Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2263098_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
15. oktober 2020
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: David Carl Behrens
Sagsnr.: 2020-0030-4529
Dok.:
1576436
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1613 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. august 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 1613: Spm. om ministeren kan bekræfte, at et af de elementer, der kan medføre udgang og prøveløsladelse for bandemedlemmer, er, at bandemedlemmet deltager i kognitive programmer, men at de reelt ikke kan få lov til at deltage i disse programmer og dermed ikke får adgang til de nævnte frihedsgoder? Vil ministeren i bekræftende fald redegøre for, hvorfor ordningen er skruet således sammen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1613 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan
ministeren bekræfte, at et af de elementer, der kan medføre
udgang og prøveløsladelse for bandemedlemmer, er, at bande-
medlemmet deltager i kognitive programmer, men at de reelt
ikke kan få lov til at deltage i disse programmer og dermed ikke
får adgang til de nævnte frihedsgoder? Vil ministeren i bekræf-
tende fald redegøre for, hvorfor ordningen er skruet således
sammen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har ved besvarelsen lagt
til grund, at der spørges til den ordning, som blev indført som
led i Bandepakke III fra 2017 (Styrket indsats mod rocker- og
bandekriminalitet m.v.), hvorefter løsladelse på prøve af en per-
son dømt efter straffelovens § 81 a, og som ikke er udvist ved
dom, forudsætter, at den pågældende har deltaget i et program
fastsat af kriminalforsorgen med henblik på at forebygge ligear-
tet kriminalitet. Der henvises til straffelovens § 38, stk. 6, 1. pkt.
Det bemærkes i den forbindelse, at den nævnte ordning ikke om-
fatter tilladelse til udgang. Det er således ikke en forudsætning
for tilladelse til udgang til personer dømt efter straffelovens §
81 a, at de pågældende har deltaget i ovennævnte program fast-
sat af kriminalforsorgen.
2.
Efter straffelovens § 38, stk. 4, forudsætter løsladelse på
prøve, at den dømtes forhold ikke gør løsladelsen utilrådelig, at
der er sikret ham passende ophold og arbejde eller andet under-
hold, og at den dømte erklærer at ville overholde de vilkår for
løsladelsen, som fastsættes efter § 39, stk. 2-4.
For personer, som er dømt efter straffelovens § 81 a, og som
ikke er udvist ved dom, er det, som nævnt, som led i Bandepakke
III, efter straffelovens § 38, stk. 6, 1. pkt.
ud over betingelserne
i straffelovens § 38, stk. 4
desuden en forudsætning for løsla-
delse på prøve, at den pågældende har deltaget i et program fast-
sat af kriminalforsorgen med henblik på at forebygge ny ligear-
tet kriminalitet.
Ifølge lovbemærkningerne, vil det være op til kriminalforsorgen
at fastsætte et relevant program for den indsatte under hensyn-
tagen til bl.a. karakteren af den pådømte kriminalitet og den
dømtes forhold i øvrigt.
I forhold til indsatte, der er dømt efter straffelovens § 81 a, vil
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 1613: Spm. om ministeren kan bekræfte, at et af de elementer, der kan medføre udgang og prøveløsladelse for bandemedlemmer, er, at bandemedlemmet deltager i kognitive programmer, men at de reelt ikke kan få lov til at deltage i disse programmer og dermed ikke får adgang til de nævnte frihedsgoder? Vil ministeren i bekræftende fald redegøre for, hvorfor ordningen er skruet således sammen, til justitsministeren
et relevant program ifølge lovbemærkningerne navnlig kunne
bestå af et exit-forløb med henblik på at få den indsatte til at
forlade en rocker- eller bandegruppering m.v.
Det forudsættes ifølge lovbemærkningerne i alle tilfælde, at den
indsatte deltager i programmet fastsat af kriminalforsorgen på
aktiv og tilfredsstillende vis. Dette indebærer ifølge lovbemærk-
ningerne bl.a., at det ikke er tilstrækkeligt, at den indsatte blot
møder op til det fastsatte program, hvis ikke den pågældende i
øvrigt er deltagende og viser interesse for det fastsatte program
samt giver udtryk for en reel intention om at forlade den rele-
vante rocker- eller bandegruppering m.v. Kriminalforsorgen vil
ifølge lovbemærkningerne skulle foretage en konkret vurdering
heraf i forbindelse med afgørelse af spørgsmålet om prøveløsla-
delse.
Med henblik på at undgå misbrug forudsættes det ifølge lovbe-
mærkningerne, at programforløbet skal være påbegyndt så
længe før tidspunktet for prøveløsladelsen, at det er muligt at
vurdere den indsattes reelle intention m.v. Hvis den indsatte
ikke har deltaget i det fastsatte programforløb på tilfredsstil-
lende vis, bl.a. ved at den pågældende i forbindelse med forløbet
ikke har givet udtryk for en reel intention om at forlade den re-
levante rocker- eller bandegruppering m.v., vil vedkommende
ikke kunne prøveløslades.
3.
For så vidt angår det nærmere indhold af de nævnte program-
forløb kan direktoratet oplyse, at forløbet sammensættes ud fra
en individuel vurdering af bl.a. den indsattes forhold. Der stilles
en række krav til den indsattes afsoningsforløb, som formalise-
res i en aftale om bande-exit. Aftalen indeholder typisk ikke et
krav om deltagelse i kriminalforsorgens almindelige program-
virksomhed, herunder kognitive programmer, da kriminalfor-
sorgen af forskellige årsager
herunder tidsmæssige, økonomi-
ske og logistiske
typisk ikke vil kunne garantere deltagelse i
sådan programvirksomhed. Aftaler om bande-exit indeholder
således kun krav til indsatte, som kriminalforsorgen i det kon-
krete tilfælde er i stand til sikre gennemførelse af. Hvis det ind-
går i exit-aftalen, at den indsatte skal følge et kognitivt program,
vil der ved vurderingen af, om den indsatte har deltaget i det
fastsatte programforløb, kunne lægges vægt på, om den indsatte
har gennemført de kognitive programmer, som var en del af exit-
aftalen.
Direktoratet er ikke bekendt med sager, hvor en person dømt
efter straffelovens § 81 a ikke har fået lov til at deltage i et kog-
nitivt program og som følge heraf er blevet meddelt afslag på
prøveløsladelse.”
3