Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2239315_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. september 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0030-4554
1581358
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1654 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. august 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1654: Spm. om beskikkede advokater er underlagt nogen særlig bestemmelse i straffeloven i forhold til trusler eller lignende, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1654 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren præcisere, om beskikkede advokater er under-
lagt nogen særlig bestemmelse i straffeloven i forhold til trusler
eller lignende, herunder straffelovens §119, så de beskikkede
advokater i kraft af denne eller andre bestemmelser er særligt
beskyttet på linje med andre offentlige ansatte? Og vil ministe-
ren redegøre for sin egen holdning til, om de nuværende regler
efter ministerens opfattelse er tilstrækkelige?”
Svar:
Beskikkede forsvarsadvokater er – ligesom alle andre erhvervsgrupper –
omfattet af den almindelige strafferetlige beskyttelse mod vold og trusler i
henholdsvis straffelovens §§ 244-246 og § 266. Efter straffelovens § 244
straffes vold som udgangspunkt med fængsel indtil 3 år, mens trusler efter
straffelovens § 266 straffes med fængsel indtil 2 år.
Straffeloven indeholder herudover i §§ 119 og 119 a en særlig strafferetlig
beskyttelse mod vold, trusler og chikane for personer, der virker i offentlig
tjeneste eller hverv. Den beskyttede personkreds omfatter bl.a. polititjene-
stemænd, sygeplejersker og socialrådgivere, hvorimod f.eks. forsvarsadvo-
kater ikke er omfattet. Efter straffelovens § 119 straffes vold og trusler om
vold mod personer i offentlig tjeneste eller hverv med fængsel indtil 8 år,
mens chikane mod sådanne personer efter straffelovens § 119 a straffes med
fængsel indtil 2 år.
Baggrunden for den særlige beskyttelse er bl.a., at personer, der optræder
som repræsentanter for offentlige myndigheder, er særligt udsatte for angreb
i kraft af deres arbejde, og at de derfor har behov for en ekstra beskyttelse,
så de uhindret kan udføre deres opgaver, jf. bl.a. Rigsdagstidende 1924-25,
tillæg A, spalte 3338. Hertil kommer, at offentligt ansatte netop udfører ar-
bejdet på vegne af det offentlige, hvorfor angreb mod sådanne personer er
særligt ødelæggende for fællesskabet og vores fælles velfærdssamfund.
Folketinget har derfor ad flere omgange skærpet straffen for trusler og vold
mod offentligt ansatte, herunder senest med lov nr. 82 af 30. januar 2019,
der forhøjede det hidtidige strafniveau med ca. en tredjedel for trusler, chi-
kane og hærværk mod personer i offentlig tjeneste eller hverv.
Forsvarsadvokater er centrale aktører i retssystemet, men tilhører ikke grup-
pen af offentligt ansatte med et deraf følgende behov for en særlig straffe-
retlig beskyttelse. Jeg mener derfor, at den særlige beskyttelse i straffe-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1654: Spm. om beskikkede advokater er underlagt nogen særlig bestemmelse i straffeloven i forhold til trusler eller lignende, til justitsministeren
lovens §§ 119 og 119 a ikke bør udvides til også at omfatte forsvarsadvoka-
ter. For regeringen er det dog vigtigt løbende at have fokus på at sikre, at
andre faggrupper, som i kraft af deres arbejde kan være udsat for trusler mv.,
har den tilstrækkelige beskyttelse.
Jeg kan i øvrigt henvise til min tidligere besvarelse af 6. juli 2020 af spørgs-
mål nr. 1450 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3