Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2223867_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. juli 2020
Politikontoret
Fie Clement Beisheim
2020-0030-4312
1517922
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1425 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. juni 2020. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1425: Spm. om, hvorfor der er store regionale forskelle i kriminalitetsramtes tilfredshed med politiet, afhængig af hvor i landet de bor, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1425 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren forklare, hvorfor der er store regionale forskelle
i kriminalitetsramtes tilfredshed med politiet, afhængig af hvor
i landet de bor, og vil ministeren redegøre for, hvad vil ministe-
ren foretage sig, for at man kan regne med lige og god behand-
ling i hele landet, hvis man er ramt af kriminalitet?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvist oplyse, at undersøgelsen af
kriminalitetsramte borgeres tilfredshed med politiet blev iværk-
sat med det formål at få et dybdegående indblik i kriminalitets-
ramte borgeres oplevelse af mødet med politiet.
Undersøgelsen viser en generel variation i målingen af tilfreds-
hed hhv. øst og vest for Storebælt. Dette er i tråd med lignende
undersøgelser af tilfredshed med offentlige services som f.eks.
politiets Tryghedsundersøgelse 2019 og Vive, 2011: ”Er til-
fredse borgere lig med kvalitet?”.
Undersøgelsen er udarbejdet som en national undersøgelse ba-
seret på svar fra 6.318 borgere. Resultaterne skal dermed pri-
mært belyse
nationale
forskelle på borgertilfredshed fordelt på
f.eks. kriminalitetstype, anmeldelseskanal mv. Undersøgelsen
giver imidlertid ikke svar på, hvad variationerne i tilfredsheden
mellem politikredsene skyldes, da dette spørgsmål ikke har væ-
ret genstand for undersøgelse.
Det bemærkes imidlertid, at der er et igangværende arbejde i
Rigspolitiet med at genbesøge eksisterende initiativer, der kan
adressere de udfordringer, borgerne påpeger i undersøgelsen –
på tværs af alle politikredse, ligesom Rigspolitiet igennem de
seneste år har iværksat en række indsatser i forhold at sikre en
lige og god behandling af borgerne på tværs af politikredsene.
Af de initiativer som Rigspolitiet har iværksat, kan f.eks. næv-
nes:
1)
Mødet med voldtægtsofre
Politiets vejledning til behandling af voldtægtssager er i 2019
blevet opdateret to gange med henblik på at sikre, at anmeldelser
om voldtægt altid tages alvorligt og behandles grundigt, så ofret
føler sig trygt, godt behandlet og taget seriøst.
Herudover er der i grund- og videreuddannelsesforløbet for po-
litifolk fokuseret på at udvikle afhøringsmåder, som både balan-
cerer hensynet til forurettede og indhentning af relevant infor-
mation om sagens indhold.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1425: Spm. om, hvorfor der er store regionale forskelle i kriminalitetsramtes tilfredshed med politiet, afhængig af hvor i landet de bor, til justitsministeren
2)
Muligheden for at borgerne kan få en status på sagen
Der er i 2019 udarbejdet en ny fysisk folder til ofre, der bl.a.
udleveres til alle ofre for personfarlig kriminalitet, og som skit-
serer de handlemuligheder ofre har, herunder om muligheden
for at få tildelt en bistandsadvokat og en kontaktperson i politiet.
Siden 2019 er folderen uddelt til over 15.000 ofre for kriminali-
tet.
Der er i 2019 desuden gennemført et pilotprojekt i to politik-
redse med ’borgerrådgivere’, der under sagsforløbet står til rå-
dighed for spørgsmål og sparring med kriminalitetsramte bor-
gere. De foreløbige erfaringer er positive i forhold til borgernes
tilfredshed med ordningen.
Herudover arbejder politikredsene aktivt på at supplere den
skriftlige underretning ved henlæggelse af straffesager med en
mundtlig underretning særligt i de tilfælde, hvor ofrene har væ-
ret stærkt følelsesmæssigt berørt af sagen.
Rigspolitiet vil fra 2. halvår 2020 iværksætte et opfølgende fo-
kus på indsatser, der er målrettet borgere udsat for personfarlig
kriminalitet generelt. For eksempel vil Rigspolitiet i løbet af 2.
halvår 2020 iværksætte en møderække med politikredsene for-
delt over 12 måneder med det formål at sikre, at vejledningen til
håndtering af voldtægtsofre anvendes korrekt, og herunder få in-
put til eventuelle forbedringsmuligheder på området.
3)
Et fast koncept for den gode samtale mellem borgeren og
politiet
Rigspolitiet har siden 2018 udviklet og implementeret et natio-
nalt samtalekoncept for den gode samtale med borgeren og po-
litiet i alle politikredsenes vagtcentraler, alarmcentraler, servi-
cecentre og ekspeditioner. Konceptet sikrer bl.a., at enhver me-
darbejder i borgervendte funktioner mindst én gang årligt gen-
nemfører et træningsforløb med henblik på at udvikle deres
kompetencer inden for området.
Derudover gennemfører Rigspolitiet årligt ’lyttepaneler’ i alle
politikredsenes servicecentre, vagtcentraler og alarmcentraler,
hvor generelle tendenser i mødet mellem politi og borger lyttes
og drøftes, således politikredsene har det bedst mulige funda-
ment for den fremadrettede udvikling på området.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at der også ud over de nævnte
initiativer bør arbejdes målrettet i politikredsene på at forbedre
kriminalitetsramte borgeres tilfredshed med politiet. Rigspoli-
tiet vil løbende følge op på dette arbejde.”
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1425: Spm. om, hvorfor der er store regionale forskelle i kriminalitetsramtes tilfredshed med politiet, afhængig af hvor i landet de bor, til justitsministeren
2.
De tal, vi ser i politiets nyligt offentliggjorte tilfredshedsundersøgelse, er
på ingen måde tilfredsstillende. Undersøgelsen understreger meget tydeligt
vigtigheden af, at politiet skal have fokus på både opklaring af sagen, og
måden hvorpå politiet møder ofrene. Det gælder i hele landet. Derfor er det
også godt, at politiet har taget en række skridt – både i forhold til at forbedre
borgernes møde med politiet generelt og specifikt i forhold til håndteringen
af sager om personfarlig kriminalitet.
Borgerne skal opleve, at politiet er nært og tilgængeligt. Derfor ser jeg også
frem til, at vi i forbindelse med de kommende forhandlinger om en ny fler-
årsaftale for politiet og anklagemyndigheden bl.a. skal drøfte, hvordan vi
sikrer, at danskerne får et nærværende politi i hele landet.
4