Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2238412_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. september 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
David Carl Behrens
2020-0030-4398
1575396
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1501 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. juni 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1501: Spm. om, at medlemmer af Ellebæk Kontaktnetværk har gjort meget forskellige erfaringer med at få lov til at besøge frihedsberøvede personer i Udlændingecenter Ellebæk, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1501 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Det fremgår af REU alm del - bilag 445, at medlemmer af El-
lebæk Kontaktnetværk har gjort meget forskellige erfaringer
med at få lov til at besøge frihedsberøvede personer i Udlændin-
gecenter Ellebæk. I henvendelsen fra Ellebæk Kontaktnetværk
nævnes flere eksempler på, at den besøgende ikke godkendes til
besøg, at anmodningen først behandles med meget stor forsin-
kelse, og at den frihedsberøvede ikke underrettes om et forestå-
ende besøg. Vil ministeren sikre, at besøgsanmodninger frem-
over behandles ensartet, fair, smidigt og hurtigt med henblik på
at sikre, at alle frihedsberøvede i Ellebæk har mulighed for at
modtage besøg?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende, og
hvortil jeg kan henholde mig:
”Direktoratet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Kriminalforsorgen Hovedstaden, som Ud-
lændingecenter Ellebæk hører under. Der kan på den baggrund
oplyses følgende:
1.
Der er i den henvendelse fra Ellebæk Kontaktnetværk, som
spørgsmålet henviser til, nævnt to tilfælde, hvor den besøgende
ikke er blevet godkendt til besøg. Det kan hertil oplyses, at dette
skyldes, at de pågældende frihedsberøvede ikke længere opholdt
sig i institutionen, hvilket de pågældende ansøgere blev gjort be-
kendt med.
Herudover kan det generelt oplyses, at der kan gives afslag på
en besøgsanmodning, hvis det efter en konkret vurdering findes
påkrævet af ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn.
2.
For så vidt angår det anførte om, at besøgsanmodninger be-
handles med meget stor forsinkelse, kan det oplyses, at Udlæn-
dingecenter Ellebæk som udgangspunkt har en sagsbehand-
lingstid for besøgsanmodninger på 5 dage, hvilket fremgår af
besøgsanmodningsblanketten, som skal udfyldes af den friheds-
berøvede og den besøgende. Udlændingecentret bestræber sig
på at overholde den oplyste sagsbehandlingstid, men der kan
være tilfælde, hvor fristen overskrides, hvilket blandt andet kan
være begrundet i mangelfulde besøgsanmodninger, f.eks. mang-
lende kontaktoplysninger på den besøgende, forkert navn på den
frihedsberøvede eller anvendelse af utydelig håndskrift på be-
søgsanmodningen.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1501: Spm. om, at medlemmer af Ellebæk Kontaktnetværk har gjort meget forskellige erfaringer med at få lov til at besøge frihedsberøvede personer i Udlændingecenter Ellebæk, til justitsministeren
3.
Det er endvidere anført i henvendelsen, at den frihedsberø-
vede ikke underrettes om et forestående besøg. Det kan hertil
oplyses, at proceduren for booking af besøg i Udlændingecenter
Ellebæk er, at den frihedsberøvede selv henvender sig til perso-
nalet, når den pågældende ønsker at booke besøg. Personalet
booker på den baggrund et besøgslokale til den frihedsberøvede,
og når besøget er booket i systemet, oprettes der automatisk en
kopi af besøgsbookingen, som udleveres til den frihedsberø-
vede. Det er oplyst, at Udlændingecenter Ellebæks ledelse ikke
er bekendt med, at frihedsberøvede skulle have klaget over ikke
at være gjort bekendt med et booket besøg.
4.
Det kan afslutningsvis oplyses, at Udlændingecenter Ellebæk
de seneste 6 måneder har udvidet den medarbejdergruppe, som
behandler besøgsanmodninger, herunder foretager de nødven-
dige opslag i Kriminalregistret vedrørende de besøgende. Siden
henvendelsen fra Ellebæk Kontaktnetværk har Udlændingecen-
ter Ellebæks ledelse indskærpet over for personalet, at institu-
tionens gældende procedure, herunder tidsfrister, skal overhol-
des. Ledelsen planlægger i øvrigt at undersøge tiltag, som kan
gøre proceduren for booking af besøg nemmere.”
3