Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2111235_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. november 2019
Økonomikontoret
Jakob Hüttel
2019-0030-2936
1281971
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 153 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. oktober 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om finansieringen af nye initiativer fra regeringens seneste politiske udspil ikke indgår i finanslovsforslaget, som det foreligger nu, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 153 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af
FFL20 på Justitsministeriets område den 10. oktober 2019 be-
kræfte, at finansieringen af nye initiativer fra regeringens sene-
ste politiske udspil ikke indgår i finanslovsforslaget, som det fo-
religger nu, og vil ministeren bekræfte, at de nye initiativer vil
blive taget op som en del af finanslovsforhandlingerne samt re-
degøre for, hvad de nye initiativer består i indholdsmæssigt og
økonomisk i de kommende år?”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet sådan, at der spørges ind til rege-
ringens beslutning om at styrke beskyttelsen af grænsen mod Sverige og til
regeringsudspillet ”Tryghed og sikkerhed i det offentlige rum”.
Regeringen har besluttet at styrke beskyttelsen af grænsen mod Sverige for
at imødegå truslen fra grænseoverskridende kriminalitet og terror.
Der etableres et nyt center i politiet for politisamarbejde og kriminalitetsbe-
kæmpelse i Øresundsregionen, der skal være et samlende og koordinerende
omdrejningspunkt for indsatsen mod grænseoverskridende kriminalitet i re-
gionen, og som skal sikre et tæt og effektivt samarbejde med svensk politi.
Samtidig er der indført midlertidig grænsekontrol mod Sverige med virk-
ning fra den 12. november 2019, og politiindsatsen i grænseområderne mod
Sverige er blevet styrket.
Den midlertidige grænsekontrol mod Sverige gennemføres som periodiske
kontroller målrettet vejtrafikken og togtrafikken over Øresundsforbindelsen
og færgetrafikken i havnene i Helsingør, Frederikshavn, Grenå og Rønne.
Rigspolitiet har oplyst, at udgifterne til det nye Center for Politisamarbejde
og Kriminalitetsbekæmpelse i Øresundsregionen og styrket samarbejde med
svensk politi mv. forventes at udgøre ca. 8 mio. kr. i 2019 og herefter ca. 65
mio. kr. årligt.
Udgifterne til de første 6 måneders midlertidig grænsekontrol mod Sverige
forventes at udgøre ca. 35 mio. kr., heraf ca. 6 mio. kr. i 2019. Hvis den mid-
lertidige grænsekontrol videreføres efter de første 6 måneder, vil der efter-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om finansieringen af nye initiativer fra regeringens seneste politiske udspil ikke indgår i finanslovsforslaget, som det foreligger nu, til justitsministeren
2111235_0003.png
følgende være yderligere udgifter forbundet med den midlertidige grænse-
kontrol.
Rigspolitiet har oplyst, at det derudover i en periode på forventeligt 6-8 må-
neder vil være nødvendigt at omprioritere ressourcer fra andre opgaver, ind-
til der er frigjort tilstrækkeligt med personaleressourcer til at løfte de nye
opgaver i forbindelse med den styrkede beskyttelse af grænsen mod Sve-
rige. Udgifterne hertil indgår ikke i ovenstående estimater.
Regeringen mener ikke, at en styrket beskyttelse af grænsen mod Sverige
kan stå alene. Derfor har der siden bombesprængningen ved Skattestyrelsen
været en tæt dialog med myndighederne om, hvilke yderligere redskaber po-
litiet har brug for. Dialogen er mundet ud i 16 nye initiativer, der skal sikre
danskernes tryghed og sikkerhed. Initiativerne falder i tre dele og omhand-
ler øget mulighed for overvågning, styrkelse af politiets efterforskningsmu-
ligheder og en forstærket indsats mod sprængstoffer.
Udgifterne til de 16 initiativer for tryghed og sikkerhed forventes at udgøre
ca. 30 mio. kr. i 2020 stigende til ca. 90-105 mio. kr. i 2023, hvor alle initi-
ativerne er fuldt indfasede,
jf. tabel. 1.
Tabel 1
Samlede udgifter ved initiativer for tryghed og sikkerhed
Mio. kr. 2020-pl
Omkostninger til fokusområde 1: Øget overvågning
Omkostninger til fokusområde 2: Efterforskning
Omkostninger til fokusområde 3: Eksplosivstoffer
Total, afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
2020
24
3
5
30
2021
39-52
7
17
65-75
2022
63-77
8
22
95-105
2023
63-77
7
22
90-105
Kilde: Justitsministeriets publikation ”Tryghed og sikkerhed i det offentlige rum”, oktober 2019.
Der er på regeringens finanslovsforslag for 2020 ikke afsat målrettede mid-
ler til at dække myndighedernes udgifter til den bedre beskyttelse af græn-
sen mod Sverige og de 16 initiativer for tryghed og sikkerhed. Regeringen
vil sørge for, at der afsættes midler til de nye initiativer for at imødegå kon-
sekvenser for myndighedernes, herunder politiets, øvrige opgavevareta-
gelse.
Selv om der tilføres finansiering, vil der være en periode på forventeligt 6-
8 måneder, hvor det bliver nødvendigt at foretage omprioriteringer, frem til
der er frigjort tilstrækkeligt med personaleressourcer.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om finansieringen af nye initiativer fra regeringens seneste politiske udspil ikke indgår i finanslovsforslaget, som det foreligger nu, til justitsministeren
Da finanslovsforhandlingerne fortsat pågår, finder jeg det rigtigst ikke at
kommentere den del af spørgsmålet, der vedrører finanslovsforhandlin-
gerne.
4