Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2210950_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. juni 2020
Koncernstyringskontoret
Franciska Vinde Dirchsen
2020-0030-4214
1497126
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1340 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. maj 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Martin Stolpe
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1340: Spm. om kommentar til artiklen Bekymrende rekord i ofres ventetid: Vi er eldorado for kriminelle, BT den 13. maj 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1340 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Bekymrende rekord i of-
res ventetid: Vi er eldorado for kriminelle”, BT den 13. maj
2020, og redegøre for, hvad regeringen påtænker at gøre for at
mindske sagsbehandlingstiderne, der i gennemsnit for hele 2019
var på 367 dage, hvilket er det højeste niveau, siden politiet i
2007 begyndte at føre statistik over ventetiderne? Vil ministeren
endvidere redegøre for, om regeringen er indstillet på en aku-
tindsats allerede nu i forhold til sagsbehandlingstiderne, frem
for at afvente resultatet af politiforhandlingerne for de kom-
mende år?”
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af 16. juni 2020 af spørgsmål nr. S 1306,
hvori jeg oplyste, at det er et stort problem, at der i dag går for lang tid, fra
en borger anmelder en forbrydelse, og til der træffes afgørelse i sagen. I
politiet og anklagemyndigheden er der store udfordringer med stigende
sagsbehandlingstider og store stigninger i sagsbeholdningen. Udviklingen
er bekymrende og viser, at myndighederne i straffesagskæden gennem læn-
gere tid har været under et voldsomt pres. Det efterlader desværre mange
borgere, som har været udsat for en forbrydelse, i en urimelig venteposition.
På den korte bane mener jeg, at der er behov for at opprioritere sager om
personfarlig kriminalitet. Derfor bad jeg kort efter min tiltræden Rigspolitiet
og Rigsadvokaten om at iværksætte en handlingsplan til nedbringelse af
sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet i politiet og an-
klagemyndigheden. Handlingsplanen skal sikre, at der ved udgangen af
2020 er 20 pct. færre verserende sager om personfarlig kriminalitet på tværs
af politiet og anklagemyndigheden sammenlignet med udgangen af 1. halvår
2019. Samtidig skal der skæres 20 pct. af alderen på sagerne i bunken. En-
delig skal den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til tiltale
være nedbragt med 20 pct. Handlingsplanen er udtryk for, at der er behov
for at opprioritere sager om personfarlig kriminalitet, som ofte er dybt trau-
matiserende for ofret.
Afrapporteringerne fra handlingsplanen viser, at politiet og anklagemyndig-
heden generelt er lykkedes med at knække kurven for sagsbehandlingstiden
i sager om personfarlig kriminalitet og samtidig nedbringe sagsbeholdnin-
gen.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1340: Spm. om kommentar til artiklen Bekymrende rekord i ofres ventetid: Vi er eldorado for kriminelle, BT den 13. maj 2020, til justitsministeren
Selv om der er sket et knæk i kurven for sagsbehandlingstiden i sager om
personfarlig kriminalitet, er sagsbehandlingstiden i straffesager for lang. Og
der vil være behov for yderligere tiltag både i politiet og i anklagemyndig-
heden.
Med aftalen om finansloven for 2020 blev der taget et første skridt til en
styrkelse af anklagemyndigheden ved at afsætte 50 mio. kr., svarende til en
forøgelse på i størrelsesordenen 60 anklagerårsværk. Styrkelsen skal bl.a.
bidrage til at nedbringe sagsbehandlingstiden i straffesager i anklagemyn-
digheden.
Spørgsmålet om en nedbringelse af sagsbehandlingstiderne vil også stå højt
på regeringens dagsorden i forhandlingerne om en ny flerårsaftale for poli-
tiet og anklagemyndigheden for 2021-2024. Her ser jeg frem til at drøfte
konkrete nye tiltag med Folketingets partier.
3