Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2159274_0001.png
Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 351
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. oktober 2019
Koncernstyringskontoret
Nikolaj Rævdal
2019-0030-2625
1234187
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 351 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren dein 19. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Morten Eidner
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvilke og hvor mange andre lande i EU der sender myndighedernes tolkeopgaver i udbud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 351 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 12. september
2019 om EasyTranslate oplyse, om det teoretisk er muligt at ud-
arbejde en model, hvor udbuddet splittes op, f.eks. i forhold til
de geografisk dele i Danmark?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at det ikke kan udelukkes, at det teore-
tisk kunne være muligt at foretage en opsplitning af udbuddet,
men at en sådan opsplitning kan være i strid med udbudsreg-
lerne og indebære praktiske uhensigtsmæssigheder.
En opsplitning af et udbud på geografiske dele af Danmark (på
f.eks. politikredse) ville fortsat indebære, at indkøbet af tolkey-
delser skal ske i henhold til procedureregler i udbudslovens af-
snit II, når indkøbet overstiger tærskelværdien på 1.072.094 kr.
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 345
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Blandt de praktiske uhensigtsmæssigheder kan nævnes, at der
ved en opsplitning ville være et behov for f.eks. at koordinere
en tolkeordning centralt i Rigspolitiet, opstille tværgående kri-
terier for tolkenes kompetencer, sikkerhedsgodkendelse mv.
Samtidig skal der ved indkøb af tolkeydelser udvises skyldige
økonomiske hensyn, jf. Budgetvejledning 2016. Det vil være
vanskeligt at sikre, hvis indkøbet deles op i mange små dele.
Dertil kommer, at i det omfang der er tale om en kunstig opde-
ling af indkøb, vil en opsplitning have karakter af omgåelse af
udbudsreglerne.
På den anden side kan det ikke udelukkes, at det for så vidt an-
går særligt indkøb af tolkeydelser på de smalle sprogområder
kunne være en mulighed at indkøbe disse særskilt, hvis ikke ind-
købet overstiger tærskelværdien på 1.072.094 kr. Det ville dog
kræve en nærmere afklaring, om en sådan opdeling ville være
en mulighed i forhold til udbudsreglerne.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at der i forbindelse med ud-
arbejdelsen af udbudsmaterialet til det nuværende udbud blev
overvejet forskellige udbudsmodeller, herunder muligheden for
en opsplitning af udbuddet i geografiske dele i Danmark.
Det var i den forbindelse Rigspolitiets vurdering, at en geogra-
fisk opdeling af rammeaftalen i forhold til politiet ville medføre
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvilke og hvor mange andre lande i EU der sender myndighedernes tolkeopgaver i udbud, til justitsministeren
en række udfordringer i forhold til f.eks. telefon- og videotolk-
ning, hvor tolkens geografiske placering ikke er afgørende, og
at der ved en samlet rammeaftale kunne drages fordel af tolke-
nes services i forhold til telefon- og videotolkning uanset deres
geografiske placering.
Det var ligeledes Rigspolitiets vurdering, at en geografisk op-
delt aftale ville betyde, at den enkelte betjent skulle kontakte
forskellige leverandører afhængig af, hvor den pågældende be-
tjent havde tjeneste. Med en samlet rammeaftale kontaktes den
samme leverandør, uanset hvor i landet betjenten udfører sine
opgaver. Endvidere ville en løsning med flere leverandører be-
tyde, at der ville være forskellige kontaktpunkter og forskellige
bookingportalløsninger mv.”
3