Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2084548_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. oktober 2019
EU-retskontoret
Evin Botansen
2019-0035-0106
1237588
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A
fra Folketingets Retsudvalg, som er stillet den 2. oktober 2019.
Samrådsspørgsmål A:
”Vil
ministeren redegøre for de væsentligste punkter på dagsordenen for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019?”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 3/10-19 om rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019, til justitsministeren
[Indledning]
1.
Den 7.-8. oktober 2019 afholdes der rådsmøde om ret-
lige og indre anliggender i Luxembourg. Udvalget har
fået tilsendt et samlenotat om sagerne på rådsmødet til
orientering.
Som det fremgår af samlenotatet, er der 13 sager på råds-
mødedagsordenen, som vedrører Justitsministeriets om-
råde. Nogle af disse er omfattet af retsforbeholdet.
Der er ikke forslag til lovgivning på dagsordenen. De fle-
ste punkter er politiske drøftelser, meningsudvekslinger
eller vedtagelse af rådskonklusioner.
Jeg vil i min tale i dag fremhæve de samme punkter, som
jeg vil fremhæve over for Europaudvalget i morgen, når
jeg forelægger rådsmødet.
Det gælder navnlig
punktet om EU’s tiltrædelse af Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention, som jeg i
morgen forelægger til forhandlingsoplæg i Europaudval-
get.
Herudover vil jeg komme ind på Eurojust, herunder Dan-
marks samarbejdsaftale med Eurojust.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 3/10-19 om rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019, til justitsministeren
Endelig vil jeg også komme ind på det såkaldte whist-
leblowerdirektiv. Min forgænger lovede Europaudvalget
en orientering om den endelige kompromistekst. Denne
orientering vil jeg give Europaudvalget i morgen. Jeg sy-
nes, I skal have den samme orientering.
[Dagsordenspunkt 7
– EU’s tiltrædelse til Den
Euro-
pæiske Menneskerettighedskonvention]
2.
Dagsordenens
punkt 7 handler om EU’s tiltrædelse af
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Det er en sag med en længere historie, og den er ikke helt
ukompliceret. Jeg vil starte med at ridse forløbet i sagen
op.
Danmark har som bekendt ligesom de andre EU-med-
lemsstater tiltrådt Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention. Det har EU ikke. Men det fremgår af Lissa-
bontraktaten, at EU skal tiltræde konventionen.
EU’s charter om grundlæggende rettigheder
beskytter
også menneskerettighederne. Desuden udgør de grund-
læggende rettigheder, som er garanteret ved menneske-
rettighedskonventionen, generelle principper i EU-ret-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 3/10-19 om rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019, til justitsministeren
ten. Men da EU ikke har tiltrådt konventionen, er Unio-
nen ikke forpligtet af menneskerettighedskonventionen,
og en person kan ikke klage til Menneskerettighedsdom-
stolen for at få taget stilling til, om EU har overholdt kon-
ventionen.
Hvis EU tiltræder konventionen, vil borgere og virksom-
heder fremover kunne klage over EU til Menneskeret-
tighedsdomstolen. Det kan f.eks. være en klage over en
afgørelse, som Kommissionen har truffet på konkurren-
ceområdet.
EU’s tiltrædelse
vil også have betydning i en
situation, hvor en medlemsstat fuldt korrekt har anvendt
en EU-forordning. Her vil Menneskerettighedsdomsto-
len kunne tage stilling til, om EU har krænket konventi-
onen.
3.
Europaudvalget gav i 2010 forhandlingsmandat til, at
den daværende regering kunne støtte, at Kommissionen
fik mandat til at indlede forhandlinger med Europarådets
medlemsstater om
EU’s tiltrædelse af menneskerettig-
hedskonventionen, forudsat at der blev taget hensyn til
forskellige problemstillinger, som EU’s tiltrædelse rej-
ste.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 3/10-19 om rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019, til justitsministeren
Problemstillingerne handlede bl.a. om, at både EU og
den berørte medlemsstat skulle have mulighed for at for-
svare sig. Endvidere skulle der findes en mekanisme,
som kunne sikre, at EU-Domstolen fik mulighed for at
udtale sig om de EU-retlige aspekter af klagesagerne, før
sagen blev behandlet af Menneskerettighedsdomstolen.
Kun Dansk Folkeparti udtalte sig imod forhandlingsop-
lægget i 2010.
Mandatet til Kommissionen blev herefter vedtaget, og
det lykkedes i 2013 at nå til enighed med Europarådets
medlemsstater om et udkast til en tiltrædelsestraktat.
Udkastet til tiltrædelsestraktat indeholdt forskellige be-
stemmelser, som havde til formål at tage højde for den
særlige konstruktion, som EU udgør, herunder de pro-
blemstillinger, som blev fremhævet i forhandlingsoplæg-
get fra Europaudvalget i 2010.
4.
Efterfølgende blev udkastet til tiltrædelsestraktat fore-
lagt for EU-Domstolen, der i december 2014 udtalte, at
udkastet ikke var foreneligt med EU-retten. Domstolen
pegede bl.a. på, at udkastet til tiltrædelsestraktat ikke i
tilstrækkeligt omfang fastlagde forholdet mellem EU-
retten og menneskerettighedskonventionen.
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 3/10-19 om rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019, til justitsministeren
Jeg vil ikke gennemgå alle elementerne i EU-Domstolens
udtalelse, men kun fremhæve de væsentlige.
EU-Domstolen pegede blandt andet på en konflikt mel-
lem EU’s princip om gensidig
tillid og menneskerettig-
hedskonventionen.
Princippet om gensidig tillid indebærer, at EU-medlems-
staterne som det helt klare udgangspunkt skal lægge til
grund, at de andre medlemsstater overholder EU-retten
og navnlig de grundlæggende rettigheder. Det kan ek-
sempelvis være relevant, når en person udleveres til straf-
forfølgning i en anden stat.
Menneskerettighedskonventionen pålægger i sådanne si-
tuationer i videre omfang medlemsstaterne at kontrollere
andre medlemsstaters overholdelse af de grundlæggende
rettigheder.
Den konflikt, der herved kan opstå mellem princippet om
gensidig tillid og menneskerettighedskonventionen, er
ifølge Domstolen ikke løst i tiltrædelsestraktaten.
Herudover pegede EU-Domstolen på en problemstilling
på området for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
det såkaldte FUSP-område.
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 3/10-19 om rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019, til justitsministeren
EU-Domstolens kompetence på dette område er begræn-
set. Det medfører, at der kan være handlinger eller und-
ladelser, som efter udkastet til tiltrædelsestraktat kan
blive prøvet af Menneskerettighedsdomstolen, men hvor
EU-Domstolen ikke har kompetence til at foretage en
prøvelse.
Herved ville domstolsprøvelsen blive overladt til en
domstol, der er ekstern i forhold til EU, og det er ifølge
EU-Domstolen ikke i overensstemmelse med EU-retten.
5.
Kommissionen har igennem længere tid, efter at udta-
lelsen forelå, overvejet, hvordan man skulle håndtere de
problemstillinger, som EU-Domstolens udtalelse rejser.
Kommissionen har imidlertid nu fundet en vej, og for-
mandsskabet lægger derfor op til, at forhandlingerne med
Europarådets medlemsstater kan genoptages, og at Kom-
missionen gives supplerende forhandlingsdirektiver,
som har til formål at løse de problemer, som EU-Dom-
stolen har peget på.
Forhandlingsdirektiverne vil indebære, at der skal for-
handles en række ændringer af tiltrædelsestraktaten på
plads.
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 3/10-19 om rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019, til justitsministeren
Ændringerne af tiltrædelsestraktaten skal blandt andet
sikre, at der tages højde for princippet om gensidig tillid
mellem EU-medlemsstaterne, der som nævnt indebærer,
at EU-medlemsstater i visse tilfælde skal lægge til grund,
at andre EU-medlemsstater overholder de grundlæg-
gende rettigheder.
Ændringerne skal også sikre, at der inden for den fælles
udenrigs- og sikkerhedspolitik ikke er områder, hvor der
er mulighed for at klage til Menneskerettighedsdomsto-
len, men hvor EU-Domstolen ikke har kompetence til at
tage stilling til det pågældende spørgsmål.
Herudover skal der tages højde for forskellige andre pro-
blemstillinger, som EU-Domstolen har rejst. Det drejer
sig overordnet om at sikre, at EU’s tiltrædelse af menne-
skerettighedskonventionen ikke indebærer omgåelse af
EU-retten. Og at Menneskerettighedsdomstolen kun får
kompetence til at tage stilling til, om EU har overholdt
menneskerettighedskonventionen, men ikke hvordan
EU-retten f.eks. skal fortolkes.
6.
Regeringen støtter, at EU tiltræder menneskerettig-
hedskonventionen. Ikke kun fordi det står i Lissabontrak-
taten, at EU
skal
tiltræde. Men også fordi det vil forbedre
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 3/10-19 om rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019, til justitsministeren
menneskeretsbeskyttelsen af borgerne og virksomhe-
derne.
Desuden vil det være et vigtigt politisk signal, at ikke kun
medlemsstaterne, men også EU bliver forpligtet af men-
neskerettighedskonventionen.
I morgen vil jeg forelægge sagen for Europaudvalget til
forhandlingsoplæg for at få mandat til, at man fra dansk
side støtter, at forhandlingerne om et nyt udkast til en til-
trædelsestraktat, der tager højde for de problemstillinger,
som EU-Domstolens udtalelse om det foreliggende ud-
kast rejser, genoptages snarest muligt med de supple-
rende forhandlingsdirektiver.
Europaudvalgets mandat fra 2010 om, at regeringen
kunne støtte, at Kommissionen fik mandat til at indlede
forhandlinger med Europarådets medlemsstater om EU’s
tiltrædelse af menneskerettighedskonventionen, er stadig
gældende. Det nye forhandlingsoplæg vedrører kun de
supplerende forhandlingsdirektiver og udgør derfor et
supplement til udvalgets mandat fra 2010.
7.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at det langt fra
er givet, at det vil være muligt at nå til enighed om en ny
tiltrædelsestraktat med Europarådets medlemsstater.
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 3/10-19 om rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019, til justitsministeren
Skulle det lykkes, vil Rådet senere med enstemmighed
skulle vedtage en rådsafgørelse, der bemyndiger EU til
at tiltræde traktaten, og Europa-Parlamentet skal god-
kende tiltrædelsen. Desuden skal alle Europarådets med-
lemsstater ratificere traktaten. Endelig skal der vedtages
interne regler i EU til gennemførelse af tiltrædelsestrak-
taten.
Vi er med andre ord endnu langt fra mål, og hvis proces-
sen bevæger sig godt fremad, vil regeringen skulle vende
tilbage til Folketinget ved senere lejligheder. Men det er
efter regeringens opfattelse rigtig positivt, at forhandlin-
gerne med Europarådets medlemsstater nu starter op
igen.
[Dagsordenens punkt 2
Rådskonklusioner om fort-
sættelse af arbejdet i Eurojust med at facilitere og
styrke samarbejdet mellem nationale myndigheder
på retsområdet]
8.
Dagsordenens punkt 2 handler om Eurojust
altså
agenturet, der beskæftiger sig med det retlige samarbejde
i straffesager i EU.
10
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 3/10-19 om rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019, til justitsministeren
Der er lagt op til vedtagelse af rådskonklusioner, hvor
Rådet opfordrer Eurojust til at fortsætte arbejdet med at
understøtte og styrke samarbejdet mellem de nationale
myndigheder på retsområdet.
Det handler bl.a. om, at Eurojust skal fortsætte med at
have et tæt samarbejde med Europol samt en tæt kontakt
til medlemsstaterne.
9.
Jeg er selvfølgelig fuldstændig enig i, at Eurojust skal
fortsætte det gode arbejde med at hjælpe medlemssta-
terne i sager om grænseoverskridende kriminalitet.
Danmark deler ambitionen om at skabe et godt og effek-
tivt samarbejde mellem de nationale myndigheder på
retsområdet, og Eurojust er en vigtig myndighed i den
samenhæng.
Af samme grund er jeg også rigtig glad for, at jeg i for-
bindelse med afholdelsen af rådsmødet på Danmarks
vegne skal underskrive samarbejdsaftalen mellem Dan-
mark og Eurojust.
Danmark stod jo ellers til af falde ud af Eurojust-samar-
bejdet, når den nye forordning om Eurojust træder i kraft
til december.
11
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 3/10-19 om rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019, til justitsministeren
Men med samarbejdsaftalen med Eurojust sikres et fort-
sat tæt samarbejde mellem de danske myndigheder og
Eurojust.
Det er til glæde for både Danmark og for alle de øvrige
medlemsstater.
10.
Til slut vil jeg gerne informere Retsudvalget om
Whistleblowerdirektivet.
Whistleblowerdirektivet går helt kort fortalt ud på at
styrke overholdelse af EU-lovgivningen gennem beskyt-
telse af whistleblowere. Direktivet sikrer en minimums-
beskyttelse over for whistleblowere på en række speci-
fikke områder og finder både anvendelse på personer, der
arbejder i den offentlige og i den private sektor. Forslaget
indebærer en forpligtelse til at etablere klare kanaler til
indberetning af overtrædelser både internt i enheden og
eksternt.
Op til rådsmødet den 7.-8. marts 2019 blev der i Euro-
paudvalget givet en status over forhandlingerne om
whistleblowerdirektivet af min forgænger. Han lovede
12
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 3/10-19 om rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019, til justitsministeren
Europaudvalget en orientering om den endelige kompro-
mistekst, og den orientering vil jeg give Europaudvalget
i morgen.
Jeg vil dog benytte lejligheden her i dag til også at orien-
tere Retsudvalget om kompromisteksten.
11.
Man har fra dansk side under forhandlingerne om
whistleblowerdirektivet arbejdet for at påvirke direkti-
vets indhold i overensstemmelse med en række priorite-
ter.
Prioriteterne gik bl.a. på
at modificere den omvendte bevisbyrde,
at arbejdsmarkedets parters autonomi respekteres,
at arbejde for mere fleksibilitet i forslaget,
at afklare tvivlspørgsmål i forhold til sammenhæn-
gen med anden eksisterende sektorlovgivning, og
at grænsen for hvilke private virksomheder [alle
med mere end 50 eller flere arbejdstagere], der om-
fattes af forslaget, hæves.
12.
I den kompromistekst, som Europa-Parlamentet og
Rådet blev enige om i foråret 2019, er nogle af de danske
prioriteter afspejlet. Det fremgår nu klart af teksten, at
arbejdsmarkedets parters autonomi skal respekteres.
13
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 3/10-19 om rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019, til justitsministeren
På andre punkter havde man gerne set, at flere af de dan-
ske prioriteter var afspejlet i kompromisteksten. Men så-
dan er det jo i en forhandlingssituation, hvor der er
mange modsatrettede interesser på spil.
Kompromisteksten er hen over sommeren blevet gen-
nemgået af juristlingvisterne, og Europa-Parlamentet
vedtog i september i år formelt teksten.
Whistleblowerdirektivet er nu på dagsordenen som et A-
punkt for rådsmødet den 7.-8. oktober 2019 med henblik
på, at der skal stemmes om dets endelige vedtagelse.
Danmark vil i den forbindelse stemme for direktivet.
13.
Fristen for at gennemføre direktivet i dansk ret er to
år. For mellemstore virksomheder [mere end 50 og færre
end 250 arbejdstagere] gælder dog en fireårig frist for
implementering af direktivet.
Tak for ordet.
14