Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2233196_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. august 2020
Politikontoret
Suzan Özden
2020-0030-4391
1582939
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1490 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. juni 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1490: Spm. om kommentar til artiklen Politiet gav 456 forkerte fartbøder: Vi er rigtig kede af det, bragt på dr.dk den 18. juni 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1490 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Politiet gav 456 forkerte
fartbøder: Vi er rigtig kede af det”, bragt på dr.dk den 18. juni
2020, og redegøre for, om der kan være lignende problemer på
andre geografiske lokationer med misvisende ATK-kontroller,
herunder om der kan være behov for stikprøvekontroller? Vil
ministeren ligeledes redegøre for, hvilke initiativer sagen giver
anledning til?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har bl.a. oplyst, at de
omhandlede ATK-målinger blev foretaget med udgangspunkt i
en hastighedsgrænse på 60 km/t i vestlig retning på Brovejen
ved Eggertsvej i Nykøbing Falster, som er beliggende uden for
tættere bebygget område. På Brovejen er der fastsat en hastig-
hedsgrænse på 60 km/t, hvilket er korrekt tilkendegivet ved
C55-tavler frem til lysreguleringen ved ind- og udkørsel til
Guldborgsundcentret. Efter denne lysregulering er der derimod
ikke korrekt skiltet, idet C55 først er placeret ca. 300 meter efter
lysreguleringen. Efter vejafmærkningsbekendtgørelsen skal
C55 gentages højst 50 meter efter alle betydende sideveje.
På baggrund af den manglende skiltning er der på strækningen
mellem lysreguleringen og første C55 således reelt en hastig-
hedsbegrænsning på 80 km/t. Ind- og udkørslen til Guldborgs-
undcenteret, der anses som en betydende sidevej, og lysregule-
ringen blev etableret i april 2008.
Politikredsen blev opmærksom på de forkert opkrævede bøder,
da en borger, efter at have modtaget et bødeforelæg den 16. au-
gust 2019, gjorde gældende, at skiltningen på stedet ikke var
korrekt. Færdselsafdelingen i Sydsjællands og Lolland-Falsters
Politi indledte straks herefter en undersøgelse af forholdene på
strækningen, som bekræftede borgerens påstand.
Anklagemyndigheden blev underrettet om fejlen den 6. septem-
ber 2019. Senere samme måned rettede politikredsen henven-
delse til vejmyndigheden i Guldborgsund Kommune, som oply-
ste, at der nu var opsat korrekt skiltning på strækningen.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1490: Spm. om kommentar til artiklen Politiet gav 456 forkerte fartbøder: Vi er rigtig kede af det, bragt på dr.dk den 18. juni 2020, til justitsministeren
Efterfølgende fulgte et arbejde med at fastsætte det præcise om-
fang af fejlmålingerne, hvilket er gennemført med bistand fra
Politiets Administrative Center (PAC).
Det samlede antal fejlsager på strækningen er efter en gennem-
gang af sager i hele den relevante periode fra april 2008 til 2019
endeligt afgrænset til 456 sager, som alle vedrører ATK-målin-
ger. De 456 sager er et resultat af i alt 10 målinger på stedet, og
der er afsagt dom i 48 af sagerne.
Den 18. juni 2020 udsendte Sydsjællands og Lolland-Falsters
Politi en pressemeddelelse om fejlmålingerne.
Den 17. juni 2020 var alle berørte borgere orienteret om det vi-
dere forløb.
I Sydsjællands og Lolland Falsters politikreds gennemgår civile
ATK-operatører en 14 dages uddannelse forud for varetagelse
af hastighedsmålinger. Uddannelsen vedrører bl.a. opsætning og
betjening af måleudstyret, men også elementer af færdselsloven,
således at ATK-operatøren er i stand til at foretage en nøgtern
vurdering af målestrækningerne – herunder opsætning af færds-
elstavler mv. Ved hver enkelt måling anfører operatøren på et
måleblad, at skiltningen er tydelig og opsat i henhold til gæl-
dende lovgivning.
Politikredsen har endvidere oplyst, at sagen på Brovejen har
medført en ændret procedure, således at ATK-operatøren nu i
samråd med færdselskontoret for vejsagers behandling fremad-
rettet sikrer, at vejmyndighedens hastighedsbegrænsning og
skiltning heraf er godkendt af politiet.
Sydsjællands og Lolland Falsters Politi vurderer ikke, at der er
problemer med misvisende ATK-kontroller på andre geografi-
ske lokationer i kredsen. Da det nu er et krav, at ATK-operatøren
i samråd med færdselskontoret for vejsagers behandling fremad-
rettet skal sikre, at der foreligger en godkendelse fra politiet til
vejmyndigheden til opsætning af den omhandlede hastigheds-
begrænsning og skiltningen heraf, er det endvidere politikred-
sens vurdering, at stikprøvekontroller ikke vil være nødvendige
for at imødegå lignende misvisende kontroller.
Rigspolitiet finder det beklageligt, at skiltningen ikke var i over-
ensstemmelse med de faktiske forhold, hvorved der blev opkræ-
vet forkerte bøder, og kan i øvrigt henholde sig til udtalelsen fra
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
Det kan supplerende oplyses, at Rigspolitiet for en god ordens
skyld inden for nær fremtid over for samtlige kredse vil præci-
sere vigtigheden af korrekt skiltning i forbindelse med gennem-
førelse af hastighedskontroller, ligesom Rigspolitiet vil under-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1490: Spm. om kommentar til artiklen Politiet gav 456 forkerte fartbøder: Vi er rigtig kede af det, bragt på dr.dk den 18. juni 2020, til justitsministeren
strege vigtigheden af, at der i forbindelse med kredsenes uddan-
nelse af ATK-operatører indgår undervisning, som gør det mu-
ligt for operatøren at foretage en vurdering af målestræknin-
gerne – herunder opsætning af færdselstavler mv., samt at ope-
ratøren sikrer sig, at vejmyndighedens hastighedsbegrænsning
og skiltning heraf er godkendt af politiet.”
Det er meget beklageligt, at politiet ikke har været opmærksomme på den
manglende nedskiltning fra 80 km/t til 60 km/t på strækningen i Nykøbing
Falster, der har medført, at politiet har udstedt en række fejlagtige bødefo-
relæg. Man skal som billist naturligvis kunne stole på, at det bødeforelæg,
man modtager, er korrekt.
Jeg kan konstatere, at skiltningen umiddelbart blev udbedret af kommunen,
og at der er rettet henvendelse til de bilister, det drejer sig om med henblik
på at rette fejlen. Jeg kan desuden forstå, at sagen har ført til ændrede pro-
cedurer i den lokale politikreds, så ATK-operatøren sikrer, at der er tale om
korrekt skiltning, og at Rigspolitiet over for politikredsene vil præcisere vig-
tigheden af at sikre korrekt skiltning, før en ATK-kontrol etableres.
4