Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2125946_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2019
Økonomikontoret
Sara Stensgård
2019-0030-2940
1282001
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 154 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. oktober 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om, hvilke midler der er afsat til Anklagemyndigheden, udover det videreførte budget for 2019, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 154 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af
FFL20 på Justitsministeriets område den 10. oktober 2019 rede-
gøre for, hvilke midler der er afsat til Anklagemyndigheden, ud-
over det videreførte budget for 2019?”
Svar:
Anklagemyndighedens bevilling består af henholdsvis Den Centrale Ankla-
gemyndighed (Rigsadvokaten, de regionale Statsadvokaturer, Statsadvoka-
ten for Særlig International og Økonomisk Kriminalitet (SØIK) og Retspsy-
kiatrisk Klinik) samt den lokale anklagemyndighed i politikredsene.
Bevillingen til Den Centrale Anklagemyndighed fremgår af finanslovens §
11.23.04. Den Centrale Anklagemyndighed, og bevillingen til den lokale
anklagemyndighed i politikredsene indgår i bevillingen på finanslovens §
11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndighed mv. Den lokale ankla-
gemyndigheds andel af den samlede bevilling fastlægges i et samarbejde
mellem Rigspolitiet og Rigsadvokaten og er ikke fastlagt for 2020 endnu.
Med aftalen om finansloven for 2020 mellem regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet bliver omprioriterings-
bidraget på 2 pct. i politiet og anklagemyndigheden på § 11.23.04. Den Cen-
trale Anklagemyndighed og § 11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyn-
dighed mv. fuldt ud annulleret og tilbageført i 2020. Anklagemyndighedens
andel af omprioriteringsbidraget i 2020 kan estimeres til at udgøre samlet
set ca. 14 mio. kr. for den lokale anklagemyndighed og Den Centrale An-
klagemyndighed på baggrund af den lokale anklagemyndigheds lønsums-
budget og bevillingen til Den Centrale Anklagemyndighed.
Derudover er der med aftalen om finansloven for 2020 afsat 50 mio. kr. i
2020 til en styrkelse af anklagemyndigheden, svarende til en forøgelse på i
størrelsesordenen 60 anklagerårsværk. Styrkelsen skal bl.a. bidrage til at
nedbringe sagsbehandlingstiden i straffesager i anklagemyndigheden.
Yderligere er der med aftalen om finansloven for 2020 afsat 5 mio. kr. i
2020 stigende til 10 mio. kr. årligt i perioden 2021-2023 til en styrkelse af
indsatsen på tungvognsområdet, bl.a. til kontrol af køre- og hviletidsreglerne
og reglerne om ulovlig cabotagekørsel. Midlerne kan bl.a. anvendes til an-
klagefaglige kompetencer målrettet området.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om, hvilke midler der er afsat til Anklagemyndigheden, udover det videreførte budget for 2019, til justitsministeren
I forhold til Den Centrale Anklagemyndighed kan det endvidere oplyses, at
kontoen i 2020-2023 er forhøjet med 16,5 mio. kr. årligt til finansiering af
19 årsværk i SØIK som følge af Aftale mellem den daværende VLAK-re-
gering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Sociali-
stisk Folkeparti om styrkelse af indsatsen mod finansiel kriminalitet af 27.
marts 2019. Aftalen er én af flere beslutninger siden efteråret 2018 om at
styrke SØIK. I alt er det siden 2018 besluttet at tilføre SØIK ca. 85 årsværk,
herunder 4 årsværk fra Den Centrale Anklagemyndighed. De resterende års-
værk finansieres via en omprioritering fra Rigspolitiet, som estimeres til ca.
45 mio. kr. Der pågår fortsat rekruttering af styrkelserne til SØIK.
Derudover er der mindre bevægelser mellem § 11.23.04. Den Centrale An-
klagemyndighed og den virksomhedsbærende § 11.23.01. Politiet og den
lokale anklagemyndighed mv. samt udmøntning af reserver fra § 11.11.79.
Reserver og budgetregulering, som vedrører Lov om ændring af straffelo-
ven, retsplejeloven, erstatningsansvarsloven og medieansvarsloven vedrø-
rende freds- og ærekrænkelser.
Der er ingen tvivl om, at der lige nu er et voldsomt pres på alle myndighe-
derne i straffesagskæden, herunder også anklagemyndigheden, hvor den ge-
nerelle ressourcesituation er bekymrende. De seneste år har været præget af
en udvikling, hvor antallet af sager fra politiet til anklagemyndigheden over-
stiger antallet af udgående sager, hvilket har medført stigende sagsbunker
og længere sagsbehandlingstid til trods for, at anklagemyndigheden også i
perioden har øget produktiviteten. Dette skal ses i lyset af, at anklagemyn-
digheden ikke i samme grad som politiet er blevet personalemæssigt styrket.
Det glæder mig, at der i den netop indgåede finanslovsaftale for 2020 sker
en særskilt styrkelse af anklagemyndigheden med 50 mio. kr. i 2020. Det er
en rigtig god begyndelse, som sikrer flere hænder i anklagemyndigheden,
som kan tage fat på sagerne. Men jeg er også bevidst om, at det ikke er nok
til at løse de grundlæggende problemer, og at der stadig er en stor opgave
foran os i de kommende år.
Derfor vil anklagemyndighedens ressourcesituation også være et af de te-
maer, som jeg vil drøfte med Folketingets partier, når vi skal udarbejde en
ny flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden.
3