Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2305076_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
14. december 2020
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Yousif Fares Nasser Al-
Saif
Sagsnr.: 2020-0049-0083
Dok.:
1743608
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes berigtiget besvarelse af spørgsmål nr. 1362 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. maj 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1362: Spm. om, hvem der ejer og driver købmandsforretningerne for de indsatte i de enkelte institutioner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1362 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvem der ejer og driver købmands-
forretningerne for de indsatte i de enkelte institutioner, samt
hvordan disse erhvervsdrivende kommer i betragtning og ud-
vælges til dette?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har til brug for besvarel-
sen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra de fire kriminalfor-
sorgsområder vedrørende forsyning af købmandsvarer til de
indsatte i kriminalforsorgens fængsler og arrester.
Direktoratet kan på baggrund af høringssvarene oplyse, at ud af
i alt 50 matrikler (15 fængsler og 35 arrester) har de 10 en fysisk
købmandsforretning på matriklen, hvoraf to drives af kriminal-
forsorgen selv og de øvrige otte af ekstern købmand. For øvrige
matrikler varetages forsyningen af købmandsvarer til de indsatte
altovervejende via en købmandsordning, som indebærer, at der
er truffet aftale med en ekstern købmand om levering af forud-
bestilte varer.
2.
I forhold til spørgsmålet om, hvem der ejer og driver køb-
mandsforretningerne på matriklerne, kan på baggrund af hø-
ringssvarene oplyses følgende:
I Kriminalforsorgen Hovedstaden har Horserød Fængsel
en købmandsforretning på matriklen, der varetages af
”Min Købmand” i Helsingør.
I Kriminalforsorgen Sjælland har Jyderup Fængsel, Her-
stedvester Fængsel og Storstrøm Fængsel en købmands-
forretning på matriklen. I Jyderup Fængsel varetages
forretningen af ”Min Købmand” i Slagelse, og i de to
øvrige fængsler varetages funktionen af købmandsfor-
retninger tilknyttet ”Let-køb”.
I Kriminalforsorgen Syddanmark har Nyborg Fængsel,
Renbæk Fængsel og Sdr. Omme Fængsel købmandsfor-
retning på matriklen. I Nyborg varetages forretningen af
”Spar” i Ryslinge,
i Renbæk Fængsel "Min Købmand" i
Bevtoft
og i Sdr. Omme Fængsel af ”Super Brugsen” i
Nr. Nebel.
I Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland har Krag-
skovhede Fængsel, Nr. Snede Fængsel og Enner Mark
Fængsel købmandsforretning på matriklen. I Kragskov-
hede Fængsel varetages forretningen af firmaet ”Vi
bringer ud” v. Rasmus Larsen, og i Nr. Snede Fængsel
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1362: Spm. om, hvem der ejer og driver købmandsforretningerne for de indsatte i de enkelte institutioner, til justitsministeren
samt Enner Mark Fængsel er det kriminalforsorgen selv,
der varetager den daglige drift af forretningen.
I de tilfælde, hvor der er tale om en købmandsordning med le-
vering af forudbestilte varer til de indsatte, varetages ordningen
altovervejende af lokale købmænd, der enten er selvstændige el-
ler tilknyttet kæder som eksempelvis ”Let-køb”, ”Min Køb-
mand”, ”Super Brugsen”, ”Meny” eller ”Spar”.
3.
I forhold til spørgsmålet om, hvordan erhvervsdrivende kom-
mer i betragtning og udvælges til at drive købmandsforretning i
institutionerne, kan Kriminalforsorgen oplyse, at hvis en køb-
mand, et supermarked eller lignende driver en butik for egen
regning og risiko på en af kriminalforsorgens matrikler, f.eks. et
fængsel eller arrest, hører indkøbet under Direktiv 2014/23/EU
af 26/02/2014 (koncessionsdirektivet).
For koncessionskontrakter er det vurderingen, at udbudspligten
vurderes på baggrund af den enkelte kontrakts samlede anslåede
værdi i kontraktens løbetid. Beregningen af den anslåede værdi
omfatter bl.a. koncessionshaverens samlede omsætning i kon-
traktens løbetid, betalinger og finansielle fordele fra kriminal-
forsorgen til koncessionshaveren (f.eks. tilskud til drift), beta-
linger fra koncessionshaveren til kriminalforsorgen i forbin-
delse med leje af lokale mv., jf. direktivets artikel 8, stk. 2 til
stk. 6.
Hertil hører, at koncessionskontrakter i henhold til koncessions-
direktivets artikel 18 skal have en begrænset varighed
som ud-
gangspunkt maksimalt 5 år. For koncessioner, der varer mere
end fem år, må koncessionens maksimale varighed ikke over-
stige den tid, der anslås at være nødvendig for, at koncessions-
haveren kan tjene de foretagne investeringer i driften af tjene-
steydelsen ind igen sammen med et afkast på den investerede
kapital. Koncessionsdirektivet finder alene anvendelse på kon-
cessionskontrakter over tærskelværdien på ca. 39,9 mio. kr.
Der er foretaget en gennemgang af aftaleforhold og praksis på
institutioner med købmandsforretning, jf. ovenfor. Det fremgår
af tabel 1, at otte matrikler har en købmandsforretning, hvor en
ekstern købmand for egen regning og risiko driver forretningen,
og hvor kontrakten således falder ind under koncessionsdirekti-
vet. Indkøbsmetoden medfører, at der skal købes ind efter kon-
cessionsdirektivet, herunder en begrænset varighed på 5 år, så-
fremt den ansålede kontraktværdi er over tærskelværdien.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1362: Spm. om, hvem der ejer og driver købmandsforretningerne for de indsatte i de enkelte institutioner, til justitsministeren
2305076_0004.png
Tabel 1: Matrikler med ekstern købmandsbutik
Matrikler
Estimeret
årlig om-
sætning
Årlig
leje-
ind-
tægt
90.000
kr.
0 kr.
35.000
kr.
60.000
kr.
Kontrakt-
længde
Skøn for sam-
let kontrakt-
værdi til og
med septem-
ber 2020
3.030.000 kr.
slut-
slut-
5.583.333 kr.
10.043.750 kr.
10.605.000 kr.
Kontrakt-
start
Horserød
Fængsel
Renbæk
Fængsel
Kragkovs-
hede Fængsel
Herstedve-
ster Fængsel
9.000.000
kr.
6.700.000
kr.
8.000.000
kr.
6.000.000
kr.
12 mdr.
Uden
dato
Uden
dato
24 mdr.
1. juni 2020
1. december
2019
1. juli 2019
1.
2019
januar
8.000.000
Ingen kon-
1.
januar
Storstrøm
0 kr.
22.000.000 kr.
kr.
trakt
2018
Fængsel
5.500.000
Ingen kon-
1.
januar
Jyderup
0 kr.
26.125.000 kr.
kr.
trakt
2016
Fængsel
26.000 Uden slut-
Sdr. Omme
9.000.000
66.942.833 kr.
1. maj 2013
kr.
kr.
dato
Fængsel
10.000.000
Uden slut-
1.
januar
Nyborg
0 kr.
87.500.000 kr.
kr.
dato
2012
Fængsel
Kilde: Kriminalforsorgens egen spørgeskemaundersøgelse gennemført i anden halvdel af 2019
samt supplerende opgørelser. Der er tale om estimerede beløb. Der er usikkerheder ved opgø-
relserne, der ikke kan trækkes via det statslige regnskabssystem. Det gælder også i beregning af
samlet kontraktværdi bagud i tid, som baserer sig på estimaterne fra 2019.
Det ses, at de fleste aftaler på tidspunktet for denne besvarelse
har en samlet skønnet kontraktværdi, der umiddelbart er under
tærskelværdien for udbud på ca. 39,9 mio. kr. I disse tilfælde
skal aftalerne som udgangspunkt foretages på markedsmæssige
vilkår via processen i udbudslovens afsnit V. Hertil følger, at
statsinstitutioner med passende mellemrum skal
vurdere,
om in-
stitutionens nuværende eksterne leverandører er bedst og bil-
ligst, jf. cirkulære om udbud af statslige drifts- og anlægsopga-
ver § 1, stk. 4. Der er i forlængelse heraf ikke fastlagt en maksi-
mal kontraktlængde, eller hvor lang tid der bør gå imellem vur-
deringerne.
Nyborg Fængsel og Sdr. Omme Fængsel er de eneste af de otte
matrikler, der har et aftaleforhold, hvor kontraktværdien er op-
gjort til mere end tærskelværdien på ca. 39,9 mio. kr. Nyborg
Fængsel og Sdr. Omme Fængsels kontrakter er påbegyndt hen-
holdsvis 1. januar 2012 og 1. maj 2013. De lange kontraktperi-
oder har medvirket til, at kontrakternes samlede værdi har over-
skredet tærskelværdien, og kontrakterne burde derfor have væ-
ret i udbud. De øvrige matriklers kontrakter holder sig fortsat
under tærskelværdien på 39,9 mio. kr. Kriminalforsorgen vur-
derer dog, at det vil være hensigtsmæssigt at få indsat slutdatoer
mm. i disse aftaler.
Kriminalforsorgen vil i lyset af ovenstående konkret foretage sig
følgende på de otte matrikler:
Horserød Fængsel: Ikke behov for tiltag.
Renbæk Fængsel: Kriminalforsorgen vil tage kontakt til den
pågældende købmand med henblik på at indarbejde en slut-
dato i kontrakten.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1362: Spm. om, hvem der ejer og driver købmandsforretningerne for de indsatte i de enkelte institutioner, til justitsministeren
2305076_0005.png
Kragskovshede Fængsel: Kriminalforsorgen vil tage kon-
takt til den pågældende købmand med henblik på at indar-
bejde en slutdato i kontrakten.
Herstedvester Fængsel: Ikke behov for tiltag.
Storstrøm Fængsel: Der er ikke udarbejdet en skriftlig kon-
trakt. Kriminalforsorgen vil tage kontakt til den pågældende
købmand med henblik på at få udarbejdet en formaliseret
kontrakt og en slutdato.
Jyderup Fængsel: Der er ikke udarbejdet en skriftlig kon-
trakt. Kriminalforsorgen vil tage kontakt til den pågældende
købmand med henblik på at få udarbejdet en formaliseret
kontrakt og en slutdato.
Sdr. Omme Fængsel: Kriminalforsorgen vil bringe den ek-
sisterende aftale til ophør med henblik på at indgå en ny af-
tale.
Nyborg Fængsel: Kriminalforsorgen vil bringe den eksiste-
rende aftale til ophør med henblik på at indgå en ny aftale.
4.
Kriminalforsorgen gennemfører et større indkøbsprojekt
vedr. indkøb af dagligvarer til indsatte i kriminalforsorgen. Der
er tale om et komplekst indkøbsområde fordelt på mere end 50
matrikler, og hvor der skal tages hensyn til forskellig lokal prak-
sis, sikkerhedsmæssige forhold, behov for IT-understøttelse,
krav til forsyningssikkerhed samt et varierende leverandørmar-
ked. Der er endvidere i november 2017 i en indkøbsanalyse pe-
get på behov for nye udbud under henvisning til indkøb over
tærskelværdier.
Som en del af projektet har kriminalforsorgen også kortlagt le-
vering af kiosk- og købmandsvarer til matrikler, hvor der ikke
drives købmandsforretning i institutionerne af ekstern leveran-
dør, og som reguleres af andre udbudsregler. Det kan eksempel-
vis ske ved, at en fængselsbetjent på baggrund af bestillinger fra
de indsatte kører ud og handler i et supermarked med henblik på
efterfølgende udlevering, eller at et supermarked leverer varer
”til døren”. Resultaterne af denne kortlægning viser foreløbigt,
at de fire kriminalforsorgsområder inden for denne type indkøb
hver især køber ind for beløb, der ligger over tærskelværdien for
udbud.
Kriminalforsorgen vil på baggrund af denne kortlægning sikre
korrekt fremadrettet konkurrenceudsættelse. Der skal i den for-
bindelse tages nærmere stilling til en række forhold, herunder
sikkerhed, IT-understøttelse, forsyningssikkerhed m.v. Der er
tale om en omfattende opgave, som kan forventes at strække sig
over flere år.”
5