Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2211409_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1167
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
Karen Brøgger Nielsen
2020-0030-4024
1456512
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1167 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. april 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1342: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/5-20 fra NN, vedrørende situationen i de danske fængsler i forbindelse med Covid-19, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1167 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange ansøgninger om stra-
fafbrydelser som følge af situationen med coronavirus, Krimi-
nalforsorgen har modtaget frem til dags dato, og ligeledes op-
lyse, hvor mange ansøgninger der er blevet imødekommet for-
delt pr. institution?”
Svar:
Kriminalforsorgen har iværksat en række nødvendige tiltag for at sikre, at
kriminalforsorgen kan håndtere situationen i fængslerne i lyset af risikoen
for smitte med covid-19. Der er efter min opfattelse ikke grundlag for at
ændre reglerne for bl.a. strafafbrydelse med henblik på at udvide mulighe-
derne for løsladelse af indsatte.
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
1.
I medfør af straffuldbyrdelsesloven kan en indsat meddeles
tilladelse til, at en straffuldbyrdelse midlertidigt afbrydes, når
ganske særlige omstændigheder af f.eks. arbejds-, uddannel-
ses-, familie- eller helbredsmæssig karakter taler imod en umid-
delbar fortsættelse af straffuldbyrdelsen. Det fremgår af straf-
fuldbyrdelsesloven, at det er en forudsætning for at kunne med-
deles tilladelse til strafafbrydelse, at der ikke antages at fore-
ligge fare for misbrug af tilladelsen, og at hensynet til retshånd-
hævelsen ikke taler imod strafafbrydelse.
Kriminalforsorgen kan således kun give en indsat lov til at af-
bryde sin straf under ganske særlige omstændigheder.
En indsat kan for eksempel få lov til midlertidigt at afbryde sin
straf, hvis den indsattes familie er i en helt særlig situation, og
der er behov for, at den indsatte kommer hjem og hjælper en
gravid eller syg ægtefælle, der er alene med mindreårige børn.
En indsat kan også få tilladelse til midlertidigt at afbryde sin
straf, hvis pågældende for eksempel har et barn, der er indlagt
på hospitalet, og der er behov for, at begge forældre er til stede.
Endvidere vil der bl.a. være mulighed for midlertidigt at afbryde
straffen for en indsat, der ellers vil blive afskediget fra sit ar-
bejde, fordi det af hensyn til at forebygge og inddæmme udbre-
delse af covid-19/coronavirus på kriminalforsorgens område i
en periode ikke er muligt at afvikle udgang i form af frigang til
at varetage et arbejde.
Hvis en indsat har så dårligt helbred, at pågældende ikke er i
stand til at afsone straffen, eller at afsoningen kan betyde, at den
indsattes helbred bliver væsentligt forringet, kan midlertidig af-
brydelse af straffen også komme på tale.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1342: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/5-20 fra NN, vedrørende situationen i de danske fængsler i forbindelse med Covid-19, til justitsministeren
Når kriminalforsorgen vurderer, om en indsat midlertidigt kan
få lov at afbryde sin straf, ser man på en række faktorer. Foruden
en vurdering af risikoen for misbrug af tilladelsen afhænger en
tilladelse til strafafbrydelse blandt andet af, hvilken type krimi-
nalitet den indsatte har begået, hvor lang straffen er, hvor lang
afsoningstid den indsatte har tilbage, og hvor lang en afbrydelse
af straffen, der konkret er tale om.
Det bemærkes endelig, at en tilladelse til strafafbrydelse gives
for et bestemt tidsrum. Når tilladelsen er ophørt, genoptages af-
soningen. Den periode, hvori straffen midlertidigt er afbrudt,
medregnes ikke i straffetiden. En dømt, som får tilladelse til
strafafbrydelse, skal således udstå nøjagtigt den samme straf-
længde, som pågældende ellers skulle have gjort i henhold til
dommens længde. Der er således hverken tale om en form for
tidligere prøveløsladelse eller benådningslignende afgørelse,
men alene en konkret tidsmæssigt afgrænset udsættelse af den
resterende del af afsoningen.
2.
Direktoratet har til brug for besvarelsen indhentet oplysninger
fra de fire kriminalforsorgsområder pr. 14. april 2020. Det be-
mærkes, at oplysningerne er baseret på manuelle gennemgange
og derfor kan være behæftet med en vis usikkerhed.
Det kan på den baggrund oplyses, at kriminalforsorgen pr. 14.
april 2020 havde modtaget ansøgninger om strafafbrydelse fra
125 indsatte som følge af situationen med coronavirus.
27 indsatte havde fået tilladelse til strafafbrydelse. Af de reste-
rende 98 indsatte havde 66 indsatte fået afslag på strafafbry-
delse, 26 indsatte havde fortsat deres sag under behandling,
mens 6 indsatte havde frafaldet deres ansøgning.
Opgørelsen omfatter ikke indsattes mundtlige henvendelser til
personalet, hvor den indsatte ikke har ønsket at gå videre med
sin henvendelse efter personalets vejledning om reglerne for
strafafbrydelse.
En fordeling af tilladelser til strafafbrydelser på de enkelte
fængsler, arrester og pensioner vil indebære en risiko for identi-
fikation af enkeltpersoner, da der er tale om meget små popula-
tioner (1-4 personer) på de enkelte institutioner. Af hensyn til at
sikre datafortroligheden er antallet af tilladelser til strafafbry-
delse i nedenstående tabel derfor aggregeret for de enkelte kri-
minalforsorgsområder, henholdsvis pensioner i hele landet,
hvori den indsatte afsonede på tidspunktet for strafafbrydelsen.
Det bemærkes, at strafafbrydelse til indsatte i lukkede fængsler
i højere grad end i åbne vil have undtagelsens karakter, idet det
som nævnt i besvarelsens indledende afsnit er en forudsætning
for tilladelse til midlertidig strafafbrydelse, at der ikke forelig-
ger risiko for misbrug af en sådan tilladelse, ligesom hensynet
til retshåndhævelsen ikke må tale imod. Dette kan have betyd-
ning for antallet af tilladelser i de forskellige kriminalforsorgs-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1342: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/5-20 fra NN, vedrørende situationen i de danske fængsler i forbindelse med Covid-19, til justitsministeren
2211409_0004.png
områder, idet fordelingen af åbne fængselspladser og lukkede
fængselspladser ikke er ens i de forskellige områder.
Afsoningssted
Antal indsatte
der har fået til-
ladelse til stra-
fafbrydelse
2
Kriminalforsorgsområde
Midt- og Nordjylland
(fængsler og arrest-
huse)*
Kriminalforsorgsområde
Hovedstaden (fængsler
og arresthuse)**
Kriminalforsorgsområde
Syddanmark (fængsler
og arresthuse)***
Kriminalforsorgsområde
Sjælland (fængsler og
arresthuse)****
Pensioner
det*****
hele
lan-
2
11
2
10
*Kriminalforsorgsområde Midt- og Nordjylland omfatter følgende fængsler og arresthuse: En-
ner Mark Fængsel, Nr. Snede Fængsel, Kragskovhede Fængsel, Aarhus Arrest, Randers Arrest,
Silkeborg Arrest, Herning Arrest, Ringkøbing Arrest, Holstebro Arrest, Viborg Arrest, Nykø-
bing Mors Arrest, Hobro Arrest, Aalborg Arrest og Frederikshavn Arrest.
** Kriminalforsorgsområde Hovedstaden omfatter følgende fængsler og arresthuse: Køben-
havns Fængsler (Vestre Fængsel, Blegdamsvejens Arrest og Politigårdens Fængsel), Horserød
Fængsel, Frederikssund Arrest, Helsingør Arrest, Hillerød Arrest, Rønne Arrest og Færøerne
Arrest.
*** Kriminalforsorgsområde Syddanmark omfatter følgende fængsler og arresthuse: Nyborg
Fængsel, Søbysøgård Fængsel, Ringe Fængsel, Renbæk Fængsel, Sdr. Omme Fængsel, Odense
Arrest, Svendborg Arrest, Kolding Arrest, Esbjerg Arrest, Vejle Arrest, Haderslev Arrest, Aa-
benraa Arrest og Sønderborg Arrest.
**** Kriminalforsorgsområde Sjælland omfatter følgende fængsler og arresthuse: Herstedvester
Fængsel, Storstrøm Fængsel, Jyderup Fængsel, Nykøbing Fængsel, Roskilde Arrest, Holbæk
Arrest, Kalundborg Arrest, Ringsted Arrest, Køge Arrest, Slagelse Arrest, Næstved Arrest og
Nykøbing Falster Arrest.
***** Betegnelsen omfatter pensionerne Avedøre, Brøndbyhus, Engelsborg, Hammer Bakker,
Kværndrup, Lyng og Skejby.
4