Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2239302_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. september 2020
Koordinationskontoret
Anders Høgh Andreasen
2020-0030-4272
1511492
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1392 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. juni 2020. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Anni Matthiesen (V).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1393: MFU spm. om, hvorvidt det er muligt at åbne grænsen til Sverige, således at kun beboere fra Skåne kan krydse grænsen, til justitsministeren
2239302_0002.png
Spørgsmål nr. 1392 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for det faglige belæg, der ligger til
grund for beslutningen om ikke at genåbne grænsen til Sve-
rige?”
Svar:
Som bekendt besluttede regeringen med virkning fra den 27. juni 2020, at
spørgsmålet om anvendelse af indrejserestriktioner over for rejsende fra EU,
Schengen og UK afgøres ud fra en model baseret på objektive kriterier, som
tager udgangspunkt i den sundhedsmæssige situation i de pågældende lande
og bygger på et forsigtighedsprincip.
Statens Serum Institut udarbejder ugentligt en konsolideret tabel over de en-
kelte landes score på kvantitative kriterier, og på den baggrund kvalificeres
lande som ”åbne” eller ”karantænelande”. Der er desuden indført en regio-
nal mekanisme for indrejse fra de nordiske lande samt særlige regler for
indrejse fra grænselandet. De gældende indrejserestriktioner er nærmere be-
skrevet på
www.coronasmitte.dk.
Med virkning fra den 1. august 2020 overgik hele Sverige på baggrund af
en vurdering af de objektive kriterier fra status som karantæneland til status
som åbent land. Forud for den 1. august 2020 havde en række svenske re-
gioner haft status som åbne som følge af den nordiske mekanisme.
Jeg har stor forståelse for, at indførelsen af de nødvendige indrejserestrik-
tioner har en særlig betydning for borgerne i Øresundsregionen på begge
sider af grænsen. Det er dog afgørende for regeringen, at genåbningen af
grænserne foregår gradvis, så vi ikke risikerer, at smittespredningen i Dan-
mark kommer ud af kontrol. Regeringen følger smittens udvikling tæt og
justerer løbende de indførte indrejserestriktioner.
2