og kriminalitetsbe-
kæmpelse i Øresundsregionen er som koordinerende omdrejningspunkt med
til at styrke indsatsen mod grænseoverskridende kriminalitet, og det er poli-
tiets forventning, at arbejdet med monitorering og analyse af kriminalitets-
billedet i Øresundsregionen vil blive væsentligt styrket i takt med fremdrif-
ten af det nye grænsecenter. I regeringens udspil til en ny flerårsaftale for
politiet og anklagemyndigheden lægges der samtidig op til at styrke indsat-
sen mod alvorlig økonomisk og organiseret kriminalitet ved at sammen-
lægge – og samle opgaverne fra – en række specialiserede enheder, herunder
Grænsecenter Øresund, i en ny slagkraftig national efterforskningsenhed.
3.
Det skal endelig bemærkes, at COVID-19-indsatsen på grænsen blev til-
passet den 3. september 2020. Den tilpassede indrejsekontrol ved lande-
grænsen til Tyskland og Sverige tilrettelægges med periodevise og stikprø-
vebaserede grænsekontroller, der i antal, tidsmæssig placering og intensitet
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1689: Spm. om politiet har foretaget sig andet end at registrere de henholdsvis 53 og 12 allerede kendte bandetilknyttede køretøjer, der har passeret Øresundsbroen, til justitsministeren
er tilpasset den forventelige mængde indrejsende – og herunder rejsende fra
karantænelande – samt det aktuelle efterretningsbillede, de lokale forhold
og trafikmønstre på den enkelte grænseovergang. Politiet er som udgangs-
punkt ikke fast til stede på alle grænseovergange. Udtagelse til kontrol er
baseret på en profilering af de indrejsende. Det samlede kontroltryk vil med
udgangspunkt i bl.a. antallet og placeringen af karantænelande samt omfan-
get af indrejsende løbende kunne varieres. I den aktuelle situation er der tale
om et intensiveret kontroltryk i forhold til den midlertidige grænsekontrol,
der var gældende, før COVID-19-restriktionerne blev indført. Der henvises
til Justitsministeriets orientering om tilpasset indrejsekontrol vedrørende
COVID-19 oversendt til Folketingets Retsudvalg den 3. september 2020, jf.
bilag 548 (Alm. del) REU.
4