Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
14. august 2020
Aftale om næste fase af en kontrolleret genåbning
Regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti (SF), Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige,
Liberal Alliance og Alternativet er enige om nedenstående principper og initiativer.
COVID-19-smitten skal holdes på et lavt niveau, ikke mindst sårbare grupper i samfundet
skal beskyttes bedst muligt, og vi skal som land arbejde os ud af de økonomiske
vanskeligheder, som sundhedskrisen har skabt, så vi igen oplever økonomisk vækst og
dermed skabelsen af nye arbejdspladser.
Partierne er enige om at fastholde fokus på generel forebyggelse for at nedbringe risiko
for smitte (afstand, håndhygiejne, rengøring mv.), og at centrale elementer i den
overordnede strategi er test, smitteopsporing og isolation, og at opstået smitte skal slås
ned lokalt, før den breder sig. Målet er at undgå nye nationale nedlukninger med store
samfundsøkonomiske og menneskelige konsekvenser.
På baggrund af rådgivning fra sundhedsmyndighederne er aftaleparterne enige om at
forlænge dele af genåbningens fase 4, jf.
Aftale om plan for genåbning af Danmark,
til
og med den 31. oktober 2020.
Aftaleparterne noterer sig i den forbindelse følgende:
Uddannelsesinstitutioner og indendørs sports- og fritidsfaciliteter mv., der indgår
i fase 4, jf.
Aftale om plan for genåbning af Danmark,
er allerede genåbnet.
Statens Serum Institut (SSI) har bl.a. vurderet, at vi i Danmark er på en stigende
epidemikurve med lokalt stigende samfundssmitte.
Statens Serum Institut (SSI) har den 6. august 2020 udarbejdet en kvalitativ
risikovurdering af diskoteker, spillesteder og natteliv samt større forsamlinger.
Der arbejdes løbende på at optimere indsatsen og sikre tilstrækkelig kapacitet i
forhold til test, smitteopsporing og isolation. I den forbindelse vil regeringen
etablere yderligere en laboratoriefacilitet i Vestdanmark i regi af Testcenter
Danmark med henblik på at reducere transport- og svartider for test. En klar
målsætning er, at 80 pct. skal have adgang til COVID-19-test inden for 24 timer,
og at 80 pct. får svar på test dagen efter, at testen er foretaget.
Smittetrykket varierer meget både geografisk og i forhold til forskellige
befolkningsgrupper, og det skifter over tid. Myndighederne skal derfor have fokus
på hurtigt at sætte målrettet ind over for smittekæder blandt særlige grupper, der
på et givent tidspunkt fylder særligt i statistikkerne. Med henblik på at bryde
1
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1512: MFU spm. om reglerne for udendørs aktiviteter, så som fejring af Sankt Hans, gadefester og lign., under de nuværende covid-19 restriktioner, til justitsministeren
14. august 2020
smittekæderne udfører myndighederne målrettet oplysning, forebyggelse og
risikobaserede
stikprøvekontroller
i
overensstemmelse
med
proportionalitetsprincippet af, om sundhedsmyndighedernes opfordringer til
selvisolation efterleves. Efterleves selvisolation ikke, kan der tages skridt til at
isolere de smittede ved brug af påbud efter den gældende lovgivning.
Regeringen forventer, at brugen af mundbind i det danske samfund udbredes og
gøres mere ensartet, og regeringen vil løbende have fokus på, at krav om
mundbind kan udgøre en økonomisk udfordring for visse grupper.
Med henblik på at sikre, at smitteudbrud slås ned lokalt, vil der blive iværksat de
nødvendige lokale tiltag, herunder i form af brug af mundbind, hjemmearbejde,
nedlukning af samfundsaktiviteter og lignende. Et kriterium blandt flere for
iværksættelsen af lokale tiltag er incidens over 20 pr. 100.000 inden for de sidste
7 dage. Lokale forhold skal i den forbindelse tages i betragtning.
Aftaleparterne er herefter enige om følgende:
Steder, hvor der drives natklub, diskotek eller lignende (dvs. steder med få
siddepladser, dansegulv osv.), skal holde lukket til og med den 31. oktober 2020.
Hvis steder, der har været drevet som natklub mv., inden for de regler, der gælder
på det pågældende område, kan ændre deres indretning og aktiviteter i
overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for restauranter, barer og
lignende, kan de åbne på samme vilkår som disse.
Den tilladte åbningstid for restauranter, barer, caféer og lign. med bevilling hertil
udvides til kl. 02.00, forudsat at man ikke lukker nye gæster ind efter kl. 23.00.
Forsamlingsforbuddet på 100 personer forlænges til og med den 31. oktober 2020,
men aftaleparterne vil ved udgangen af september 2020 vurdere, om der er
grundlag for at lempe forbuddet tidligere.
Forsamlingsforbuddet på 500 personer forlænges til og med den 31. oktober 2020.
Udendørs begravelser og bisættelser omfattes af et forsamlingsforbud på 200
personer.
Der er fastsat en række generelle krav med henblik på at mindske risikoen for
smittespredning, herunder forsamlingsforbud og krav til lokaler, hvortil
offentligheden har adgang. Disse krav skal som udgangspunkt fastholdes.
Herudover er lokaler, der anvendes som spillesteder med stående publikum, på
nuværende tidspunkt lukket. Der er allerede åbnet for flere end 500 personer til
stede ved superligafodbold. Erhvervsministeren og kulturministeren vil under
inddragelse af de relevante sektorpartnerskaber og aftalepartierne se på, om der
sundhedsmæssigt forsvarligt kan ske yderligere genåbning af spillesteder,
professionel
idræt
og breddeidræt,
kulturarrangementer, herunder
teaterforestillinger, koncerter, biografforestillinger, tv-produktioner mv.,
konference- og messecentre og lignende.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1512: MFU spm. om reglerne for udendørs aktiviteter, så som fejring af Sankt Hans, gadefester og lign., under de nuværende covid-19 restriktioner, til justitsministeren
14. august 2020
Sektorpartnerskaberne opfordres til at gennemgå de fastsatte retningslinjer og
tilpasse dem efter behov.
Ovenstående vil medføre, at dele af erhvervs-, kultur- og idrætslivet får bedre muligheder
for at vende tilbage til en mere normal hverdag. Omvendt medfører de fortsatte lukninger
og forsamlingsforbud mv., at andre dele af erhverv-, kultur- og idrætslivet bliver
ekstraordinært hårdt ramt.
I lyset heraf er aftaleparterne enige om at indlede forhandlinger, hvor det er
aftaleparternes politiske ambition at forbedre støtte til særligt hårdt ramte virksomheder
mv., herunder underleverandører, bl.a. ved relevante forlængelser. Det vil vedrøre
virksomheder, der er begrænset af følgende COVID-19-relaterede restriktioner:
Forbud mod at holde åbent
Forsamlingsforbud (på 500 personer)
Grænselukninger
Udenrigsministeriets rejsevejledning
Aftaleparterne er enige om, at så længe erhvervs-, kultur- og idrætsliv oplever disse
restriktioner fra myndighederne som følge af COVID-19, vil der være behov for
kompensation til de berørte virksomheder.
Der tages forbehold for, at ordningerne kan statsstøttegodkendes. Den konkrete
udmøntning forhandles i Erhvervsministeriet med inddragelse af Kulturministeriet.
Partierne noterer sig, at regeringen vil se på mulighederne for at regionalisere
rejsevejledningerne, og at regeringen vil ophæve kravet til udenlandske turister om 6
overnatninger i Danmark. Regeringen vil som følge heraf sikre, at COVID-19-indsatsen
på grænsen løbende tilpasses, bl.a. af hensyn til trafikken fra grænselandet.
Regeringen og partierne vil fremover mødes regelmæssigt efter behov, herunder i tilfælde
af en markant ændring af smitteudbredelsen i det danske samfund.
3