Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2221284_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juli 2020
Internationalt Politikon-
tor
Tarek Ziad Hussein
2020-0030-4208
1495504
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1339 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. maj 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1339: Spm. om, hvor mange gange i alt de henholdsvis 53 og 12 registrerede bandetilknyttede køretøjer er kørt over Øresundsbroen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1339 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse præcist - som der tydeligt er spurgt om i
REU alm. del - spm.nr 1210 og 1211 - hvor mange gange i alt
de henholdsvis 53 og 12 registrerede bandetilknyttede køretøjer
er kørt over Øresundsbroen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at oplysningerne i be-
svarelsen af spørgsmål nr. 1210 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg om antallet af gange, som de henholdsvis 53 og 12
bandetilknyttede køretøjer er kørt over Øresundsbroen i en be-
stemt periode, er baseret på en manuel opgørelse af antallet af
hits på baggrund af en hotliste over registrerede bandetilknyt-
tede køretøjer i politiets system for automatisk nummerplade-
genkendelse (ANPG), som er vurderet relevant for indsatsen i
forhold til Sverige.
En hotliste i ANPG er en dynamisk oversigt over de til enhver
tid aktuelle køretøjer, der er registreret på den pågældende liste.
Registreringerne er dynamiske, idet oplysningerne skal være op-
daterede og aktuelle af hensyn til politiets arbejde med bl.a. at
forebygge og opklare strafbare forhold. Dette indebærer, at det
ikke er muligt via oplysninger i ANPG at dokumentere, hvilke
køretøjer der på et givent tidspunkt har været registreret på en
hotliste. For over tid at kunne redegøre for indholdet i et sæt
dynamiske data genereret i ANPG er det således en forudsæt-
ning, at de pågældende oplysninger er trukket ud af systemet og
f.eks. gemt på en sag, idet data ikke kan genskabes i systemet.
Københavns Politi har oplyst, at politikredsen ikke har gemt et
udtræk af det datagrundlag vedrørende de 53 køretøjer, som
dannede grundlag for den manuelle opgørelse, der indgik i be-
svarelsen af spørgsmål nr. 1210. Det er derfor på nuværende
tidspunkt ikke muligt at oplyse, hvor mange gange de pågæl-
dende køretøjer i alt er kørt over Øresundsbroen i den angivne
periode ud over det, som fremgår af besvarelsen af spørgsmål
nr. 1210.
Københavns Politi har i den forbindelse oplyst, at politikredsen
ved udarbejdelse af bidrag til brug besvarelse af folketings-
spørgsmål altid bestræber sig på at gemme de bagvedliggende
oplysninger, der vurderes at være relevante for bidraget, særligt
når oplysningerne ikke kan genskabes. Det er på den baggrund
politikredsens vurdering, at de omhandlede oplysninger burde
være gemt på den pågældende administrative sag, hvilket imid-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1339: Spm. om, hvor mange gange i alt de henholdsvis 53 og 12 registrerede bandetilknyttede køretøjer er kørt over Øresundsbroen, til justitsministeren
lertid ikke skete på grund af en beklagelig misforståelse mellem
to enheder i politikredsen.
Det skal supplerende bemærkes, at data vedrørende de 53 køre-
tøjer blev gennemgået alene med det formål at besvare de
nævnte folketingsspørgsmål og er sket uafhængigt af, hvordan
data fra ANPG i øvrigt indgår som led i efterforskningen af ek-
sempelvis organiseret kriminalitet. Hvis et køretøj registreres på
en hotliste, vil politiet løbende kunne tilgå data om eventuelle
hits i ANPG f.eks. med henblik på at udfinde kørselsmønstre,
gerningstidspunkter mv., ligesom data fra ANPG kan indgå i
analyser, som kan være relevant for konkrete efterforskninger.
Det forhold, at data om de 53 køretøjer ikke blev gemt i forbin-
delse med Københavns Politis udarbejdelse bidraget til brug for
besvarelse af spørgsmål nr. 1210, har således ingen betydning i
forhold til eventuelle efterforskninger/straffesager, som de om-
talte køretøjer eventuelt måtte indgå i.
For så vidt angår de 12 individuelle bandetilknyttede køretøjer,
som er omtalt i besvarelsen af ovennævnte spørgsmål, er Kø-
benhavns Politi fortsat i besiddelse af den manuelt udarbejdede
opgørelse over de data, der blev anvendt til besvarelsen af
spørgsmål nr. 1210. På den baggrund kan det oplyses, at ét af de
registrerede køretøjer har kørt over Øresundsbroen og tilbage
igen 19 gange. Et andet bandetilknyttet køretøj har passeret
broen 13 gange og tre andre individuelle køretøjer har passeret
hver fire gange. Herudover har politikredsen oplyst, at seks kø-
retøjer har passeret broen to gange, mens ét køretøj har passeret
en enkelt gang. Således har de 12 køretøjer foretaget i alt 57 pas-
sager af broen i perioden fra 14. marts 2020 til 2. april 2020.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at politiet i nogle tilfælde
alene vil kunne journalisere anonymiserede datasæt. Dette gæl-
der eksempelvis konkrete oplysninger fra ANPG, der i ikke-
anonymiseret form alene kan anvendes i relation til retsforfølg-
ning, efterforskning, afsløring og forebyggelse af strafbare for-
hold.”
3