Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2207872_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. juni 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
Malte Hansen
2020-0030-4195
1493915
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1327 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. maj 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1331: Spm. om, hvorfor klienterne på pensionerne ikke kan følge de samme retningslinjer i forbindelse Covid-19-situationen, som resten af samfundet følger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1327 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad gør Kriminalforsorgen for at sikre, at de klienter, som pt.
afsoner på pensionerne er i stand til at følge de udslusnings- og
resocialiseringsplaner, der har kvalificeret dem til at afsone på
pensionerne?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Kriminalforsorgen har med udgangspunkt i sundhedsmyn-
dighedernes anbefalinger taget en lang række initiativer med
henblik på at imødegå udbredelse af covid-19 i alle kriminal-
forsorgens institutioner, herunder også i pensionerne. Det drejer
sig blandt andet om begrænsningerne i muligheden for besøg og
udgang, samt begrænsning af beskæftigelse.
Det har indgået i overvejelserne ved fastlæggelsen af disse ini-
tiativer i kriminalforsorgens pensioner, at pensioner er kende-
tegnet ved en stor grad af frihed for de dømte, og at de pågæl-
dende initiativer indebærer, at de dømtes udslusnings- og reso-
cialiseringsplaner ikke har kunnet afvikles som sædvanligt.
Kriminalforsorgen vurderede ud fra et forsigtighedsprincip, at
de pågældende initiativer også var nødvendige i pensionerne for
at imødegå udbredelsen af covid-19. I den forbindelse bemær-
kes, at kriminalforsorgen har en særlig pligt til at sikre, at op-
holdet for alle typer frihedsberøvede, herunder dømte i pensio-
nerne, kan foregå under så sundhedsmæssigt trygge rammer
som muligt.
Der skal i den forbindelse peges på, at der i alle institutioner
under kriminalforsorgen kan opholde sig personer, der – for ek-
sempel på grund af misbrugsproblematikker – helbredsmæssigt
er særligt sårbare, og som følge deraf har en øget risiko for et
alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19.
2. Fra den 18. maj 2020 åbnede kriminalforsorgen i begrænset
omfang for besøg til indsatte i fængsler og arrester samt dømte
i pensioner. Ligeledes åbnede kriminalforsorgen i et vist omfang
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1331: Spm. om, hvorfor klienterne på pensionerne ikke kan følge de samme retningslinjer i forbindelse Covid-19-situationen, som resten af samfundet følger, til justitsministeren
for beskæftigelse, navnlig udendørs beskæftigelse, misbrugsbe-
handling på døgnbehandlingsafdelingerne og uddannelsesafde-
lingerne.
Fra den 26. maj 2020 er adgangen til besøg udvidet, således at
alle indsatte i fængsler og arrester samt dømte i pensioner kan
modtage uoverværet besøg af nære pårørende (indsatte, der
alene har tilladelse til overværet besøg, og nyindsatte i 14 dages-
karantæne, er ikke omfattet).
Genåbningen af såvel besøg som beskæftigelse sker gradvist og
kontrolleret og på grundlag af en sundhedsfaglig vurdering. Det
evalueres således løbende, om genåbningen er sundhedsmæssigt
forsvarlig, herunder om der er tegn på smittespredning.
Det kan endvidere oplyses, at kriminalforsorgen den 27. maj
2020 har besluttet, at der kan ske en gradvis normalisering af
forholdene i kriminalforsorgens pensioner.
Det betyder, at kriminalforsorgens pensioner er gået i gang med
at tilrettelægge arbejdet med at normalisere aktiviteterne i pen-
sionerne. Det forventes, at de første udgange vil kunne genopta-
ges fra den 2. juni 2020.
3. Kriminalforsorgen skal i øvrigt oplyse, at der også under ned-
lukningen har været mulighed for at arbejde med de resocialise-
rende indsatser i pensionerne, selv om den del af de resocialise-
rende tiltag, der vedrører arbejde, uddannelse og besøg af/ud-
gang til familie ikke har kunnet gennemføres som forud for ned-
lukningen. Det kan således være resocialiserende tiltag at ar-
bejde med de dømtes sociale kompetencer, at lære at løse kon-
flikter på en konstruktiv måde, at lære at handle ind ved at an-
vende nethandel, at lære at anvende sin fritid konstruktivt, at
samarbejde om madlavning og at deltage i andre aktiviteter, som
kan foregå i institutionen.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 4. maj 2020
af spørgsmål nr. 1167 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg,
hvortil der henvises, kan en dømt i medfør af straffuldbyrdelses-
loven meddeles tilladelse til, at en straffuldbyrdelse midlertidigt
afbrydes, når ganske særlige omstændigheder taler imod en
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1331: Spm. om, hvorfor klienterne på pensionerne ikke kan følge de samme retningslinjer i forbindelse Covid-19-situationen, som resten af samfundet følger, til justitsministeren
umiddelbar fortsættelse af straffuldbyrdelsen, og når nogle nær-
mere betingelser i øvrigt er opfyldt. Det er blandt andet anført,
at der kan være mulighed for at give tilladelse til at afbryde straf-
fen midlertidigt for en dømt, der ellers ville blive afskediget fra
sit arbejde, fordi det af hensyn til at forebygge og inddæmme
udbredelse af covid-19 på kriminalforsorgens område i en peri-
ode ikke har været muligt at afvikle udgang i form af frigang til
at varetage et arbejde.”
4