Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2200740_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Besvarelse af REU alm. del – samrådsspm.
AB-AD
28.05.2020 kl. 10.15-11.45
Landstingssalen
Ca. 8 min. (maks. 10 min.)
Det talte ord gælder
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1377: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd den 28/5-20 om Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AB-AD, til justitsministeren og social- og indenrigsministeren
2200740_0002.png
[Indledning]
Tak for ordet. Spørger har stillet tre spørgsmål, som i talen
besvares samlet.
Jeg vil indledningsvist sige, at Ungdomskriminalitetsnævnet og lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet som bekendt hører under
justitsministerens ressort. Jeg vil derfor primært forholde mig til de
sociale myndigheders rolle og ansvar.
[Formål er hjælp, ikke straf]
Som socialminister er det vigtigste for mig at sikre, at børn og
unge, der har behov for særlig støtte, får den hjælp de har brug
for. Det gælder også børn og unge, der begår kriminalitet, og som
ofte også vil have andre problemstillinger og udfordringer at slås
med.
Børn og unge under 15 år, der begår kriminalitet, skal ikke straffes
– de skal hjælpes med at komme tilbage i god udvikling og trivsel.
Men for nogle – en lille hård kerne, der i en meget tidlig alder
begår meget alvorlig kriminalitet – er der også behov for, at de
mærker en tydelig konsekvens af deres handlinger. Og at de
samtidig får den nødvendige hjælp til at komme ud af en kriminel
1
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1377: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd den 28/5-20 om Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AB-AD, til justitsministeren og social- og indenrigsministeren
2200740_0003.png
løbebane og på rigtigt spor igen. Det er formålet med reformen og
med oprettelsen af Ungdomskriminalitetsnævnet.
Nævnet skal ikke tage stilling til spørgsmålet om skyld.
Nævnet skal foretage en helhedsvurdering af barnets eller den
unges situation med henblik på at træffe afgørelse om
foranstaltninger, der kan hjælpe barnet eller den unge ud af
kriminalitet og tilbage i trivsel.
[En særligt sårbar målgruppe]
Børn og unge med nedsat psykisk funktionsevne er en særligt
sårbar målgruppe, også i denne sammenhæng. De skal
selvfølgelig have den hjælp, de har brug for. Det gælder både i
forhold til den indsats, der iværksættes, men også i forhold til
behandlingen af barnets eller den unges sag.
Et barn med nedsat psykisk funktionsevne kan have vanskeligt
ved at forstå komplicerede sagsbehandlingsprocesser. Ja endog
at forstå konsekvenserne af sine egne handlinger. Det skal
systemet selvfølgelig tage højde for.
Der gælder derfor de samme krav til nævnets behandling af sager
med børn og unge som i alle andre børnesager – nemlig at
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1377: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd den 28/5-20 om Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AB-AD, til justitsministeren og social- og indenrigsministeren
2200740_0004.png
myndighederne har pligt til at skabe de rette rammer og blandt
andet sikre, at barnet eller den unge forstår, hvad sagen handler
om. Barnet har ret til at blive hørt, ligesom kommunen har pligt til
at inddrage barnet eller den unge i forbindelse med sagens
oplysning.
Myndighederne skal vejlede barnet eller den unge og
forældremyndighedsindehaverne om muligheden for at medbringe
en bisidder, en partsrepræsentant eller en ressourceperson fra
barnets familie eller netværk, og om adgangen til gratis
advokatbistand i visse sager.
Dertil har Ungdomskriminalitetsnævnet en række muligheder for
at tage højde for barnets behov i mødeafviklingen, og i visse
tilfælde helt at undtage barnet eller den unge fra at deltage i
nævnsmødet. Afhængig af barnets alder og sagens karakter vil
der også være en børnesagkyndig tilstede, fx hvis kommunen har
indstillet til, at der træffes afgørelse om anbringelse uden for
hjemmet uden samtykke.
Det er selvfølgelig vigtigt at følge op på, om myndighederne lever
op til deres ansvar i forhold til denne særligt sårbare målgruppe.
Det er derfor godt, at dette aspekt er med i den kommende
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1377: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd den 28/5-20 om Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AB-AD, til justitsministeren og social- og indenrigsministeren
2200740_0005.png
evaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet, der som noget af det
første blandt andet skal se på nævnenes håndtering af sager med
børn og unge, der har en psykisk funktionsnedsættelse.
[Kommunens rolle og ansvar]
I forlængelse heraf vil jeg understrege, at de sociale myndigheder
fortsat spiller en afgørende rolle, selvom det nu er
Ungdomskriminalitetsnævnet, og ikke kommunen, der træffer
afgørelsen.
For det første er den ansvarlige kommune repræsenteret i
nævnet. Der er således altid en kommunal repræsentant til stede
ved nævnsmøderne, som forelægger sagen for nævnet og
kommunens indstilling til sagen.
Det giver rigtig god mening, for det er den kommunale
sagsbehandler, der har det mest indgående kendskab til barnet
eller den unge og familien.
For det andet er det kommunens ansvar at oplyse sagen, og
kommunen skal i den forbindelse anlægge et helhedsorienteret
blik på sagens aspekter, ligesom det gælder i andre børnesager.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1377: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd den 28/5-20 om Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AB-AD, til justitsministeren og social- og indenrigsministeren
2200740_0006.png
Når et barn eller en ung begår kriminalitet i en tidlig alder, er det et
tydeligt tegn på mistrivsel. Det er derfor vigtigt, at kommunen laver
en grundig afdækning af barnets støttebehov og udfordringer.
Derfor svarer kravene til indholdet i den ungefaglige
undersøgelse, som kommunen foretager i disse sager, rent
omfangs- og indholdsmæssigt til den børnefaglige undersøgelse,
som vi kender fra andre sociale sager.
For det tredje er det kommunen, der på baggrund af den
ungefaglige undersøgelse laver en indstilling til valg af
foranstaltning til Ungdomskriminalitetsnævnet. Så vidt jeg er
bekendt, følger nævnet i vidt omfang kommunens indstilling.
Reaktionsmulighederne svarer til de foranstaltninger, som
kommunen kan iværksætte efter servicelovens bestemmelser. Og
det gælder, at de valgte indsatser skal bygge på en konkret
vurdering af barnets eller den unges og familiens forhold, samt at
de skal gennemføres for barnets eller den unges bedste.
Det nye er altså, at det ikke er kommunen, men nævnene, der
træffer afgørelsen, ligesom tilsynet med barnet eller den unge skal
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1377: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd den 28/5-20 om Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AB-AD, til justitsministeren og social- og indenrigsministeren
2200740_0007.png
foregå i samarbejde mellem kommunen og ungekriminalforsorgen.
Det er et nyt setup, som kræver tilvænning.
Men det er vigtigt at fremhæve, at de nye nævn ikke har ændret
ved kommunernes generelle ansvar i forhold til børn og unge med
behov for særlig støtte. Det gælder både før, under og efter
Ungdomskriminalitetsnævnets behandling af sagen og når den
iværksatte foranstaltning, som følger af nævnets afgørelse,
ophører.
[Afrunding – det skal være de rigtige børn og unge, der
havner i Nævnet]
Jeg mener helt grundlæggende, at vi med
Ungdomskriminalitetsnævnet har skabt nogle gode rammer for at
hjælpe børn og unge, som har begået kriminalitet. Og som
samtidig sørger for at børn og unge, som i en meget tidlig alder af
forskellige årsager kommer ud i alvorlig kriminalitet, også mærker,
at der er en konsekvens. For vi kommer ikke udenom, at der er en
lille gruppe af rimelig hard-core kriminelle børn og unge, som
risikerer fra en alt for tidlig alder at blive fanget i en kriminel
løbebane, hvis ikke vi lykkes med at gribe tidligt ind og give dem
den hjælp og støtte, de har brug for, til at komme tilbage i en god
udvikling og trivsel.
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1377: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd den 28/5-20 om Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AB-AD, til justitsministeren og social- og indenrigsministeren
2200740_0008.png
Når det er sagt, så er det selvfølgelig vigtigt, at de børn og unge,
der kommer i Ungdomskriminalitetsnævnet, også er dem, som var
tiltænkt med lovgivningen. Jeg kender af gode grunde ikke de
nærmere omstændigheder i de sager om unge med psykiske
funktionsnedsættelser, der har været fremme i pressen. Men når
det kommer til eksempelvis voldelig adfærd, så er der selvfølgelig
forskel på, om barnet eller den unge af og til har en
udadreagerende adfærd pga. af en psykisk diagnose, men ellers i
øvrigt bevæger sig på den rigtige side af loven. Eller om der er
tale om en overlagt voldelig handling – eventuelt i kombination
med andre alvorlige kriminelle handlinger – som gør, at
myndighederne har en særlig bekymring for barnet eller den unge.
Her skal vi selvfølgelig sørge for, at det er de rigtige, der indstilles
til Ungdomskriminalitetsnævnet. Og det er et af de spørgsmål,
som den kommende evaluering skal belyse.
Så må evalueringen vise, om der eventuelt er behov for
justeringer.
Tak for ordet.
7