Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2244758_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. september 2020
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Christiane Fallesen
2020-0030-4585
1583005
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1657 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. august 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1657: Spm. om, hvor mange straffe der er udstedt for at have brugt skydevåben eller eksplosivstoffer på offentligt tilgængeligt område, jf. Bandepakke III, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1657 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren - i forlængelse af ikrafttrædelsen af Bandepakke
III fra 2017 og i relation herfra og til nu - oplyse, hvor mange
straffe der er udstedt for at have brugt skydevåben eller eksplo-
sivstoffer på offentligt tilgængeligt område, og hvad normal
straffen for disse forbrydelser var, inden Bandepakke III trådte
i kraft, samt om de efterfølgende straffe er blevet forhøjet med
op til det halve?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Som led i Bandepakke III blev § 81 b indsat i straffeloven,
hvorefter straffen for straffelovsovertrædelser begået på offent-
ligt sted ved brug af skydevåben eller af våben eller eksplosiv-
stoffer, som på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet
til at forvolde betydelig skade, jf. § 192 a, stk. 1, uden at forhol-
det er omfattet af straffelovens § 81 a, kan forhøjes med indtil
det halve, jf. lov nr. nr. 672 af 8. juni 2017 om ændring af straf-
feloven, lov om forbud mod ophold i bestemte ejendomme og
lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket indsats mod rocker-
og bandekriminalitet m.v.). Bestemmelsen trådte i kraft den 1.
juli 2017 og gælder for forhold begået efter denne dato.
Det fremgår af forarbejderne til straffelovens § 81 b, at bestem-
melsen skal ses som et supplement til straffelovens § 81 a og
således alene vil finde anvendelse på forhold, som ikke samtidig
omfattes af § 81 a, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 190 som
fremsat, side 15f. Det fremgår endvidere af forarbejderne, at be-
stemmelsen i praksis forventes at få betydning i forbindelse med
overtrædelser af straffelovens bestemmelser om manddrab (§
237), legemsangreb af særlig farlig karakter (§§ 245-246) og
forsætlig fareforvoldelse (§ 252). Det er en betingelse, at der
samtidig med en overtrædelse af en af straffelovens bestemmel-
ser begås en overtrædelse af straffelovens § 192 a, stk. 1, om
ulovlig våbenbesiddelse mv. under særligt skærpende omstæn-
digheder.
2.
Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække op-
lysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om antal-
let af afgørelser vedrørende overtrædelse af straffelovens § 81 b
i perioden 2017-2020.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en lovovertrædelse. I forbindelse med sagens af-
slutning registreres en afgørelsestype, som angiver straffesagens
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1657: Spm. om, hvor mange straffe der er udstedt for at have brugt skydevåben eller eksplosivstoffer på offentligt tilgængeligt område, jf. Bandepakke III, til justitsministeren
resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et redskab til at
oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgørelser der vedrø-
rer en given lovovertrædelse. Det vil derimod ikke uden videre
være muligt at trække data af mere detaljeret karakter.
I forbindelse med sagsbehandlingen af straffesager registreres
det ikke, om der er sket en overtrædelse af straffelovens § 81 b,
da lovovertrædelsen ikke har en selvstændig gerningskode. Det
betyder, at det ikke er muligt at trække de ønskede oplysninger
fra POLSAS.
3.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen i stedet indhentet
en udtalelse fra de regionale statsadvokater (hhv. Statsadvoka-
ten i København og Statsadvokaten i Viborg). Strafskærpelsen
efter straffelovens § 81 b er et anklagerfagligt fokusområde,
hvorfor strafpåstanden i sager om overtrædelse af straffelovens
§ 81 b generelt skal drøftes med de regionale statsadvokater, og
sager, hvor anklagemyndigheden ikke har fået medhold i straf-
påstanden, skal generelt forelægges for de regionale statsadvo-
kater inden ankefristens udløb.
De regionale statsadvokater har til Rigsadvokaten oplyst, at rets-
praksis på området er sparsom, og at de sammenlagt har noteret
13 domme, hvoraf fire er anket til landsretten, vedrørende over-
trædelse af straffelovens § 81 b siden bestemmelsens ikrafttræ-
den 1. juli 2017. Der tages dog forbehold for, at der kan være
enkelte sager, der ved en fejl ikke har været forelagt for de re-
gionale statsadvokater, eller som ikke er fremfundet ved den
manuelle gennemgang af sagerne.
Statsadvokaten i København har i tilknytning til ovenstående
oplyst følgende:
”Som det fremgår, er retspraksis relativt sparsom.
Dette hænger utvivlsomt sammen med, at anvendel-
sesområdet for strafskærpelsesreglen i straffelovens
§ 81 a er blev udvidet flere gange i de seneste år, og
at de fleste sager om skyderier i det offentlige rum
således henføres til denne bestemmelse og ikke § 81
b. Det fremgår således udtrykkeligt af forarbejderne
til bestemmelsen, at straffelovens § 81 b skal ses
som et supplement til straffelovens § 81 a og således
alene vil finde anvendelse på forhold, som ikke sam-
tidigt omfattes af § 81 a.”
Statsadvokaten i Viborg har endvidere oplyst følgende:
”Da retspraksis på området fortsat er forholdsvis be-
grænset, er det ikke muligt endeligt at vurdere, om
strafskærpelsen har haft den ønskede effekt. Der ses
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1657: Spm. om, hvor mange straffe der er udstedt for at have brugt skydevåben eller eksplosivstoffer på offentligt tilgængeligt område, jf. Bandepakke III, til justitsministeren
dog flere domme, hvor straffen umiddelbart ligger
højere end udgangspunktet inden strafskærpelsen.”
4.
Som eksempel på bestemmelsens anvendelse i praksis har
Statsadvokaten i København henvist til Østre Landsrets dom af
21. august 2020, hvor landsretten skærpede straffen fra 7�½ år til
9 års fængsel for den ene tiltalte, som bl.a. blev fundet skyldig i
overtrædelse af straffelovens § 252, stk. 1, § 192 a, stk. 1 nr. 1
og § 81 b. Det er Statsadvokaten i Københavns umiddelbare vur-
dering, at den udmålte straf i denne sag er strengere end ud-
gangspunktet inden strafskærpelsen.
Statsadvokaten i Viborg har derudover bl.a. henvist til Vestre
Landsrets dom af 15. maj 2019, hvor straffen blev udmålt til
fængsel i 4 år og 6 måneder for overtrædelse af straffelovens §
245, stk. 1, § 192 a, stk. 1, nr. 1, og § 81 b. Det er Statsadvokaten
i Viborgs vurdering, at den udmålte straf er strengere end ud-
gangspunktet inden strafskærpelsen.
Statsadvokaten i Viborg har endvidere henvist til Retten i Ran-
ders’ dom af 14. december 2018, hvor retten fandt, at et drab
begået med pistol på offentligt tilgængeligt sted var omfattet af
straffelovens § 81 b. Byretten udtalte om strafudmålingen, at
den øvre del af strafskærpelsesrammen skulle finde anvendelse,
da et skydevåben var anvendt til drab på et offentligt tilgænge-
ligt sted, hvor andre mennesker i almindelighed færdes, hvoref-
ter straffen blev udmålt til fængsel i 20 år. Det er Statsadvokaten
i Viborgs vurdering, at den udmålte straf også i denne sag er
strengere end udgangspunktet inden strafskærpelsen.”
4