Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2200836_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. maj 2020
Koncerndigitaliseringsenheden
Emil Sølver Rehling
2020-0033-0184
1486088
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1286 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet justitsministeren den 7. maj 2020. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1286: Spm. om seneste års it-skandaler i Politiet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1286 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i lyset af det seneste års it-skandaler i Politiet,
senest nyheden den 5. maj 2020 om ufuldstændige mobildata
ved aflytning, redegøre for følgende:
Vil ministeren overveje at nedsætte en IT-havarikom-
mission?
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt det er muligt at
fremrykke den PWC-rapport om Politiets IT-systemer,
som er iværksat på baggrund af bl.a. Tibet-sagen, og som
pt. forventes afgivet i 2021?
Vil ministeren oplyse, om der i PWC-rapporten om Po-
litiets IT-systemer, som er iværksat på baggrund af bl.a.
Tibet-sagen, tages højde for nyere it-skandaler i Politiet
efter Tibet-sagen?”
Svar:
1.
Vi er desværre den seneste tid blevet bekendt med en række sager vedrø-
rende fejl og mangler på it-området, herunder i politiets håndtering af data.
Rigspolitichefen har i den forbindelse givet udtryk for, at det ikke er sikkert,
at vi har set den sidste sag på området.
Når de mange fejl kommer nu, så skyldes det blandt andet, at jeg i forlæn-
gelse af teledata-sagen igangsatte en række initiativer, som skulle se nær-
mere på og rette op på problemerne på området. Disse initiativer tæller ek-
sempelvis en undersøgelse af datahåndteringen hos politi og anklagemyn-
dighed og et review af de it-systemer, som politiet og anklagemyndigheden
anvender til opbevaring og behandling af bevismidler.
Reviewet af it-systemer til opbevaring og behandling af tekniske bevismid-
ler udspringer direkte af teledata-sagen. Det er afgørende for retssikkerhe-
den, at der ikke sker en teknisk forvanskning af bevismidler, som opbevares
og behandles i politiets og anklagemyndighedens it-systemer. Reviewet skal
således sikre, at tekniske fejl og mangler i systemerne opdages og udbedres,
og at myndighederne har etableret de rette kontrolforanstaltninger omkring
systemerne.
Forberedelserne af undersøgelsen af datahåndtering gik i gang umiddelbart
efter gennedsættelsen af Tibetkommissionen i juni 2018, men behovet for
undersøgelsen er kun blevet aktualiseret af de senere sager. Undersøgelses-
arbejdet gik i gang i efteråret 2019 i kølvandet på teledata-sagen. Formålet
med undersøgelsen er at kulegrave myndighedernes håndtering af borgernes
data i og omkring de it-systemer, der anvendes af myndighederne. På bag-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1286: Spm. om seneste års it-skandaler i Politiet, til justitsministeren
grund af kulegravningens resultater skal undersøgelsen komme med kon-
krete anbefalinger om, hvordan korrekt og sikker datahåndtering kan sikres
fremover.
Det er en yderst omfattende og kompleks undersøgelse, som skal kulegrave
over 400 it-systemer hos politiet, herunder også systemer med bevismidler.
Kulegravningen består for hvert system i en undersøgelse af såvel systemets
kritikalitet, herunder sårbarhed, som en kortlægning af brugernes adfærd i
og omkring systemerne. På baggrund heraf gennemføres et antal uddybende
analyser af særligt kritiske systemer samt af eventuelle identificerede tvær-
gående problemområder, som berører en række systemer.
Der er således tale om to omfattende initiativer, som samlet set vil give et
overblik over myndighedernes udfordringer og komme med vigtige anbefa-
linger til at rette op på problemerne. De endelige resultater af arbejdet ventes
at foreligge med udgangen af 1. kvartal 2021.
Henset til de omfattende igangværende initiativer, som sikrer en grundig
gennemgang af både it-systemer og datahåndtering, er det derfor min vur-
dering, at vi får et overblik over de eksisterende udfordringer samt anbefa-
linger til at løse dem, som er mere anvendelige, end vi ville have fået med
en it-havarikommission.
Det skal særligt ses i lyset af de konkrete eksterne undersøgelser m.v., som
vi har sat i gang på it-området, og de fællesstatslige initiativer inden for pro-
jekt- og porteføljestyring, som er et led i den fællesoffentlige digitaliserings-
strategi.
Når det er sagt, er det vigtigt for mig at understrege, at den seneste række af
sager giver mig anledning til at overveje og drøfte med partierne, hvordan
vi kan forbedre rammerne for håndteringen af sager om fejl og mangler på
it- og dataområdet. Jeg ser frem til at drøfte disse spørgsmål med Folketinget
ved vores aftalte møde herom, hvor jeg også vil fremlægge mine tanker om,
hvorvidt vi i videre omfang har behov for at lade uvildige øjne se på sager
af denne art, når de opstår.
2.
Det er min vurdering, at det ikke er muligt at fremrykke datoen for afslut-
ningen af PwC’s undersøgelse af datahåndtering hos politi og anklagemyn-
dighed og dermed afleveringen af den endelige undersøgelsesrapport.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1286: Spm. om seneste års it-skandaler i Politiet, til justitsministeren
En fremrykning af undersøgelsen vil have betydelige negative konsekvenser
for muligheden for at gennemføre kulegravningen med tilstrækkelig kvalitet
og dermed for at få det nødvendige overblik til at levere konkrete anbefalin-
ger, der for fremtiden kan sikre korrekt og sikker datahåndtering.
Undersøgelsen ventes derfor afsluttet planmæssigt i 1. kvartal 2021.
3.
Undersøgelsen af datahåndtering blev efter endt udbud tildelt til PwC den
26. september 2019.
I forbindelse med udbuddet har Justitsministeriet udformet en opgavebeskri-
velse med en nærmere specifikation af de leverancer og opgaver, som er
knyttet til den generelle undersøgelse af datahåndtering. Opgavebeskrivel-
sen lægger op til en meget omfattende undersøgelse, som kulegraver over
400 it-systemer for at få et samlet overblik over udfordringerne med data-
håndtering i politiet og anklagemyndigheden og konkrete anbefalinger til at
rette op på disse. Undersøgelsen må derfor forventes at komme grundigt
rundt om de udfordringer, der måtte være med datahåndteringen.
4