Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2211394_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. juni 2020
Politikontoret
Suzan Özden
2020-0030-4232
1500591
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1356 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. maj 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1357: Spm., om politiets våbenafdeling i visse tilfælde kræver jagttegn eller våbentilladelse inddraget, mens en person alene er tiltalt for vold og hvor den pågældende har nægtet sig skyldig i tiltalen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1356 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om politiets våbenafdeling og kla-
geinstansen i Rigspolitiet administrer reglerne således, at selv
ganske beskedne lovovertrædelser som eksempelvis en bøde for
besiddelse af nogle få gram hash, eller for at have overtrådt vå-
benbekendtgørelsen ved ulovlig at have indkøbt en slangebøsse
i udlandet, har medført inddragelse af våbentilladelse og jagt-
tegn? Vil ministeren supplerende oplyse, hvorvidt praksis er så-
ledes som angivet, og om denne praksis efter ministerens vur-
dering er rimelig, henset til at en ovenfor beskrevet bøde næppe
kan anses som et indicium for at frygte, at den pågældende vil
misbruge sit våben?”
Svar:
Jeg kan henholde mig til Rigspolitiets detaljerede beskrivelse af praksis for
vandelsgodkendelser i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1355
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg. Som det fremgår af besvarelsen, fo-
retager Politiets Administrative Center og Rigspolitiet en konkret skøns-
mæssig vurdering af oplysningerne om den pågældendes personlige forhold
og hidtidige vandel.
Som justitsminister er det min opgave at sikre, at danskerne føler sig trygge.
Derfor mener jeg, at det vigtigt med en restriktiv våbenlovgivning, som hvi-
ler på en kontrolordning, der sikrer en balance mellem de tungtvejende sik-
kerhedsmæssige hensyn som i sagens natur gør sig gældende for våbenom-
rådet og hensynet til at sikre den lovlige anvendelse af våben f.eks. til jagt.
Det mener jeg, at den gældende ordning, hvor bl.a. karakteren af eventuelle
lovovertrædelser indgår i vandelsvurderingen, sikrer.
2