Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2229583_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. august 2020
Politikontoret
Suzan Özden
2020-0030-4249
1503775
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1360 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. maj 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kristian Heegard (RV).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1360: Spm. om ministeren vil være åben for, at våbenloven indrettes sådan, at det tillades, at armbrøster kan anvendes af rollespilsforeninger i deres aktiviteter med skumgummipile, der ikke kan gøre skade, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1360 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren være åben for, at våbenloven indrettes sådan, at
det tillades, at armbrøster kan anvendes af rollespilsforeninger i
deres aktiviteter med skumgummipile, der ikke kan gøre skade,
således som det kendes fra andre lande?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det i medfør af vå-
benlovens § 1, stk. 1, nr. 7, jf. § 2, stk. 1, er forbudt uden tilla-
delse at fremstille, indføre, erhverve, besidde, bære og anvende
armbrøster.
Det fremgår af våbenbekendtgørelsens § 5, stk. 1, nr. 3, at det er
Politiets Administrative Center (PAC), der behandler ansøgnin-
ger om tilladelse til armbrøster.
Det følger af våbencirkulærets § 4, at politiet kan meddele tilla-
delse til at erhverve, besidde, bære og anvende armbrøster til
aktive medlemmer af foreninger, der har som formål at udøve
øvelse- og konkurrenceskydning med våbnet, og har adgang til
en bane, hvor våbnet kan anvendes.
Det følger yderligere af våbencirkulærets § 13, stk. 1, nr. 5, at
politiet kan meddele tilladelse til, at våbensamlere kan erhverve
og besidde armbrøster af særlig historisk eller teknisk interesse.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra PAC, der har oplyst, at der er udstedt 58 tilladelser de seneste
fem år, hvoraf 45 tilladelser er givet til anvendelse i forenings-
regi, mens de resterende 13 tilladelser er meddelt våbensamlere.
Rigspolitiet kan ikke på det foreliggende grundlag generelt ud-
tale sig om farligheden af at anvende armbrøster til rollespil med
bolte (armbrøstens pile), der har en skumgummispids, idet vur-
deringen heraf bl.a. afhænger af den enkelte armbrøst, herunder
konstruktionen af affyringsmekanismen. Sikkerheden afhænger
desuden af kvaliteten af den anvendte skumgummispids, som
potentielt kan forvolde en ikke ubetydelig skade på øjne mv.,
hvis denne er slidt eller på anden måde beskadiget.
Rigspolitiet bemærker, at affyring af bolte med en skumgummi-
spids ikke grundlæggende ændrer affyringsmekanismens (arm-
brøstens) egenskaber. Det vil således være muligt fortsat at an-
vende armbrøsten til affyring af bolte uden skumgummispids,
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1360: Spm. om ministeren vil være åben for, at våbenloven indrettes sådan, at det tillades, at armbrøster kan anvendes af rollespilsforeninger i deres aktiviteter med skumgummipile, der ikke kan gøre skade, til justitsministeren
hvilket kan være dødbringende ved brug af mere almindelige
bolte. Rigspolitiet bemærker i den forbindelse, at der ikke i dag
gives tilladelse til anvendelse af armbrøster uden for baner, der
er godkendt hertil.
Våbenlovgivningen indeholder ikke nogen nærmere teknisk de-
finition af, hvornår en genstand kan betragtes som et våben, der
er omfattet af våbenlovens kontrolordning. Dette medfører, at
der ikke entydigt kan opstilles tekniske minimumskrav til, hvor-
når en genstand skal betragtes som omfattet af lovens § 1. Det
afgøres konkret i hver enkelt sag, om genstande, der fx kan være
af legetøjslignende karakter, er omfattet af våbenlovens kontrol-
ordning.
Armbrøster er typisk opbygget af en kraftig bue af træ, metal
eller af kunststofmateriale, der er fastgjort til en kolbe. Buen
spændes som regel mekanisk, og buestrengen fastholdes af en
lås med aftrækker. Når aftrækkeren påvirkes, affyres en arm-
brøstbolt.
Til forskel fra bl.a. buer, som ikke er omfattet af våbenlovens
kontrolordning, er en spændt armbrøst straks skudklar, og en
spændt armbrøst kan let affyres ved at påvirke aftrækkermeka-
nismen. Hver af disse momenter øger selvstændigt farligheden
af våbnet, da skytten ikke først skal lægge an til at skyde og
eventuelt holde spændet på buen, indtil skuddet afgives.
De mekaniske spændeanordninger gør det derudover muligt at
anvende buer med større styrke, som derved kan affyre krafti-
gere bolte, hvilket giver en større anslagskraft og yderligere øger
farligheden af våbnet.
Rigspolitiet finder generelt, at det ud fra et sikkerhedsmæssigt
hensyn er betænkeligt, at genstande omfattet af våbenlovens §
1, stk. 1, anvendes i sammenhænge, hvor våbnet som led i leg
affyres mod andre personer. Sådan anvendelse er i dag alene til-
ladt for så vidt angår våben omfattet af våbenlovens § 1, stk. 2,
herunder navnlig hardball- og paintballvåben, som dog kun må
anvendes på den beskrevne måde på et nærmere afgrænset om-
råde.
Ud fra et sikkerhedsmæssigt hensyn bør en armbrøst, der skal
anvendes uden for godkendte baner og som led i leg skal affyres
mod andre personer, tilpasses på en sådan måde, at våbnet alene
kan affyre ikke-skadevoldende bolte med skumgummispids.
Rigspolitiet er dog ikke umiddelbart bekendt med, om det er
praktisk muligt at begrænse våbnet på denne måde.
Det er endvidere Rigspolitiets vurdering, at en lovliggørelse i
videre omfang end de gældende regler kan medføre en forøgelse
af anmeldelser, som politiet skal reagere på, samt flere ulovlige
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1360: Spm. om ministeren vil være åben for, at våbenloven indrettes sådan, at det tillades, at armbrøster kan anvendes af rollespilsforeninger i deres aktiviteter med skumgummipile, der ikke kan gøre skade, til justitsministeren
anskaffelser og anvendelser.
Rigspolitiet vurderer også, at det vil være nødvendigt at medtage
en armbrøst til nærmere tekniske undersøgelser, hver gang poli-
tiet finder en armbrøst eller antræffer en person med en arm-
brøst, da det ikke umiddelbart er muligt at fastslå på stedet, om
en armbrøst er lovlig, eksempelvis fordi trækkraften er under en
nærmere fastsat grænse.”
Som justitsminister er det min opgave at sikre, at danskerne føler sig trygge.
Jeg mener derfor, at det vigtigt med en restriktiv våbenlovgivning, som hvi-
ler på en kontrolordning, der sikrer de tungtvejende sikkerhedsmæssige hen-
syn som i sagens natur gør sig gældende for våbenområdet.
Som det fremgår af Rigspolitiets detaljerede udtalelse, er armbrøster typisk
farlige våben, og det er ud fra et sikkerhedsmæssigt hensyn betænkeligt, at
genstande omfattet af kontrolordningen i våbenloven, anvendes i sammen-
hænge, hvor våbnet som led i leg affyres mod andre personer. Det fremgår
desuden, at Rigspolitiet ikke umiddelbart er bekendt med, at en armbrøst
kan tilpasses således, at våbnet alene kan affyre ikke-skadevoldende bolte
med skumgummi-spids. Jeg mener på den baggrund ikke, at et våben, der er
omfattet af våbenlovens kontrolordning, bør gøres tilgængelig for leg. Hvis
der er tale om legetøj, der ikke er farligt, og ikke kan kategoriseres, som et
våben, er det ikke omfattet af kontrolordningen, og vil derfor frit kunne an-
vendes til rollespil og leg.
4