Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2208410_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. juni 2020
Strafferetskontoret
Stefan Weinschenck
2020-0030-4202
1493847
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1325 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. maj 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mette Thiesen
(NB).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1325: MFU spm. om det efter lovgivningen er strafbart i sig selv at oprette en falsk profil på sociale medier i en andens navn, til justitsministeren
2208410_0002.png
Spørgsmål nr. 1325 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det efter lovgivningen er straf-
bart i sig selv at oprette en falsk profil på sociale medier i en
andens navn, idet der hermed tænkes på sager, hvor en profil
oprettes, så den giver indtryk af at tilhøre en bestemt fysisk per-
son, uden at denne person har givet samtykke hertil?”
Svar:
Oprettelse af falske profiler med en anden persons navn eller billede kan
være ubehageligt og krænkende for den, det går ud over, og derfor er det
vigtigt, at alle, der bliver opmærksomme på falske profiler, retter henven-
delse til det pågældende sociale medie med henblik på at få lukket den falske
profil.
På Datatilsynets hjemmeside
1
findes links til kontaktformularer, som man
kan bruge til at rette henvendelse til Facebook, hvis man oplever, at der på
Facebook er oprettet en falsk profil.
Som det fremgår af min besvarelse af 1. november 2019 af spørgsmål nr. 34
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, betragtes offentliggørelse af billeder
på internettet af genkendelige personer som en behandling af personoplys-
ninger.
Behandling af personoplysninger, der sker som led i oprettelse af falske pro-
filer med en anden persons navn eller billede, vil efter Justitsministeriets
opfattelse kunne udgøre en overtrædelse af databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven. En overtrædelse af databeskyttelsesreglerne kan ef-
ter omstændighederne straffes med bøde eller fængsel.
Der findes endvidere en række bestemmelser i straffeloven, der kriminali-
serer misbrug af identiteter, når det sker med henblik på at begå anden kri-
minalitet. Identitetsmisbrug kan for eksempel være strafbart efter straffe-
lovens § 279 om bedrageri, når det sker med henblik på at opnå en uberetti-
get økonomisk vinding. Derudover kan identitetsmisbrug eksempelvis være
strafbart, hvis der er tale om hacking eller brud på brevhemmeligheden efter
straffelovens § 263.
1
https://www.datatilsynet.dk/emner/internet-og-apps/sociale-netvaerk/
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1325: MFU spm. om det efter lovgivningen er strafbart i sig selv at oprette en falsk profil på sociale medier i en andens navn, til justitsministeren
Straffeloven dækker imidlertid ikke alle tilfælde af misbrug af identiteter.
Eksempelvis vil det ikke i sig selv være strafbart efter straffeloven at give
sig ud for at være en anden, herunder ved at oprette en Facebook-profil i en
andens navn.
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at der – for så vidt angår
spørgsmålet om sociale mediers ansvar for ulovligt indhold – er igangsat et
tværministerielt arbejde, hvor der bl.a. ses på mulige konkrete initiativer og
løsningsmodeller angående regulering af indhold på og ansvar i forhold til
sociale medier. Justitsministeriet vil sideløbende med dette arbejde over-
veje, om der er behov for en eventuel yderligere regulering af misbrug af
andres identiteter.
3