Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2239031_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. september 2020
Strafferetskontoret
Henrik Overgaard Mor-
sing
2020-0030-4370
1532903
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1462 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. juni 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1463: Spm. om der kan være behov for at tildele borgere, der får deres identitet stjålet og misbrugt, en oprydningskoordinator hos politiet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1462 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om der bør indføres en mulighed
for at sætte fordringer i bero, så længe der pågår en efterforsk-
ning vedrørende misbrug af en borgers Nem-ID el. lign. til at
begå økonomisk kriminalitet, således at den berørte borger ikke
skal kaldes i retten eller tvinges til at afdrage på udeståender,
borgeren måske er uskyldig i?”
Svar:
1.
Jeg har stor forståelse for de problemstillinger vedrørende identitetsty-
veri, som spørgeren rejser i dette og de følgende to spørgsmål. Det må op-
leves som meget grænseoverskridende at blive udsat for identitetstyveri og
pludselig at blive afkrævet penge for varer, man ikke har købt, eller lån, man
ikke har optaget. Derfor vil Justitsministeriet sammen med andre ministerier
undersøge, om det er muligt at gøre mere for at beskytte ofrene for identi-
tetstyveri, uden at det stiller de erhvervsdrivende ringere.
2.
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at en borger, der skylder penge, kan
blive indkaldt til et møde i fogedretten, hvor den, der har penge til gode, kan
forsøge at få fogedrettens hjælp til at inddrive gælden.
Hvis skyldneren mener, at vedkommende ikke skylder pengene – f.eks. fordi
den pågældende mener sig udsat for et identitetstyveri – eller vil protestere
over andet i sagen, kan den pågældende gøre indsigelser på mødet. Hvis
fogedretten ikke kan tage stilling til protesten med det samme, kan foged-
retten udsætte sagen til et nyt møde, hvor der er afsat mere tid til at behandle
sagen. Alt efter protestens karakter kan fogedretten også i stedet henvise
sagen til civilretten, hvor der vil blive indledt en retssag på grundlag af fo-
gedsagen.
Endvidere kan fogedretten udsætte sagen, hvis sagen bør afvente udfaldet af
en anden retssag eller administrativ sag, eller der foreligger andre særlige
grunde.
Det kan i den forbindelse oplyses, at det klare udgangspunkt i dansk ret er,
at man ikke bliver aftaleretligt forpligtet af en erklæring, der uberettiget af-
gives i ens navn eller ændres efter afgivelsen. Dette gælder også over for en
løftemodtager, som er i god tro. Det beror dog på en konkret vurdering, som
henhører under domstolene, af den enkelte sags omstændigheder, om ek-
sempelvis en NemID-indehaver bliver aftaleretligt forpligtet ved misbrug af
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1463: Spm. om der kan være behov for at tildele borgere, der får deres identitet stjålet og misbrugt, en oprydningskoordinator hos politiet, til justitsministeren
NemID-indehaverens digitale signatur. Efter omstændighederne kan Ne-
mID-indehaveren blive aftaleretligt forpligtet f.eks. ved at have udvist ufor-
sigtig adfærd.
Det har hidtil ikke været en politimæssig opgave at håndtere civilretlige op-
gaver for forurettede i de sager, som politiet efterforsker, herunder koordi-
nation af kontakt til private firmaer, pengeinstitutter m.v., på vegne af den
forurettede. Hvis en borgers identitet misbruges, kan politiet vejlede den
forurettede om at søge advokatbistand for at sikre korrekt håndtering af
eventuelle civile krav, der udspringer af strafbare forhold, som den foruret-
tede har været udsat for. Herudover kan civile krav påtales under straffesa-
ger i henhold til reglerne i retsplejelovens kapitel 89.
3.
For så vidt angår hæftelse for uautoriserede betalingstransaktioner har Ju-
stitsministeriet gennem Erhvervsministeriet indhentet en udtalelse fra For-
brugerombudsmanden vedrørende betalingslovens §§ 97-100 og misbrug af
Nem-ID. Forbrugerombudsmanden oplyser i den forbindelse:
”Betalingslovens §§ 97-100 indeholder en række hæftelsesreg-
ler, der regulerer fordelingen af tabet mellem betaleren og beta-
lingstjenesteudbyderen i tilfælde af uautoriserede betalinger og
andres uberettigede anvendelse af en betalingstjeneste.
Som udgangspunkt hæfter betalerens udbyder i forhold til beta-
leren for tab som følge af uautoriserede betalingstransaktioner,
jf. betalingslovens § 99.
En række særlige omstændigheder beskrevet i lovens § 100, stk.
2-5, kan medføre, at betaleren selv skal bære tabet helt eller del-
vist (selvrisiko). Betaleren hæfter som altovervejende hovedre-
gel med op til 375 kr., når de uautoriserede transaktioner er gen-
nemført ved hjælp af den personlige sikkerhedsforanstaltning
som fx en pinkode eller Nem-ID, jf. § 100, stk. 3. Betaleren kan
risikere at skulle hæfte med op til 8.000 kr., eller for hele tabet
selv, hvis forbrugeren selv har gjort misbruget muligt.
Hvis den uberettigede tilegnelse af den til betalingstjenesten hø-
rende personlige sikkerhedsforanstaltning ikke kunne opdages
af betaleren forud for den uberettigede anvendelse, hæfter beta-
lerens udbyder for hele tabet, jf. § 100, stk. 8.
Det finansielle ankenævn har en omfattende praksis om tabsfor-
delingen mellem betaleren og betalingstjenesteudbyderen efter
de pågældende hæftelsesregler. Det fremgår af ankenævnets års-
beretning fra 2019, at forbrugerne opnåede et positivt resultat i
størstedelen af de afsluttede sager om misbrug af en betalings-
tjeneste.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1463: Spm. om der kan være behov for at tildele borgere, der får deres identitet stjålet og misbrugt, en oprydningskoordinator hos politiet, til justitsministeren
Nem-ID udgør ikke en betalingstjeneste. Misbrug af Nem-ID vil
kun være omfattet af de ovenfor beskrevne forbrugerbeskyt-
tende hæftelsesregler i betalingsloven, hvis Nem-ID’et anven-
des som personlig sikkerhedsforanstaltning til fx at hæve/over-
føre penge fra Nem-ID-indehaverens konto.
Betalingslovens hæftelsesregler finder derfor kun anvendelse
ved misbrug af Nem-ID til fx optagelse af lån, hvis låneprove-
nuet er indsat på Nem-ID-indehaverens konto, hvorfra vedkom-
mende, der har misbrugt Nem-ID’et, hæver/overfører beløbet.
Den uberettigede hævning udgør i så fald en uautoriseret beta-
lingstransaktion.”
4