Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2211390_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. juni 2020
Politikontoret
Suzan Özden
2020-0030-4234
1500629
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1358 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. maj 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1358: Spm. om der, udover administrativ praksis på område vedrørende tilbageholdelse og inddragelse af våbentilladelse eller jagttegn, også er domspraksis, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1358 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om der, udover administrativ prak-
sis på område vedrørende tilbageholdelse og inddragelse af vå-
bentilladelse eller jagttegn, også er domspraksis? Der henvises
til Vestre Landsrets dom af 4. december 2018, som er gengivet
i Tidsskrift for Kriminalret side 317, og at Vestre Landsret i
denne sag anlagde en noget mildere vurdering af, hvorvidt en
domfældt skal have inddraget sit jagttegn.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at der ikke i lovgivningen er fastsat
særlige regler om adgang til domstolsprøvelse af det skøn, der
udøves af Politiets Administrative Center (PAC) eller Rigspoli-
tiet i forbindelse med vurderingen af, hvorvidt en persons vå-
bentilladelse eller samtykke til våbenpåtegning eller jagttegn
skal tilbagekaldes. Der kan dermed alene ske domstolsprøvelse
af det udøvede skøn, hvis borgeren anlægger en civil retssag
herom ved domstolene.
Rigspolitiet er alene bekendt med en dom fra Højesteret fra 2003
(UfR 2003.1 H), hvor Danmarks Jægerforbund havde anlagt sag
mod Justitsministeriet, der på det tidspunkt var rekursinstans for
politikredsenes afgørelser. I denne sag fandt domstolene ikke, at
der var grundlag for at tilsidesætte det skøn, der var udøvet af
politiet og Justitsministeriet.
Rigspolitiet bemærker, at der i medfør af jagtlovens § 55 er mu-
lighed for at nedlægge påstand om frakendelse af retten til at
have eller erhverve jagttegn i forbindelse med en straffesag om
overtrædelse af jagtlovens bestemmelser.
Det betyder, at domstolene i forbindelse med en straffesag, hvor
en person er tiltalt for at have overtrådt jagtlovgivningen, kan
tage stilling til, hvorvidt der er grund til at antage, at den pågæl-
dende ikke i fremtiden vil udøve jagt på en forsvarlig måde.
Hvis dette er tilfældet, kan jagttegnet frakendes. Domstolene fo-
retager ikke i sådan en sag en vurdering af, om der er grundlag
for at tilbagekalde samtykke til jagttegn eller tilladelser efter vå-
benlovgivningen, fordi den pågældende person ikke længere op-
fylder betingelserne i våbenbekendtgørelsens § 48.
Trykt retspraksis vedrørende frakendelse af jagttegn efter jagt-
lovens § 55 er sparsom, men der kan bl.a. henvises til UfR
1972.1046 V og TfK 2019.317.”
2