Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2111887_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. november 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
David Carl Behrens
2019-0030-2919
1281685
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 159 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. oktober 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvilken dokumentation, som anses for påkrævet, før Direktoratet for Kriminalforsorgen vil finde det forsvarligt at lade en livstidsfange henholdsvis en langtidsfange overgå fra ledsagede til uledsagede udgange i forbindelse med forberedelse af prøveløsladelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 159 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse hvilken dokumentation, som anses for
påkrævet, før Direktoratet for Kriminalforsorgen vil finde det
forsvarligt at lade en livstidsfange henholdsvis en langtidsfange
overgå fra ledsagede til uledsagede udgange i forbindelse med
forberedelse af prøveløsladelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at det er krimi-
nalforsorgsområderne, der som udgangspunkt træffer afgørelse
om tilladelse til udgang til langtidsdømte med tidsbestemt straf,
mens det er direktoratet, der som udgangspunkt træffer afgø-
relse om tilladelse til udgang for livstidsdømte. Dette fremgår af
udgangsbekendtgørelsens §§ 4-7.
Et udgangsforløb til en langtidsdømt henholdsvis en livstids-
dømt består af en såkaldt ”udslusningstrappe” med forskellige
grader af udgang, hvor den dømte gradvis prøves af.
”Udslusningstrappen” indledes med enkeltstående ledsagede
udgange i en periode efterfulgt af ledsaget udgang først hver an-
den måned og dernæst hver måned.
Næste trin på ”udslusningstrappen” vil herefter være påbegyn-
delse af et uledsaget udgangsforløb begyndende med først
uledsaget udgang uden overnatning efterfulgt af uledsaget ud-
gang med kun én overnatning, før den dømte overgår til regel-
mæssig weekendudgang hver tredje uge.
Det er bl.a. en forudsætning for at få tilladelse til udgang, at der
ikke skønnes at foreligge risiko for misbrug af udgangstilladel-
sen. Det er derfor bl.a. en betingelse for at overgå fra ledsaget
udgang til uledsaget udgang, at de ledsagede udgange er forlø-
bet problemfrit. Det er desuden en forudsætning, at afsoningen
forløber problemfrit.
Desuden skal anklagemyndigheden høres, inden der gives tilla-
delse til de forskellige trin i udslusningsforløbet, herunder ved
overgang fra ledsaget til uledsaget udgang. Det er den politidi-
rektør, der har behandlet straffesagen, som skal høres, inden der
gives tilladelse til udgang til langtidsdømte med tidsbestemt
straf, medens det er den statsadvokat, hvorunder straffesagen
hører, der skal høres, inden der gives tilladelse til regelmæssig
udgang, herunder ved overgang fra ledsaget til uledsaget ud-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvilken dokumentation, som anses for påkrævet, før Direktoratet for Kriminalforsorgen vil finde det forsvarligt at lade en livstidsfange henholdsvis en langtidsfange overgå fra ledsagede til uledsagede udgange i forbindelse med forberedelse af prøveløsladelse, til justitsministeren
gang, til livstidsdømte. Dette fremgår af udgangsbekendtgørel-
sens § 15, stk. 1, og § 18, stk. 1.
Hvis forholdene taler derfor, kan der – til brug for vurderingen
af spørgsmålet om tilladelse til udgang til indsatte, der udstår
fængselsstraf – indhentes en erklæring fra speciallæge i psykia-
tri eller efter omstændighederne fra autoriseret psykolog. Dette
fremgår af udgangsbekendtgørelsens § 19, stk. 2.
Kriminalforsorgen inddrager således en række momenter i vur-
deringen af, om en langtidsdømt henholdsvis en livstidsdømt
kan overgå fra ledsaget til uledsaget udgang, herunder hvordan
de ledsagede udgange er forløbet, den indsattes afsoningsmæs-
sige forhold, resultatet af en eventuel farlighedsvurdering samt
anklagemyndighedens høringssvar.”
3