Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2232066_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. august 2020
Politikontoret
Alexander Langgaard
Olesen
2020-0030-4512
1571964
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1589 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. juli 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1589: Spm. om rimeligheden i udstedelsen af de fartbøder, der beskrives i artiklen “218 bilister blev blitzet - fartgrænse blev nedsat, uden det blev fortalt på TV2 Østjylland den 22. juli 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1589 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren forholde sig til rimeligheden i udstedelsen af de
fartbøder, der beskrives i artiklen “218 bilister blev blitzet - fart-
grænse blev nedsat, uden det blev fortalt” på TV2 Østjylland
den 22. juli 2020, herunder hvorvidt ministeren er enig i urime-
ligheden i de udstedte bøder, og om ministeren vil anmode Rigs-
politiet om at tilbagetrække de bøder hvor hastigheden ikke har
været registreret til over 60 km/t?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet, som jeg kan henholde mig til:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Sydøstjyllands Politi.
Sydøstjyllands Politi har bl.a. oplyst, at de omhandlede hastig-
hedsmålinger er foretaget på Strandpromenaden, der er belig-
gende i byzone i Horsens Kommune.
Indtil den 26. juni 2020 var der på strækningen skiltet med tavler
(C55), hvor det var angivet, at hastigheden var 60 km/t. Der har
dog på strækningen i en periode fra den 7. juni til den 14. juni
2020 været foretaget hastighedsnedsættelse til 50 km/t, idet der
på strækningen har været omfattende vejarbejde med hastig-
hedsreduktion.
På anmodning fra vejmyndigheden i Horsens Kommune med-
delte Vejteknisk Kontor ved Sydøstjyllands Politi den 22. juni
2020 samtykke til en ændring af hastigheden fra 60 km/t til den
generelle hastighedsgrænse i byzone på 50 km/t. Kommunen
henviste i forbindelse med anmodningen om politiets samtykke
til, at ”Langelinje” i de seneste år har forvandlet sig fra at være
et mindre attraktivt og aktivt område til nu at være et område,
hvor alle aldersgrupper samles om udendørs aktiviteter, hvilket
har medført en stor og stadig tiltagende tværgående trafik af
bløde trafikanter, der krydser Strandpromenaden for at benytte
arealerne på ”Langelinje”.
Horsens Kommune oplyste den 24. juli 2020 til Sydøstjyllands
Politi, at C55-skilte, der tilkendegav en hastighed på 60 km/t,
blev nedtaget den 26. juni 2020.
Trafiksektionen ved Sydøstjyllands Politi foretog den 16. juli
2020 fra kl. 13.49 til kl. 19.52 – 21 dage efter hastighedsnedsæt-
telsen – ATK-måling på Strandpromenaden af trafik i sydvestlig
retning (ind mod Horsens centrum). Målingen blev foretaget
med en trefod – i daglig tale kaldet en “skjult måling” – hvor
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1589: Spm. om rimeligheden i udstedelsen af de fartbøder, der beskrives i artiklen “218 bilister blev blitzet - fartgrænse blev nedsat, uden det blev fortalt på TV2 Østjylland den 22. juli 2020, til justitsministeren
ATK-bilen ikke var umiddelbart synlig.
Den pågældende dag passerede 1503 køretøjer målerenheden.
218 køretøjer blev registreret til at have kørt 59 km/t eller der-
over. Heraf blev 45 registreret til at have kørt 59 km/t, 29 blev
registreret til at have kørt 60 km/t, og 144 blev registreret til at
have kørt 61 km/t eller derover. 12 køretøjer blev registreret
med en hastighedsoverskridelse på minimum 30 pct. over det
tilladte og sanktioneres således tillige med et klip i kørekortet.
Data fra ATK-målingen blev umiddelbart efter målingernes af-
slutning uploadet til Politiets Administrative Center i Holstebro
(PAC). Ved PAC bliver data kvalitetssikret, hvorfor de nævnte
antal målinger ikke nødvendigvis er et udtryk for antallet af bø-
der, der efterfølgende er udstedt.
Sydøstjyllands Politi har endvidere oplyst, at der flere gange tid-
ligere er foretaget ATK-målinger på strækningen, da der netop
på denne strækning erfaringsmæssigt ofte køres med for høje
hastigheder.
Endelig har Sydøstjyllands Politi oplyst, at kommunen over for
politikredsen har oplyst, at der den 24. juli 2020 er opstillet mid-
lertidige informationsskilte om den ændrede hastighedsbe-
grænsning på strækningen.
Rigspolitiet kan helt generelt oplyse, at et køretøjs hastighed ef-
ter færdselslovens § 42, stk. 1, nr. 1, ikke må overstige 50 km i
timen i tættere bebygget område. Efter § 42, stk. 4 og 5, kan der
dog fastsættes en lokal henholdsvis højere eller lavere hastig-
hedsgrænse end den generelle hastighedsgrænse. Da de gene-
relle hastighedsbegrænsninger fremgår direkte af færdselslo-
vens § 42, stk. 1-3, angives de ikke ved skiltning.
Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra Sydøstjyllands
Politi og finder på ovennævnte baggrund ikke anledning til at
kritisere den af politikredsen udførte hastighedskontrol.
Rigspolitiet kan afslutningsvis til orientering oplyse, at PAC ef-
ter endt kvalitetssikring af data og billeder har udstedt 209 bø-
deforelæg, som den 31. juli 2020 er udsendt til de berørte bor-
gere.”
3