Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2243934_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. september 2020
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Christiane Fallesen
2020-0030-4384
1580540
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1481 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. juni 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1481: Spm. om der gennem de seneste år er sket en stigning i eftersætninger af vanvidsbilister i såkaldte muskelbiler, og hvor politiet ikke har haft mulighed for at følge med, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1481 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om der gennem de seneste år er sket en
stigning i eftersætninger af vanvidsbilister i såkaldte muskelbi-
ler, og hvor politiet ikke har haft mulighed for at følge med?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvist oplyse, at det er en konkret
vurdering, om politiet vælger at eftersætte et køretøj eller afstår
fra det. Således indgår der – ved siden af hensynet til at få stop-
pet det pågældende køretøj – også hensynet til sikkerheden for
øvrige borgere, for de involverede betjente og for den, der efter-
sættes. Den omstændighed, at politiet undlader at eftersætte et
køretøj eller vælger at indstille en igangværende eftersættelse,
kan således skyldes andre forhold, end om politiet kan ”følge
med” køretøjet eller ej.
I de tilfælde, hvor en patrulje vælger at eftersætte et andet køre-
tøj, vil eftersættelsen som udgangspunkt blive registreret i poli-
tiets systemer. Registreringen kan ske enten som en selvstændig
disposition eller som et led i den overordnede disposition, der
har givet anledning til eftersættelsen, f.eks. et indbrud, et brugs-
tyveri eller en færdselssag. Det er derfor ikke muligt at lave et
datatræk på det samlede antal eftersættelser, herunder på hvor-
dan eftersættelserne ender, dvs. om f.eks. bilisten stoppes, om
bilisten kører galt, om bilisten kører fra politiet, eller om politiet
selv vælger at stoppe eftersættelsen, fordi en fortsat eftersættelse
indebærer en for stor risiko for øvrige borgere, for de involve-
rede betjente eller for den, der eftersættes.
En opgørelse over de tilfælde, hvor politiet ikke har kunnet følge
med under eftersættelsen af en ”vanvidsbilist”, herunder en op-
gørelse med henblik på at følge udviklingen over de seneste år,
forudsætter derfor en manuel gennemgang af alle de registrerin-
ger, der er lavet i politikredsene vedrørende eftersættelser over
en årrække. Rigspolitiet har ikke på nuværende tidspunkt fundet
grundlag for at iværksætte en sådan gennemgang allerede fordi,
at det vil være særdeles vanskeligt at identificere, hvilke sager
der vil skulle gennemgås, idet eftersættelse kan indgå som en
del af et meget stort antal hændelsestyper.
Rigspolitiet kan i øvrigt oplyse, at Rigspolitiet i foråret 2020
igangsatte et projekt vedrørende eftersættelser med alvorlig per-
sonskade, herunder dødsfald, til følge. Formålet med projektet
er at afdække og udlede udviklings- og læringspunkter med hen-
blik på udvikling og tilretning af undervisningen i udryknings-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1481: Spm. om der gennem de seneste år er sket en stigning i eftersætninger af vanvidsbilister i såkaldte muskelbiler, og hvor politiet ikke har haft mulighed for at følge med, til justitsministeren
kørsel og køreuddannelsen på Politiskolen og i politikredsene,
samt anbefalinger til eventuelt tilretning af cirkulæret om poli-
tiets udrykningskørsel og bekendtgørelsen om udrykningskør-
sel. Rigspolitiet forventer at afslutte arbejdet inden udgangen af
første kvartal 2021.”
3