Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2241556_0001.png
NOTAT
Dato:
Sagsbeh.:
J.nr.:
25. marts 2020
Anne Aagaard Madsen
2020-4399-0016-6
Udvidet mulighed for at løse ikke-kritiske opgaver
Det er vigtigt, at Danmarks Domstole
udover de kritiske opgaver, der skal løses som hidtil
søger
at løse flest mulige øvrige opgaver hjemmefra i perioden under nedlukningen. Domstolsstyrelsen
har i den forbindelse modtaget henvendelser fra flere retter om muligheden for i begrænset omfang
at have medarbejdere fysisk til stede i retterne, med det formål at kunne løse flere ikke-kritiske op-
gaver hjemmefra (behandle flere sagstyper).
Domstolsstyrelsen vil derfor i samråd med krisestaben henstille retterne til i højere grad at tillade
medarbejdere at være fysisk til stede i retten med henblik på i større omfang at muliggøre, at de selv
og andre kan løse arbejdsopgaver hjemmefra. Formålet er således en øget sagsbehandling fra
hjemmearbejdspladserne på flere sagstyper.
Medarbejderes fysiske tilstedeværelse i retten kan tillades:
Efter en konkret ledelsesmæssig vurdering, herunder om det er sundheds- og sikkerheds-
mæssigt forsvarligt,
under iagttagelse af sundhedsmyndighedernes retningslinjer,
hvis en/et mindre antal medarbejdere ad gangen afpasset efter de fysiske forholds beskaf-
fenhed er fysisk til stede i retten i det ærinde og i kortest mulig tidsperiode, og
efter lokale retningslinjer om den praktiske fremgangsmåde herunder fx håndteringen af fy-
siske sager.
Det er op til den lokale ledelse i retten at beslutte, hvilke arbejdsopgaver der kan begrunde en fysisk
tilstedeværelse i retten samt fastlægge rammerne for den konkrete håndtering heraf. Det kan fx være
på fogedområdet at sørge for et kassestempel med sagsnummer og retsafgift eller for at muliggøre
behandlingen af andre sagstyper, herunder bødesager og diverse skiftesager ved at hente/kopiere
dokumenter eller oprette sager i sagssystemerne i retten.
Der er ikke i øvrigt ændret ved tilgangen til og afviklingen af de kritiske sager, der skal løses som
hidtil som en del af nødberedskabet, jf. notat om opretholdelse af kritiske sagsområder ved domsto-
lene.
DOMSTOLSSTYRELSEN
STORE KONGENSGADE 1-3
1264 KØBENHAVN K
TELEFON 70 10 33 22 - [email protected]
CVR-NR. 21659509
EAN.NR. 5798000161184
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1615: Spm. om ministeren, eventuel i fortrolig form, vil oversende mødereferaterne fra krisestaben, som Domstolsstyrelsen nedsatte i marts 2020 i forbindelse med nedlukning af landet grundet covid-19, til justitsministeren
Særligt om administrative opgaver (kassefunktionen)
Løsningen af administrative opgaver har hidtil ikke specifikt fremgået over listen af kritiske opgaver.
Set i lyset af regeringens henstilling til fremrykning af betalinger til private, samt varetagelsen af
kassereropgaver i tilknytning til sagsafviklingen, henstilles det til, at retten sikrer den nødvendige
bemanding i administrationen. I den forbindelse vil vi gøre opmærksom på, at der skal være to ad-
ministrative medarbejdere i retten, dog ikke nødvendigvis samtidig, for at sikre funktionsadskillelsen
i forbindelse med registrering og betaling af fakturaer og salærer mv. Det er selvfølgelig op til den
enkelte ret at planlægge den konkrete afvikling af de administrative opgaver, herunder i hvilket om-
fang fx kasserere skal arbejde i retten.
Information fra Arbejdstilsynet om flere end 10 på arbejdspladsen
Med virkning fra den 18. marts 2020 kl. 10 og foreløbigt frem til den 13. april 2020 har regeringen og
myndighederne besluttet et midlertidigt forbud mod at afholde eller deltage i arrangementer mv.,
hvor flere end 10 personer er samlet. Forbuddet gælder indendørs og udendørs og omfatter både
offentlige og private arrangementer, begivenheder mv.
Forbuddet hindrer ikke almindelig tilstedeværelse på arbejdspladser. Her må man være mere end
10 personer. Det skal fremhæves, at man som arbejdsgiver har ansvar for løbende at kortlægge
risikoen for, at de ansatte kan blive udsat for påvirkninger, der kan skade deres sikkerhed eller sund-
hed
så som coronavirus (COVID-19).
Hvis det er tilfældet, er det arbejdsgiverens pligt at iværksætte foranstaltninger, der forebygger smit-
terisikoen så effektivt som muligt. Arbejdstilsynet opfordrer til, at virksomhederne følger Sundheds-
styrelsens retningslinjer om bl.a. at mindske smitterisikoen ved at holde afstand mellem de ansatte,
ved at have en god hygiejne og ved at undgå fysisk kontakt. Virksomhederne har også ansvar for
en grundig instruktion af de ansatte og tilsyn med arbejdet.
2