Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2224024_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. maj 2020
Beredskabsafdelingen
Sara Stensgård
2020-0030-4176
1490114
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1304 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. maj 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Sara Stensgård
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: MFU spm. om, hvilke tiltag ministeren vil tage, for at coronastyrelsen ikke bliver præget af unødigt bureaukrati, så styrelsen kan handle effektivt og hurtigt både i tider med og uden pandemier, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1304 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange der forventes ansat, herun-
der antal fuldtidsansatte, i den nye styrelse under Justitsministe-
riet, som blev annonceret den 12. maj 2020, og som har til for-
mål sikre forsyning, logistik og kritisk infrastruktur under kri-
ser?”
Svar:
Erfaringerne med håndteringen af COVID-19 i Danmark har vist, at der er
behov for en konsistent og tværgående koordination af myndighedernes ind-
satser. Det gælder f.eks., når det handler om at sikre forsyning af samfund-
skritisk infrastruktur.
I dag spiller Den Nationale Operative Stab (NOST) under Rigspolitiets le-
delse en central og koordinerende rolle på tværs af myndigheder med bl.a.
at skaffe værnemidler og tilvejebringe testkapacitet.
Den kommende styrelse vil være en videreudvikling af det eksisterende ar-
bejde, og styrelsen vil bl.a. skulle varetage en række af de opgaver i forhold
til COVID-19, som i dag understøttes af det tværsektorielle arbejde i Den
Nationale Operative Stab (NOST).
Det er regeringens opfattelse, at de opgaver, som en ny styrelse vil skulle
varetage, er tværsektorielle og understøttende og ikke snævert sundhedsfag-
lige. Det er således ambitionen, at styrelsen varigt vil styrke den samlede
myndighedsindsats i tilfælde af sundhedskriser af en vis størrelse, herunder
f.eks. dimensionere og koordinere testkapacitet og inddæmningsforanstalt-
ninger mv., gennemføre informationsaktiviteter samt koordinere operative
indsatser og arbejdet med bl.a. forsyningssikkerhed.
Den nye styrelse skal således bl.a. særligt levere merværdi i situationer, hvor
myndighederne på Sundhedsministeriets område er under et ekstraordinært
pres. En del af formålet med den nye styrelse er i den forbindelse at aflaste
sundhedsmyndighederne for noget af det, der ikke er sundhedsfaglige ker-
neopgaver. Styrelsens opgaver vil naturligvis skulle løftes i tæt samarbejde
med dels sundhedsmyndighederne, dels de øvrige beredskabsmyndigheder.
Styrelsen forventes at være i drift i august 2020, og der er endnu ikke taget
endelig stilling til styrelsens økonomi, antal medarbejdere, den geografiske
placering mv.
2