Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2224068_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. juli 2020
Politikontoret
Lasse Lykke Gregersen
2020-0030-4331
1520309
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1431 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. juni 2020. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1431: Spm. om i hvilke forskellige uddannelser der, efter ministerens opfattelse, indgår undervisning i at kunne arbejde med ungdomskriminelle, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1431 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, i hvilke forskellige uddannelser der, ef-
ter ministerens opfattelse, indgår undervisning i at kunne ar-
bejde med ungdomskriminelle?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Social- og Indenrigsministeriet, som har oplyst følgende:
”Kriminalitet kan være et symptom på sociale problemer, og
derfor er det efter Social- og Indenrigsministeriets vurdering
ikke muligt generelt at sige, hvilken uddannelse der er relevante
for fagprofessionelle, da det vil afhænge af den enkeltes forhold
og behov.
Social- og Indenrigsministeriet kan derfor redegøre for de funk-
tioner på ministeriets område, hvor det er særligt relevant at
have specifik viden om kriminalitet og årsagerne til kriminalitet.
Inden for ministeriets område er det særligt SSP-medarbejdere
samt personalet på anbringelsessteder.
Som en del af den politiske aftale ”Aftale om reform af indsatsen
mod ungdomskriminalitet – Alle handlinger har konsekvenser”
(2018) mellem V, LA, K, DF og S, blev det besluttet at udbyde
en national SSP-uddannelse. På den baggrund har Socialstyrel-
sen fået til opgave at udvikle og drive den kommende SSP ud-
dannelse, som har til formål at styrke det kriminalitetsforebyg-
gende samarbejde. Uddannelsen skal opkvalificere SSP-konsu-
lenterne og give dem og de lokale SSP-medarbejdere bedre red-
skaber til at opfange tendenser og signaler i forhold til børn og
unge i lokalområdet, som kræver handling. Uddannelsen vil
endvidere danne grundlag for, at SSP-konsulenterne mødes og
etablerer netværk på tværs af kommunegrænser, så den konkrete
viden og indsats i én kommune kan tænkes sammen med andre
kommuners erfaringer om, hvordan det kriminalitetsforebyg-
gende arbejde får størst effekt. SSP-uddannelsen er målrettet
kommuner og politi, og består af et grundmodul og en række
tilvalgsmoduler.
Grundmodulet er målrettet kommunalt ansatte medarbejdere,
der har SSP/kriminalitetsforebyggende samarbejde som primær
arbejdsfunktion, samt ledelsesrepræsentanter for kommunens
lokale SSP-samarbejde. Derudover medarbejdere i politiet, der
har et direkte samarbejde med kommunerne i SSP-samarbejdet
samt ledelsesrepræsentanter for politiets lokale SSP-samar-
bejde. I løbet af 2020 udbydes SSP-uddannelsen i 11 politik-
redse (København og Bornholm er lagt sammen). Fra 2021 vil
grundmodulet blive udbudt nationalt og suppleret med nationale
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1431: Spm. om i hvilke forskellige uddannelser der, efter ministerens opfattelse, indgår undervisning i at kunne arbejde med ungdomskriminelle, til justitsministeren
tilvalgsmoduler, som er emnemoduler inden for SSP-samarbej-
dets arbejdsområde.
En anden væsentlig faggruppe er personalet, der arbejder med
de anbragte kriminelle eller kriminalitetstruede børn og unge på
anbringelsesstederne. Der blev derfor ligeledes med aftalen ”Af-
tale om en reform af ungdomskriminalitet – alle handlinger har
konsekvenser” igangsat udarbejdelsen af rapporten ”Undersø-
gelse af behovet for yderligere ydre sikkerhed og efteruddan-
nelse til personalet på sikrede og delvist lukkede institutioner”,
der bl.a. har til formål at se på personalets kompetencer og evt.
behov for efteruddannelse i forhold til konflikthåndtering, magt-
anvendelse samt regelgrundlaget herfor. Resultaterne af denne
rapport forventes oversendt til aftalekredsen i efteråret 2020.”
Justitsministeriet har desuden indhentet en udtalelse fra Domstolsstyrelsen,
som har oplyst følgende:
”Dommerne gennemgår en digital mesterlæreuddannelse forud
for beskikkelse til Ungdomskriminalitetsnævnet. Det består af
både et digitalt læringsforløb med teoretisk indhold, refleksions-
øvelser og oplæg til fokuspunkter og drøftelsesspørgsmål i
mesterlæredelen, som består af overværelse af møder i nævnet
og efterfølgende refleksionsmøder med mentor-dommeren, som
har været formand på mødet.
Det digitale forløb består dels af læsning af forskelligt materiale
og dels af film med forskellige faglige oplæg, som dækker em-
nerne ”Nævnets opbygning og dommerens rolle”, ”Barnets per-
spektiv”, ”Barnets Udvikling” og ”Udsatte børn og unge”.
Efter to digitale moduler med nævnsmøder imellem vender rol-
lerne, og den nye dommer har efter sin udnævnelse formands-
rollen i nævnsmødet med den erfarne dommer som observatør.
Efterfølgende giver den erfarne dommer feedback på i forvejen
aftalte fokuspunkter.
Formålet med uddannelsen er dels at give dommeren en oplæ-
ring i rollen som nævnsmedlem og rammerne for ungdomskri-
minalitetsnævnet, men ligeledes at dommeren får en forståelse
for de særlige forhold, der gør sig gældende i sager med socialt
udsatte børn. Ud af flere læringsmål kan bl.a. nævnes forståelse
for forhold der påvirker børns opvækst, diagnoser/handicaps be-
tydning for børns adfærd, betydningen af barnets perspektiv
samt barnets mulige reaktionsmønster under nævnsmødet og
hensigtsmæssig håndtering heraf.”
Justitsministeriet har endelig indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har
oplyst følgende:
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1431: Spm. om i hvilke forskellige uddannelser der, efter ministerens opfattelse, indgår undervisning i at kunne arbejde med ungdomskriminelle, til justitsministeren
”Det er en forudsætning for at blive udpeget til nævnsmedlem i
Ungdomskriminalitetsnævnet, at den pågældende politiansatte
har deltaget i Rigspolitiets ”Uddannelse af nævnsmedlemmer til
Ungdomskriminalitetsnævnet”.
Uddannelsen udbydes en til to gange om året efter behov og har
en varighed af to dage adskilt af en periode med praktisk virke
som nævnsmedlem.
På uddannelsens første dag undervises der i Ungdomskrimina-
litetsnævnets formål, virke og sammensætning samt roller og
forpligtelser.
Der undervises endvidere i omfanget og karakteren af ungdom-
skriminalitet i Danmark, samt om faktorer, der øger eller mind-
sker risikoen for kriminalitet – med henblik på at kunne identi-
ficere tiltag, der kan forebygge gentagen kriminalitet under hen-
syn til barnets/den unges situation.
På uddannelsens anden dag undervises deltagerne i hvilke støt-
tende, opdragende og genoprettende foranstaltninger og tiltag,
der kan fastsættes af Ungdomskriminalitetsnævnet, herunder
nærmere om hvilke kendte effekter af forebyggende interventio-
ner, der er knyttet til de enkelte foranstaltninger og tiltag.
Når uddannelsen er gennemført, bliver deltagerne certificeret
som nævnsmedlem – og udpeges som medlem af Ungdomskri-
minalitetsnævnet i fire år.”
4