Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2207881_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. juni 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
Malte Hansen
2020-0030-4197
1493925
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1329 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. maj 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1329: Spm. om klienter, der skal løslades med vilkår om samfundstjeneste, kan blive løsladt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1329 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse om klienter, der skal løslades med vilkår
om samfundstjeneste, kan blive løsladt, og i benægtende fald
oplyse hvorfor det ikke er muligt at udskyde samfundstjenesten
til senere?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Det følger af straffelovens § 40 a, stk. 3 og 4, at der i forbin-
delse med prøveløsladelse efter § 40 a, stk. 1, nr. 1, kan fastsæt-
tes vilkår om samfundstjeneste, og at der ved prøveløsladelse
efter § 40 a, stk. 1, nr. 2, skal fastsættes vilkår herom.
I forbindelse med prøveløsladelse efter straffelovens § 40 a, stk.
1, nr. 1, vil samfundstjenestevilkår ifølge forarbejderne til be-
stemmelsen være relevant, hvor der bør sikres et fortsat pønalt
element, som samtidig er egnet til at støtte den dømtes resocia-
lisering. Det vil navnlig være aktuelt i tilfælde, hvor der er mere
end 1 år fra løsladelsen og frem til tidspunktet for to tredjedele
af straffetiden, eller hvis der ikke (længere) er særlige behand-
lingsbehov eller behov for uddannelse m.v., som kan følges op
med mærkbare vilkår efter straffelovens § 57.
Grunden til, at der efter straffelovens § 40 a, stk. 4, skal fastsæt-
tes vilkår om samfundstjeneste ved prøveløsladelse efter § 40 a,
stk. 1, nr. 2, er ifølge forarbejderne til bestemmelsen ligeledes
dels et ønske om at sikre et pønalt element, dels at støtte den
dømtes resocialisering.
Da vilkår om udførelse af samfundstjeneste blandt andet er be-
grundet i pønale hensyn, er det forudsat, at vilkåret iværksættes
umiddelbart efter løsladelsen. I overensstemmelse hermed frem-
går det af tilsynsbekendtgørelsens § 10, stk. 2, at aftalerne om
arbejdssted og afviklingstider for samfundstjeneste som altover-
vejende hovedregel skal være indgået, inden løsladelsen finder
sted.
Herudover følger det af straffelovens § 40 a, stk. 5, at vilkår,
herunder om samfundstjeneste ikke kan udstrækkes ud over
tidspunktet for to tredjedele af straffetiden, medmindre særlige
grunde taler derfor, og i sådanne situationer dog ikke ud over
den samlede straffetid.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1329: Spm. om klienter, der skal løslades med vilkår om samfundstjeneste, kan blive løsladt, til justitsministeren
Da det ikke har været muligt at afvikle samfundstjeneste under
covid-19, har dette således betydet, at prøveløsladelse med vil-
kår om samfundstjeneste ikke har kunnet finde sted.
Det bemærkes, at kriminalforsorgen fra den 28. maj 2020 og
frem mod midten af juni 2020 normaliserer driften i Kriminal-
forsorgen i Frihed (KiF-afdelingerne), hvilket blandt andet be-
tyder, at det igen vil være muligt at afvikle samfundstjeneste.
Normaliseringen vil blive gennemført kontrolleret og baseret på
sundhedsfaglige vurderinger.”
3